pátek 21. října 2016

Nintendo - Switch or Stitch?

NX. Bezmála dvěma rokům, plných drbů, fejků a leaků vystavilo včerejšího dne Nintendo konečný účet a poslalo je na několik let do zaslouženého důchodu. Svou práci odvedly a nakolik se jim i ve vašem případě podařilo natočit krky očekávání tím správným směrem, se můžete názorně přesvědčit teď a tady...


Switch. Boom. Žádná obligátní desítek minut trvající tiskovka, žádná párty pro novináře, žádné podrobné live prezentace her, žádné hw specifikace. Jen a pouze krátké promo video, předvádějící ani ne tak hry, jako koncept samotné konzole v praxi. Prostě jen...Switch. Řečnické otázky, nakolik se očekávání toho kterého z vás dívala opravdu tím správným směrem stranou, ta moje rozšířila zorničky překvapením pouze v případě hodně...řekněme to kulantně...nezvyklého...názvu. Nezvyklého proto, že nazvat novou konzoli zcela běžným hovorovým slovem, označujícím primárně celou řadu jiných věcí, to je naprostá rarita a pro image a nezaměnitelnost konzole  ne zrovna nejlepší dárek do vínku, a kulantně proto, že mě při jeho prvním seznámení se s ním napadaly poněkud jiná adjektiva k podstatnému jménu název než vhodný, nápaditý, vtipný apod. To druhé je čistě subjektivní, první nikoliv. Když se řekne Playstation, Xbox, Megadrive, SNES, Wii prakticky každý ví nebo aspoň tuší o čem je řeč. Když se řekne switch, bez kontextu si s ním nějakou konzoli bude pravděpodobně v budoucnu automaticky spojovat málokdo. A v tomto směru mělo podle mě N přijít s něčím poněkud potentnějším.

O co míň se mi v tuhle chvíli líbí název, o to víc se mi na druhou stranu už dlouhodobě zamlouvá samotná koncepce konzole, a na rovinu za sebe hned zkraje říkám, že cesta, kterou se N v případě...ehm...Switche...rozhodlo vydat, je velmi pravděpodobně cestou, vedoucí přes moji peněženku do mojí domácnosti, kam se N naposledy podívalo s Gamecube. Líbí se mi integrace domácí konzole a handheldu do jedné jediné, pro potřeby domácího i mobilního hraní modifikovatelné konzole, umožnující relativně pohodlně a klasicky hrát hry od Nintenda bez toho, aniž bych u toho musel křepčit s pohybovými ovladačemi nebo se prát s neergonomickým ovladačem v nesmyslné formě tabletu s tlačítkama. Tohle je konečně po dlouhé době konzole od N gimmicků zbavená, využívající klasické ovládací prvky, které k jejich hrám mě osobně sedí a seděly vždycky nejvíce. Konzole pro mě osobně jako bonus navíc i spojující handhled s klasickou konzolí, v pro Nintendo typickém a očekávatelném perfektním řemeslném provedení.

Za mě teda dobrý, čímž by se dalo i skončit, kdybych neměl na patře už několik několik hodin uleželých "ale", kousavě brebentících, že to, co se zdá být dobré pro mě, je málokdy dobré pro mainstream a obráceně, a že tedy to, co se zdá býti dobré pro mě, nemusí být dobré pro samotné Nintendo a budoucnost Switche, a nutící mě tím brebentěním nahlas switchnout do analytického režimu :-).

