úterý 2. června 2015

E3 2015 - Let it Hype...komplet

Předpokládám s dávkou jistoty větší než malé, že každý kdo čte zrovna tyto řádky, ví nejen co znamená mezeryprosté spojení písmena E a číslovky 3, ale stejně tak dobře i ví, co to E3 je. A vzhledem k tomu, že ta moje zmíněná dávka jistoty si je sama svou velikostí poměrně dosti jistá, odpustím si ...protentokrát...moje oblíbené vstupní edukativní pasáže :-) a přejdu rovnou k věci. Letošní E3 je za rohem přesně 14 dne, a přesto, že před každou E3 se očekávání nových a zajímavých ohlášení začínají horlivě šplhat do výšin, kam si po většinu roku ani netroufnou podívat, mám takový neodbytný a intenzivní pocit, že ta letošní E3 bude, co se her týče, jednou z nejzajímavějších, nejplodnějších i nejdůležitějších za posledních pěkných pár let. Nezvyklé, leakůprosté ticho té potencionální bouřce jen nasvědčuje, takže tady je pár čistě osobních postřehů a tipů k tomu, co by vám nemělo ujít a co nás možná ani nakonec nemine.


Trocha faktografie ještě nikoho nezabila, takže i v rámci úplnosti servírovaného přehledu, pár oficiálních faktů pro vaše diáře.

Datum konání E3 2015; brány pavilonů výstavní plochy se otevřou veřejnosti 16-18. 06. 2015, nicméně to možná pro-nás-za-vodou-z-té-druhé-strany zajímavější se odehraje ve dnech 14-16. 06. 2015, kdy budou postupně probíhat tiskové konference většiny velkých hráčů v gamebizzu, které bývají samozřejmě na ohlašování nových her či nové prezentace již ohlášených zdaleka tím nejvýživnějším. Nu, a k nim se vztahující oficiální data pro hladovém krky vašich diářů jsou následující...

14. 6. 2015, 19.00h PDT (04.00h našeho času) - tisková konference Bethesdy
15. 6. 2015, 9.30h PDT (18.30h našeho času) - tisková konference Microsoftu
15. 6. 2015, 13.00h PDT (22.00h našeho času) - tisková konference EA
15. 6. 2015, 15.00h PDT (24.00h našeho času) - tisková konference Ubisoftu
15. 6. 2015, 18.00h PDT (03.00h našeho času) - tisková konference Sony
16. 6. 2015, 09.00h PDT (18.00h našeho času) - tisková konference Nintenda
16. 6. 2015, 09.00h PDT (18.00h našeho času) - tisková konference Square Enixu

No a aby vám ty suchá, sama o sobě nudná fakta, nezaskočila v krku, tak šup na ně s trochou omáčky z toho zajímavějšího, co by z nich mohlo vzejít...pro úplnost. Pro pořádek pak pěkně popořadě.


Bethesda
V jejím případě není potřeba očekávání nijak krotit, protože letošní E3 bude první étrojkou v historii, která se bude moct pochlubit tím, že na ní měla Bethesda svou tiskovou konferenci. A Bethesda by se nepochybně nenamáhala s vlastní tiskovkou, kdyby toho neměla v rukávu z vlastních stájí tolik, aby měla o nabitej program postaráno.



S jistotou můžeme čekat Bethesdou už oficiálně avizované první velké a veřejné gameplay představení Dooma 4 od id Softu (novinářům už byl předveden v hratelné podobě za zavřenými dveřmi a dojmy byly skoro čistě pozitivní), který byl sice už ohlášen formou nicneříkajícího teaseru na loňské E3, ale představen v plné parádě bude až letos. id Soft už sice nemá ani Carmacka ani bývalou pověst průkopníků žánru, jejichž hry definují a technicky posouvají FPSka na novou úroveň, nicméně Doom je pořád pojem, kterému zcela nepochybně byla věnována náležitá péče i finanční prostředky. Wolfenstein produkovaný Bethesdou dopadl víc než dobře, a nakolik se vydaří návrat druhého z průkopníků svého žánru, bude napovězeno už záhy. Kdo by ale nebyl zvědavý už jen na samotné předvedení nového enginu id Softu...

A byť ne oficiálně potvrzené, ale prakticky v tuto chvíli takřka jisté je i ohlášení a předvedení Fallouta 4. V tuto chvíli těžko říct, co od něj čekat, když ani není jasné, jestli si jej Bethesda dělá sama nebo na něm spolupracuje s hru od hry rostoucím Obsidianem, jejichž přídavek k Falloutu 3 s podtitulem New Vegas byl v mnohém lepší než samotný Fallout 3. Next gen přírůstek jednoho z nejznámějších RPG IP samozřejmě budí minimálně v notně četných řadách jeho fanoušků velká očekávání, jejichž uspokojení by nicméně neměl být pro první předváděčku velký problém, neb ta sama většinou ujištěním toho, že nový díl opravdu bude, zpravidla stačí. Zvlášť poběží-li poprvé na enginu nové generace.

No a protože dvě hry, byť jde o jedny z těch nejznámějších herních IP, by na tiskovku byly podle mě málo, tak si přihodím ještě dvě horká želízka do ohně. Skyrim už před nějakým tím pátkem vyšel, takže je poměrně logické očekávat, že Bethesda od doby jeho relasu pracuje i na novo generačním přírůstku do svého hlavního IP v podobě Elder Scrolls ságy, jehož šestý díl by minimálně formou traileru ohlášen být letos rovněž mohl za předpokladu, že na novém Falloutu pracuje aspoň z části Obsidian, protože Bethesda sama nemá kapacity utáhnout vývoj dvou her takovéhoto formátu. Při pohledu na nového Zaklínače by bez debat bylo víc než lákavé aspoň nahlídnout na možnou podobu nové generace open world RPG od Bethesdy, která roky v tomto žánru udávala prim. A aby bylo avizovanému počtu želízek v ohni učiněno za dost, přihodím ještě Dishonored 2, na kterém se po solidním úspěchu jedničky určitě pracuje, a který by s ohledem na předpokládanou dobu vývoje mohl být už nejen v ohlásitelné, ale předvedení schopné podobě.



Pokud si pak závěrem vedle sebe postavíte Doom 4, Fallout 4, Elder Scrolls VI, Dishonored 2 a podáte jim prostřednictvím Bethesdy ruce, pak i při absenci maximálně jednoho z nich máte v ruce mimořádně údernou partičku, která víc než uspokojivě vysvětluje, proč že si to Bethesda letos postavila hlavu a místo rozdáváním vlastní produkce tiskovkám těch druhých, se sama rozhodla poprvé uspořádat vlastní ve velkém stylu. Byť osobně k nějakým velkým fanouškům produkce Bethesdy nepatřím, bude dost možná z pohledu celé řady fanoušků i reportérů jejich zahajovací tiskovka laťkou, která se bude těžko přeskakovat.

Aktualizace 4. 6. 2015. Pokud jste očima zabloudili při čtení sem až nyní, pak vám předpokládám neuniklo včerejší trailerové ohlášení Fallouta 4, které  vyjasňuje hned několik věcí zároveň... 1) Komplexní předvedení Fallouta 4 na tiskovce Bethesdy není už jisté takřka, ale zcela. 2) V traileru není nikde logo Obsidianu, takže je prakticky jisté, že si jej Bethesda dělá sama. 3) Na první, druhý i třetí pohled hra neběží na nextgen enginu, ale na starém, nikoliv už však dobrém Gamebryiu, vytuněném o pár z těch běžnějších nextgen featur v podobě volumetrických světel, pokročilejší ambientní okluze nebo light shafts. Žel takové PBR buď není vůbec nebo je zcela minimální, GI se rovněž nekoná a aliasing místy až příliš cení zuby. Podle pár neoficiálních informací je F4 crossgen hra, která s mírným odstupem vyjde i na PS3 a X360, což jen dává závěru o použití starého enginu za pravdu...a je to docela škoda. Značka jako Fallout by si zasloužila v tomto směru lepší péči, což pro změnu může znamenat... 4) Nový id Tech, na kterém poběží Doom 4 není koncipovaný jako univerzálněji použitelný engine alá Frosbite, Cry Engine nebo i koneckonců starý id Tech a sama Bethesda do vývoje od základů postaveného nextgen enginu nechce investovat. 5) Když si dáte dohromady 2) + 4) pak je takřka jisté, že nový Elder Scrolls ukázán (nebo podrobněji představen) letos nebude, protože Bethesda nemá kapacity ani technologii, aby mohla souběžně vyvíjet dvě hry podobného rozsahu a zároveň se starala o Elder Scrolls Online...pokud tedy v tichosti interně nerozšířila výrazně řady svých vývojářů. Pokud by se zároveň ukázalo pravdou, že Fallout 4 je ve vývoji už od doby vydání Falloutu 3, pak by teoreticky nemusel být Elder Scrolls VI až tak daleko a čistě teoreticky by se aspoň trailerem představit mohl.