Byť Nintendo polooficiálně po tom nestandardním ohlášení nové platformy formou krátkého promo videa vyhlásilo na téma jakýchkoliv dalších informací o Switchovi do konce roku bobříka mlčení, z názorně předvedeného, Nvidií potvrzeného a toho už leaknutého, je už teď i bez ujištění od Nintenda jasné, že Switch nebude výkonem plnohodnotnou domácí konzolí na úrovni té současné generace. Hlavní hw jednotkou Switche je ta, která má svůj displej, tedy tablet, který už pro svou velikost nemůže obsahovat kdovíjak výkonné CPU s GPU, neboť ty je potřeba jednak někam vměstnat a jednak i uchladit, o baterii nemluvě. A tablet Switche tak bude pohánět mobilnímu světu již poměrně dobře známý, na mobily stavěný i dostatečně výkonný čipset od Nvidie s názvem Tegra. Tegra, vycházející z největší pravděpodobností z verze označované jako Tegra X1. Hardwarové specifikace tohoto čipsetu jsou poměrně dobře nějakou dobu známy, takže aniž bych chtěl zabíhat do zbytečných detailů, v rovině konkrétních čísel se maximální teoretický výkon jeho GPU může (pouze při 16bitových operací) pohybovat kolem 1TFLOPs (pro srovnání, GPU v Xboxu má výkon 1,4 TFLOPs, GPU v PS4 1,8 TFLOPs, GPU v PS4 Pro 4,8 TFLOPs), což v případě dodatečných úprav může být ve Switchi výkon nikoliv pouze teoretický při určitém druhu operací, ale výkon zcela běžně dostupný. Na mobilní zařízení výkonu bez debat více než dost, a na papíře optikou jednoho čísla i poměrně dost výkonu na to, aby Switch zvládnul při určitých kompromisech rozběhat i konverze her stávající generace. Leč jakkoliv může 1TFLOPs jako číslo na papíře vypadat alespoň opticky konkurenceschopně (nehledě na to, že po modifikacích může být teoretický výkon i ještě o něco málo vyšší), samo o sobě bohužel nestačí. Teoretický výkon v plovoucí čárce je jedna věc, složení samotného GPU věc druhá. A tady těžko nevidět, že GPU Tegry X1 má pro potřeby moderních her až příliš málo texturovacích jednotek (celkem jen 16 v porovnání se 72 v GPU PS4), příliš málo ROP jednotek (16 v porovnání s 32 v GPU PS4) a jen celkem 256 CUDa jader, které zaskakují za klasické, byť využitím výrazně omezenější shader jednotky (1152 v GPU PS4), i to, co v GPU PS4 i Xboxu dělají CU (18 v GPU PS4) a ACU jednotky (8 v GPU PS4). Nejde samozřejmě vyloučit, že upravená Tegra ve Switchi bude obsahovat v porovnání s tou klasickou víc CUDa jader i hlavně texturovacích jednotek, ale jakékoliv dramaticky výraznější navýšení by dramaticky mj. i kvůli náročnému chlazení, které se musí vlézt do "tabletu" Switche, zvedalo dramaticky cenu, takže není na místě je příliš očekávat. Že by měla dokovací část Switche svůj vlastní hrami využitelný hw už N stihlo popřít, takže výraznější navýšení výkonu by přicházelo úvahu pouze za situace, kdyby N šáhlo po Tegře X2... Ale opět je nutné mít na paměti prostě cenu, s kterou si Nintendo, zvyklé na svých konzolích od samého začátku vydělávat, prostě nemůže dovolit jít v současné době nad 299 dolarů/euro. Tegra X1 něco stojí, Tegra X2 ještě víc, o její případné použitelnosti v tabletu nemluvě. Dokovací část, ta taky něco stojí, ovladače něco stojí a v neposlední řadě samozřejmě dost stojí i samotný asi 7 palcový displej tabletu, který pokud má sloužit jako venku použitelný displej, musí mít panel kvalitní. OLED by byl ještě pořád asi příliš drahý, takže alespoň kvalitní IPS panel, který ovšem taky něco stojí.