Microsoft
Že na letošní E3 slibuje velké věci by bylo možná poněkud málo výstižné, protože MS už nyní slibuje nejen velké věci, ale rovnou předvedení toho nejlepšího lineupu v historii svých tiskových konferencí. Při aspoň orientační znalosti first party vývojářů MS a jejich očekávané produkce a produktivity, to marketingové lákadlo MS nicméně letos opravdu nemusí být zas až tolik od věci.


Halo 5. Jeho dlouho očekávané zevrubné představení především v rámci singl playeru je víc než jisté a stejně tak i to, že půjde o jednu z nejviditelnějších a nejdiskutovanějších her celé E3. Halo je zdaleka nejdůležitější a nejúspěšnější IP, které MS má, a na hře a její prezentaci to prostě musí být a bude vidět. Nakolik 343 Sudios dokáží skutečně tímhle dílem série nahradit Bungie a jejich původní vizi, kterou zatím v Halo 4 jen mírně doplnili, zůstává sice otázkou, jakákoliv odpověď na ni však nic nemění o tom, že Halo 5 bude jednou z nejviditelnějších her celé letošní E3. 

V podstatě skoro to samé jen v menším měřítku se dá napsat i očekávaném alespoň kratším představení nových Gears of War, kde pro změnu budou muset nově zformovaní The Coalition (dříve Black Tusk Studios) dokázat, že dokáží převzít mimořádně těžký štafetový kolík od Epicu a z nového přírustku série udělat bez větších zkušeností nejen vlastní AAAčkovou akční hru, ale i očekávaný klenot do vytríny schopností nového Xboxu, což věru nebude snadný úkol, o čemž se už stihli přesvědčit v People Can Fly, jejichž Judgement pro X360 se příliš nepovedl.

Určitá náprava reputace se tak trochu očekává i od Forzy 6, jejíž pátý a narychlo launchovou jehlou šitý díl tak úplně nesplnil očekávání vkládaná do next gen pokračování dalšího z důležitých IP Microsoftu. Forza 6 už byla ohlášena, vyjít má letos na podzim, takže první herní předváděčka na tiskovce MS je sázkou na jistotu. byť je produktivita Turn 10 bezesporu obdivuhodná, otázkou zůstává, nakolik za tu relativně krátkou dobu, kterou na vývoj nové Forzy měli, zvládnou posunout sérii parametry v podobě zejména počasí a 24h cyklu na úroveň konkurence, byť podle poněkud velkohubého Dana Greenwalta je Forza už před konkurencí několik let. Při 1080p a 60fps by to nemusel být úplně snadno splnitelný úkol, ale pokud to nedá na XOne Turn 10, pak už asi nikdo.



Mimo nadhozenou silnou trojku největších IP Microsoftu se pak určitě svojí chvilky na pódiu dočká v nějaké formě i další ukázka ze zpoždení nabírají akce Quantum Break od Remedy (aktuálně přesunuté na rok 2016), free to play RPG experimentu Fable Legends od Lionheadu a v neposlední řadě snad i insidery naznačované nové IP od Rare, kteří by si po všech těch kinect blbovinkách zasloužili trošku té tvůrčí svobody, aby fanouškům, ale i sobě ukázali, že stále ještě mají v krvi to, co z nich udělalo hvězdy první velikosti v době jejich spolupráce s Nintendem.

Roli třešniček na popsaném lineup dortu očekávaného složení by pak měli hrát herní předváděčky nebo minimálně trailery exklusivit MS od third party vývojářů, v jejichž čele bude bez debat Rise of Tomb Rider od Crystal Dynamics, následovaný Scalebound od Platinum Games, k nimž se velmi pravděpodobně ještě přidá nějaká zatím neohlášená menší exklusivita a pár indie titulů. 



Suma sumárum, letos bude v lineupu her na tiskovce MS s jistotou skutečně velká tlačenka potencionálně velkých her a bude jen na MS, aby se tam vzájemně v té relativně krátké době tak trochu neumlátili a ty správné věci dostatečně vynikly. Což je ovšem na druhou stranu starost víc než příjemná, zvlášť když vám díky ne úplně ideálnímu postavení na trhu odpadá starost s nudnou prezentací grafů a čísel a můžete tak už druhý rok po sobě dát prostor jen a pouze hrám.



Aktualizace 11. 06. 2015. Tak MS se ústy Phila Spencera ještě před E3 trochu nečekaně rozpovídal k hernímu osazenstvu MS na E3 a následném Gamesconu, čímž trochu způsobil menší deflaci rostoucího hypu, když jen tak mimoděk zmínil, že Scalebound od Platinum Games bude na Gamesconu společně s Quantum Break a Crackdownem 3, čímž nepřímo řekl, které hry, že to na E3 nebudou...tedy buď vůbec, nebo minimálně v hratelné podobě. Remedy už sami před pár dny avizovali, že se na ně máme těšit na Gamesconu, což když řeknou chvíli před E3 prostě znamená, že na E3 nebudou a nebude tam ani Quantum Break. Teď se do party odpadlíků přidali další dva, takže se nám ten potencionální lineup poněkud zužuje a dá se čekat, že o to víc prostoru bude mít Halo 5, Forza 6, Rise of Tomb Rider...no a snad i aspoň nějaký to překvapení od Rare. 


Elektronic Arts
Mimo centrum pozornosti pak letos výjimečně nedoporčuji držet ani většinou nepříliš zajímavou tiskovku EA. Není samozřejmě vyloučeno, že jako každý rok si to hlavní a nejdůležitější EA představí nikoliv na svém vlastním pódiu, ale na tiskovkách Sony a MS, nicméně očekávaný přetlak first party titulů na obou z nich, by mohl dát EA dostatek prostoru urvat si chvíli pozornosti sama pro sebe. V záloze toho má letos víc než dost.



Samozřejmostí je očekávané herní představení nového Star Wars: Battlefront, který už stihl vyvolat nemalá očekávaní svým prvním in-engine trailerem, jehož optikou bude sama předpokládaná herní předváděčka bezesporu měřena a můžete pomalu uzavírat sázky, nikoliv jestli, ale jen do jaké míry jim zvládne dostát.

Mirror´s Edge 2 byl ohlášen už loni, takže kurz na to, že letos EA předvedou něco víc, než jen nadupanej CGI trailer, je poměrně nízko, čili jinými slovy si na její předváděčku můžete poměrně s klidem rovněž vsadit, což platí v podstatě i o novém Mass Effectu, na kterém Bioware už pěkně dlouho pracují a soudě nejen dle délky vývoje, ale i občas vypuštěných informací přímo ze studia, bude touto dobou už určitě ve fázi, kdy se může s velkou pompou, epice jeho vyprávění vlastní, ukázat veřejnosti. Takže jo, co se mě týče, můžete si vsadit i na nový Mass Effect.



O nové Fifě, NHL, Maddenovi či NBA či NFS nemá cenu na tomhle místě snad ani mluvit; těžko si nejen představit, že by EA svoje dojné krávy poprvé pořádně na E3 v novém ohozu neukázala, ale těžko o nich i napsat něco, co byste nevěděli. Snad jen tolik, že právě proto budou mít podle mě letos prostoru podstatně méně než v předchozích letech, protože nejenže všichni vědí, co se to každoročně už léta ždíme, ale hlavně proto, že EA má letos v záloze podstatně zajímavější věci.


Ubisoft
Tady to s dovolením a omluvou případným fanouškům Ubi vezmu trochu hopem, protože produkce Ubi mě po pravdě řečeno posledních pár let opravdu moc nezajímá a nemá IMHO čím ani překvapit, takže závěr, že jejich tiskovka toho překvapivého ani zajímavého moc nenabídne, je na snadě.

Čekat můžete v každém případě i letos znovu další ukázku z rok od roku hůř vypadající pseudo MMO akce The Division, akčnější, nadupanější a snad i smysluplnější ukázku z dalšího Assasins Creedu s podtitulem Syndicate a samozřejmě i něco málo z nového Rainbow Six: Siege. No a aby mohl i Ubi něčím překvapit, tak sám dopředu už nějaké to překvapení avizoval...a oním překvapením velmi pravděpodobně k velkému překvapení všech asi nebude fanoušky vytoužený Beyond Good and Evil 2, ale zcela nečekaně a překvapivě Watchdogs 2. Předem hurá.