Těžko pak v tuto chvíli navíc i s ohledem na cenu odhadovat kolik a jak rychlé paměti Switch bude  mít; a byť bych se rád pletl, s víc jak 4GB RAM bych jednoduše nepočítal. Pro mobilní hraní na tabletu Switche je to až až, pro hraní na Tv jako na klasické konzoli je to v případě, že má z konzole jít obraz v HD rozlišení, řekl bych takové rozumné minimum. Vzhledem k předpokládaným specifikacím GPU použitelné minimum, kdy víc by bylo minimálně pro mobilní hraní zbytečné. A Switch nebude ani klasická domácí konzole s tomu odpovídajícím dedikovaným hw, ale ani jen klasický handheld s dedikovaným hw, takže jeho hw prostě nutně musí jít cestou rozumného kompromisu, zajišťující funkčnost obojího. Takže 4GB :-). Snad aspoň rychlé paměti. Čímž se přes konkrétní čísla dostáváme ovšem k obecnému závěru, že ani upravená Tegra, nezajistí velmi pravděpodobně Switchi výkon dostatečný pro bezproblémové konverze většiny AAA multiplatformních titulů, vyvíjených pro PS4 a Xbox, čímž si N do budoucna může opět zkomplikovat svůj vztah s third parties a vystavuje Switch nemalému riziku ztráty jejich podpory.

Osobně s tím jako majitel PS4 problém samozřejmě nemám, protože zajímavosti v mých očí dává Switchi produkce samotného Nintenda, kterou si na ničem jiném, než jejich hw zatím prostě člověk nezahraje. V tom bude samozřejmě i ta největší deviza konzole samotné; N totiž díky tomu, že patrně vzdalo donkichotský boj s mobilitami a rezignovalo na dedikovaný handheld, poměrně výrazně uvolnilo ruce svým vlastním studiím, které už budou vyvíjet hry jen a pouze na jednu platformu, díky čemuž bude mít Switch zdaleka největší množství first party titulů od samotného Nintenda, což může z části vykompenzovat i případnou slabší podporu ze strany ostatních vývojářů. Na druhou stranu ovšem těžko nevidět, že mobilní hry na cesty vyžadují poněkud jiný přístup k obsahu i mechanikám než hry, určené pro hraní doma na gauči a na příkladu PS Vity Sony poměrně názorně ukázala, že snaha o spojení obou světů do jednoho prostě moc nefunguje a horko těžko se prodává. Výchozí pozice N je v tomhle případě sice poněkud jiná, ale i tak bude muset N našlapovat po očekáváních trhu poměrně obezřetně směrem, který dá jejich hrám smysl na malé obrazovce venku za pochodu, tak i doma v klidu na gauči, což věru nezní jako jednoduchý úkol. Zvlášť pro third parties, které na rozdíl od N nemají s potřebami obou segmentů trhu zas až tolik zkušeností a to hlavní břímě tak bude opět ležet prakticky výhradně na bedrech samotného Nintenda, které bude muset názorně na svých hrách ukázat ostatním, jak optimálně vyswitchovat obsah tak, aby se to dalo hrát dobře doma i venku. A zajistit tím konzoli i dostatečný úspěch na to, aby byl jako platforma pro ostatní vývojáře atraktivní i v případě, kdy nebudu moci svoje hry na něj jen jednoduše konvertovat.


Problém nicméně vidím v tom, že v dnešní době Nintendu k úspěchu s novou konzolí už zdaleka nestačí jen jeho vlastní hry. Počítání skalních fanoušků, kteří kupují platformu od N kvůli hrám od N se v současné době zastaví někde u 10 milionů. hardcore hráči mají většinou poněkud vyšší nároky na hardware samotný a jejich peněženky budou vystaveny nemalému pokušení ze strany PS4 Pro a Scorpia, o PC nemluvě, takže s nimi Nintendo nebude mít pro "Switchuntí" lehké pořízení a zůstávají mu tak hlavně nevyzpytatelní casuals, na které soudě dle prvního promo videa, hw konzole i její koncepce hodlá Nintendo opět cílit. Casuals, díky kterým tolik zabodovalo s Wii a díky kterým tak vyhořelo Wii U.