Není nicméně vyloučeno, že Ubi zkusí ještě jednou zmáčknout Sama Fishera nebo Prince a vydojit z aspoň jednoho z nich ještě jeden díl. V tom lepším případě to samé zkusí i a nebo u Raymana, který přece jenom je kvalitativně trochu jinde než Fisher, a potažmo i většina ostatní produkce Ubi. Za sebe zkrátka od Ubisoftu nic moc zajimavého opravdu nečekám a jejich tiskovka v porovnání s ostatními tak bude tou zdaleka nejmíň zajímavou. Neříkám, že bych se zásluhou takového BGE2 opravdu rád nespletl, ale Ancel maká na velmi slibném WiLD pro PS4, takže se obávám, že zmýlená letos fakt nehrozí.


Sony
Po očekávaně poklidném odpoledni, resp. půlnoci našeho času v podání Ubisoftu, by se měla k večeru, resp. nad ránem dostat E3 opět do správného drajvu, protože tiskovka Sony by měla patřit, co se oznámení a předvedení novinek týče, k dalším z vrcholů E3. V případě Sony je nicméně trochu problém si tipnout, s čím vším by mohli vlastně vyrukovat; Sony na jednu stranu má zdaleka nejvíc first party vývojářů a tím pádem i jistotu nejvíce exklusivních her, nicméně produktivita řady z nich je poměrně...řekněme měřítky gamebizzu dost nestandardní. Tipovačku pak neulehčuje ani fakt, že Sony ráda představuje své hry nerada naráz v rámci jedné akce, ale postupně v průběhu roku, kdy se to podle ní zrovna hodí a ne vždy se i trefí. Nicméně nějaký ty exp člověk už za těch víc jak 10 zažitých E3 získal, takže díky nim a slušné znalosti first party Sony si přece jen u pár tipů docela věřím.

Uncharted 4 není tip, Uncharted 4 je samozřejmost. Vývoj hry by měl být už v notně pokročilé fázi, takže se dá přímo na tiskovce čekat nějaká mimořádně úderná předváděčka alá předvedení Uncharted 2 na E3 2009. Naughty Dog poslední době poměrně intenzivně sdílí dojmy z multiplayeru hry, takže možná dojde i na něj, byť podle mě ne přímo na pódiu při tiskovce, ale na akci po ni.



E3 je lokálně samozřejmě americká záležitost a Sony ráda dává vyniknout na podobných akcí těm svým týmům, které jsou v zemi konání akce co nejvíce doma...což budiž menší předehra k na tomto faktu založeným tipům, mezi nimiž je nejpravděpodobnějším oznámení a představení nové hry od Sony Bend Studio, o které se zatím neví skoro nic, krom toho, že by měla běžet na UE4 enginu a podle jejích autorů by měla minimálně  spektakulárně vypadat. Žánrem se šušká že půjde o survival horo ve šlépějích Last of Us. což je bezesporu alespoň pro mě slušné vnadidlo, nicméně Sony Bend zatím nemají na triku sice žádnou vyloženě špatnou hru, ale ani žádný AAA blockbuster nadstandardních kvalit. A jako tvůrci především her pro handheldy Sony jsou tak trochu v postavení Ready at Dawn, což ve světle výsledných kvalit jejich první AAAčkové hry The Order 1886, přeci jen nabádá ke střízlivosti.

Té už v příliš velkém množství není třeba v případě tipnutí si na ohlášení a předvedení nového inFamous, protože Sucker Punch jsou přeci jenom už ostřílení harcovníci, co mají žánr superhrdinských akcí i PS4 poměrně v malíčku a po zdařilém, relativně rychle ušitém Second Sonovi, se dají od nich čekat poměrně velké věci. Doby od vydání Second Sona sice zas až tolik neuteklo, ale málokdo z first party studií Sony je s ohledem na velikost týmu tak spolehlivě produktivní jako Suckeři, takže za minimálně oznámení nového inFamous bych snad tu ruku do ohně i dal.

Nicméně přejdeme-li k dalšímu očekávanému, asi by se mi po pravdě poněkud škubala. Santa Monica sice pracuje podle všeho na God of War 4 poměrně dlouhou dobu, nicméně její interní vývojářský tým opravdu nepatří k těm z nejproduktivnějších, o jeho loňské restrukturalizaci nemluvě. E3 je ale E3 a MS ani ostatní se letos opravdu nebudou držet zkrátka, takže minimálně nějaký ten hru oznamovací trailer by byl na americké půdě na místě, protože GoW je stále ještě pořád jedna z nejúdernější značek Sony, která díky nespornému talentu koderů SSM vždycky zvládne minimálně vizuálně vyrazit všem, včetně konkurence dech.


Od SSM a jednoho z nejúdernějších IP pak je nasnadě přejít k tomu s přehledem prvnímu z nejméně produktivních first party týmů Sony a zároveň jejímu s přehledem nejúdernějšímu a nejúspěšnějšímu IP. Řeč je samozřejmě od Polyphony a Gran Turismu 7, na kterém se...no řekněme pilně...pracuje, a které by Sony bezesporu měla jako menší counter k jisté Forze 6 v nějaké podobě předvést. Polyphony a závody vytížený Kazunori Yamauchi sice nikdy nikam moc nespěchali, ale od doby vydání GT6 už to přeci jen rok a půl bude, což vzhledem k tomu, že nejpracnější assety mají Polyphony pro GT7 díky přístupu k vývoji GT5 a 6 hotovy, je doba tak akorát na to, aby oznámení a možná i předvedení GT7 spatřilo světlo světa.

Od dvou poměrně velkých neznámých, které ale přece jenom v nějaké formě podle mě předvedeny budou, pro změnu k pár o něco jistějším tipům. Vývoj open world RPG Horizon od Guerilla Games, pod vedením Johna Gonzalese (bývalý hlavní kreativní designér a scénárista Obsidianu) je veřejným tajemstvím, jehož "překvapivé" odtajnění na letošní E3 patří řekl bych do kategorie "Tutovky". Vzhledem k nezkušenosti GG s tímto žánrem těžko říct, co od něj čekat, nicméně po vizuální stránce patří všechny hry od GG k absolutní špičce, což bez debat Horizon s přehledem potvrdí. Svou "troškou" do mlýna by mohli na tiskovce přispět i s přehledem nejkreativnější vývojáři Sony v podobě Media Molecul. Konverze výborné Terraway jim bezesporu moc jednotky časučlověka nesebere a většina týmu už skoro dva roky na něčem intenzivně pracuje a pokud to "něco" nebude cílené primárně nebo výlučně pro VR, mohlo by z toho něčeho být něco zcela konkrétního už za pár dnů. Netřeba dodávat, že každé něco v případě Media Molecul stojí za to.

Přihodil bych pak na tomto místě i očekávanou novinku od Quantic Dreams, nicméně Sony si z nějakého důvodu naplánovalo na letošní podzim sólo Playstation akci v Paříži a jedním z těch nejpravděpodobnějších důvodů je právě Quantic Dreams a jejich chystaná novinka s pracovním názvem Singularity. Možné je u Sony sice ledasco, ale letos bych přeci jen na QD nesázel.

Na rozdíl od praktický jistých nových ukázek z Ancelova WiLD, No Mans Sky, Rime a Hells Blade, které budou s ohledem na své předpokládané kvality hrát roli, když už ne přímo třešniček, tak aspoň pořádných čokoládových hoblinek na našlapaném dortu, který by mohla a měla mít Sony na letošní E3 s dostatečným předstihem upečenej. Pokud se ovšem nehodlá naivně vlivem úspěchu PS4 chvíli vyspat na vavřínech a místo některých očekávaných her nás obšťastnit čísly, grafy a novou cenou PS4, kterou se bude snažit v takovém případě ne úplně ideální dojem zachránit.



A, abych nezapomněl, ještě samozřejmě jedna věc, bez které by úvahy o možném obsahu tiskovky Sony na E3 už pár let nebyly kompletní. Titul, který by se už jen názvem a genezí svého vývoje hodil na samotný závěr víc, než cokoliv jiného. Titul, ke kterému je nejen zbytečné, ale už i poměrně trapné něco dalšího uvádět. Snad jen obligátní a každoroční, letos nebo nikdy...