A jak tak na to promo znovu koukám, právě v tomhle cíli, bude-li skutečně cílem, vidím potenciálně zdaleka největší problém Switche. Jakkoliv je pro mě osobně jeho koncept zajímavý, lákavý a cool působící, v tuhle chvíli si příliš neumím představit, že by s ním mohlo N udělat takovou díru do světa, jako s Wii. Když pominu ten "neznačkový" a virálně asi nešiřitelný název s jasným obsahem, těžko pominout fakt, že s Wii prostě N dokázalo v gamebizzu nastolit - nebo spíš mu vnutit - určitý trend, na jehož spontánně a virálně šířené vlně se pak Wii dovezlo k rekordnímu úspěchu. V tomhle případě se Switchem (podobně jako s Wii U) ovšem Nintendo trendy netvoří, ale jen přebírá a napodobuje; trendy, na kterých už se ale veze a může vézt tolik ostatních hráčů, že to nutně musí ubrat Switchi na zajímavosti. Mobilní hraní s možností připojení ovladače a puštění obrazu do Tv prostě už není nic nového, stejně jako není nic nového kontinuální hraní jedné hry doma i venku, a obojí tedy není nic, čím by pro novost a neokoukanost mohlo N spustit vlnu zájmu o svou novou platformu. Jistě, způsob jakým N ve Switchi obojí propojuje, je mnohem víc "cool" a samotný obsah bude kvalitou někde jinde, než jsou v současné době mobilní hry, ale problém je, že obsah ani stylové připojení ovladačů k tabletu casuals a potažmo mainstream zas až tolik nezajímá.

A Switch na první ani druhý pohled nevypadá jako něco nového a neokoukaného, ale prostě jen jako tablet. Tablet s ovladačema. Jednoduše, nejen se jmenuje zaměnitelně, ale i vypadá zaměnitelně. Zaměnitelnost je problém sama o sobě, ale představuje problém i ve vztahu k očekáváním, které vytváří. Tablet dneska vyrábí kdekdo a kdekdo jej má nebo alespoň zná a díky tomu má vytvořenou představu o tom, jak by měl fungovat, jak se ovládá a co se s ním a na něm dá dělat. Tím pádem nemůže mít Switch na casuals nejen nikdy stejný efekt, jako když zažil poprvé v akci Wii Mote, ale svou podobou v něm vytváří nereálná očekávání toho, co na něm bude moci dělat. Tím samozřejmě nechci říct, že by hlavní jednotka Switche nemohla zastat v řadě věcí funkci tabletu (fotky, videa, internet), ale hlavně to, že přístup k obsahu bude radikálně odlišný od toho, na jaký jsou dnešní casuals zvyklý...tj. hrát si na podobných zařízení hry, které jsou v základu zdarma. Zdarma a v prakticky neomezeném, okamžitě přístupném množství. N, které opouští ovládací gimmicky, to je především N, dělající kvalitní, skill based hry...sice provedením pro každého, ale ne hratelné každým. A hlavně ne zdarma. Pro fanoušky i za mě je to na hlasité "konečně", ale pokud N opravdu chce tabletem spojeným s ovladači cílit na casuals v době všudezdejších a všude dostupných levných, podobně vypadajících herních zařízení s tisícovkami her všeho druhu zdarma, no, pak se obávám, že by se mohlo se zlou potázat. Na druhou stranu, opravdu těžko říct, jestli má N v současné chvíli s tímhle hw a tímto načasováním vůbec šanci bez cílení na casuals nějak výrazněji uspět, pokud nadále chce vyrábět svůj vlastní hardware a pouze na něm prodávat svoje hry?

Byť osobně se na Switch těším, na trhu je pozice, do které Nintendo v konečném důsledku vmanévroval úspěch Wii a snaha o jeho napodobení, opravdu nezáviděníhodná. Nezáviděníhodná a obávám se, že ve vztahu k postavení na něm i neswitchnutelná...

Žádné komentáře:

Okomentovat