Nintendo
Něco jiného, než poklidný závěr tiskovek bez větších překvapení, čeká letos od N asi málokdo. Wii U sice od N dostává jednu lépe kriticky hodnocenou hru za druhou, nicméně ani to mu nepomáhá k tomu, aby se mu dostalo i pozornosti a peněženek širší veřejnosti, díky čemuž je mimo her N a N financovaných her v tomto směru prakticky bez jakékoliv podpory. Situace na trhu tak pro není už ani kritická, ale jasná. S Wii U to N jednoduše zkrátka v tomto kole naprosto projelo a bez problémů se stane s pravděpodobností hraničící s jistotou nejhůř prodávanou domácí konzolí od N vůbec. 3DS se na druhou stranu prodává zejména v Japonsku stále poměrně slušně, byť prodeje jdou už od začátku roku 2014 poměrně strmě dolů a čísel 2DS určitě ani náhodou nedosáhne. To vše pak staví N do situace, kdy má poměrně omezené možnosti k podpoře svých platforem a tím i prezentaci velkých novinek na E3.




A stejně pak jako loňský rok, N letos nebude mít na E3 klasickou tiskovou konferenci, ale pouze stejně jako loni předpřipravenou digitální seanci, v jejímž rámci hodlá odprezentovat to nejzajímavější, co mu pro jeho platformy ještě převážně z vlastní produkce zbývá. Byť málokdo umí překvapit tak jako N, letošní rok i s ohledem na zvolený formát žádná velká překvapení nečekejte. Neúspěch s Wii U neznamená, že by N nemělo finance na vývoj konzole nové, protože finančních zásob má N stále víc než dost a podle tu a tam leaknutých neověřitelných informací N na vývoji nové konzole, případně konzolích už pracuje...a na takového nástupce 3DS by byla doba už poměrně zralá...nicméně pokud pomineme zvolený formát, který se příliš k dostatečně údernému představení nové konzole opravdu nehodí, Iwata sám už případná očekávání v tomto směru s předstihem jasně korigoval. Žádný nový hw letos opravdu ve hře nebude a celá jejich vysílaná seance tak bude výhradně o hrách...a o ehm...posledním prodejním trháku N, amiibo figurkách.



K posledně zmíněnému snad jen tolik, že by nebylo velkým překvapením, kdyby N kolem svých figurek a jejich schopnosti komunikovat s N konzolemi a přes ně s hrami, postavilo nějakou samostatnou hru...třeba Amiiland ve stylu Nintendo Land. Na Wii U zatím nezavítalo jako jedno z mála populárním IP N v podobě Animal Crossingu, takže jeho další přírůstek pro Wii U je poměrně na snadě. No a protože Zelda letos přesto, jak dlouho je ve vývoji, na E3 nebude, svou chvilku slávy si namísto ní po letech zkusí vychutnat Star Fox pro Wii U, jehož přítomnost na výstavě v hratelné podobě byla už přislíbena, takže svůj prostor dostane určitě i v chystaném N přenosu. Herní guru N Shigeru Miyamoto už nějakou dobu pracuje na dvou zatím neohlášených projektech pro Wii U, takže tip na oznámení a představení minimálně jednoho na E3 se přímo nabízí. Jestli půjde o nové IP, nebo přírůstky k osvědčeným není úplně jasné, ale nové IP vypadají o poznání pravděpodobněji, protože ta osvědčená mají N týmy za roky jejich množení poměrně v malíku a Miyamota by na nich byla možná škoda.



No a v neposlední řadě by si měly velkou premiéru odbít první podrobnější předváděčky nebo alespoň informace o hrách, které N má v plánu od podzimu začít ve spolupráci s DeNou vydávat pro mobilní zařízení, na kterých se dají očekávat nějaké ty pro mobility typické casual hříčky s postavičkami od N v hlavní roli. Takový Mario Runner nebo Farming Crossing se přímo nabízejí, ale uvidíme, třeba to N pojme trochu vážněji, než levnou ždímačku stále ještě penězi nalitých vemen svých hlavních ikon a dočkáme se i hodnotnějších kousků, které na GPlay i Apple storu citelně chybí.

Zkrátka a jednoduše, snad s výjimkou nějakého vždy možného nového pozoruhodného nápadu z rukávu Shigeru Miyamota, který nicméně může provedením skončit všelijak, to letos u N na nějaké velké terno a šokující překvapení příliš nevypadá a N nám předvede opravdu podle všeho poklidný závěr jinak oznámeními a novinkami narvaného dvoudne tiskovek.


Square Enix
Na rozdíl od loňského roku hodlá letos svou troškou do mlýna kolečka tiskových konferencí v klasickém stylu přispět i Square Enix, což dává tušit, že má i mimo domovinu co předvádět a případně i nově ohlašovat.

Vzhledem k tomu, že má jako distributor na triku financování hned dvou poměrně velkých IP v podobě Deus Ex a Just Cause, jejichž nově ohlášení díly v podobě Mankind Divided a Just Cause 3 zatím nebyly veřejnosti v hratelné podobě vůbec předvedeny, je poměrně na snadě, že se tak tomu stane právě na letošní tiskovce SE na E3, nebo alespoň následně po ní. Obě hry jsou čistě západní provenience a střihu, takže E3 je ideálním místem na jejich podrobnější představení a předvedení. Kingdom Hearts 3 sice určitě hrou čistě západního střihu nebude, nicméně její přítažlivost je díky Disneymu prakticky univerzální, takže další přiblížení její aktuální podoby a obsahu hráčům na půdě E3 je rovněž jisté. Kolik prostoru pak na E3 zbude na Final Fantasy XV, když je na ní venku obsáhlé hratelné demo, je otázkou, nicméně jde o největší hru v produkci SE, takže úplně upozaděna se krčit někde v koutku pozornosti SE taky bude těžko. Víc než nový trailer a stánky s updtatovaným demem, obohaceným případně o nějakou novou lokaci, bych ale asi nečekal. Těžko pak i říct, kolik prostoru dostane od SE Rise of Tomb Raider, který bude nepochybně jednou z hvězd tiskovky Microsoftu a MS bude nepochybně chtít, aby byl minimálně v době před jeho vydáním spojován víc s ním, než s SE, čemuž odpovídá i fakt, že jeho marketing má mít na starosti pro tuto sezónu právě MS.

Zda čekat nebo nečekat aspoň něco bližšího k nedávno oznámenému Star Ocen 5 pro PS3 a PS4 je rovněž otázkou, protože Star Ocean série postrádá univerzální přítažlivost Kingdom Hearts i popularitu Final Fantasy, takže na E3 bych k němu nic moc bližšího nečekal a v případě zájmu o něj spíš upíral naděje k zářijové Tokyo Game Show, která je pro SO5 podstatně vhodnějším místem pro předvedení se. Aspoň trailer by ale určitě potěšil. Není pak úplně nepotvrzeným tajemstvím, že SE krom nového Star Ocenau pracuje ještě na jedné větší hře, vyvíjené exklusivně pro Sony, o které ovšem neprosáklo nic bližšího. Většina očekávání pak ve vztahu k ní pokukuje logicky po žánru JRPG, který Sony poměrně nutně potřebuje na PS4 probrat z vegetativního stavu, chce-li se s PS4 v Japonsku opravdu prosadit, takže se jednoduše tak nějak čeká, že to zkrátka bude JRPG...v takovém případě ale opět je na místě čekat s jeho představením spíš na TGS, než na E3, pokud by to náhodou nebylo nové JRPG s věhlasem IP třeba takového Dragon Questu. Pak bychom se mohli aspoň ohlášení dočkat už ne E3, byť spíše na tiskovce Sony.

Byť tak tiskovku SE asi málokdo bude čekat s takovým očekáváním jako na tiskovky řekněme Bethesdy nebo EA, nuda ani trolling alá oznámení FFVII pro PS4 na PSExp by v podání SE letos na E3 hrozit neměli.

Ti třetí...
E3 samozřejmě není jen o hrách těch z velkých hráčů na trhu, kteří si za účelem jejich představení a budování svojí image uspořádávají pravidelně tiskové konference, kde si je i sami představí a předvedou. Zdaleka ne. Take 2, Valve, Activisson, Capcom, Konami, ti všichni bezesporu rovněž přispějí k nadupanosti a zajímavosti letošní E3 i bez vlastních tiskovek...koneckonců byly to v mnoha případech právě jejich hry, které zdobily tiskovky platform holderů výrazněji, než jejich vlastní produkce a minimálně u některých z nich se dá předpokládat, že obdobně vyniknou i tento rok.


Activission to se svým očekávaným gameplay debutem z nového CoD na tiskovce MS asi už opravdu nebude a na Destiny 2 nebo něco nového od Blizzardu je příliš brzy, ale Take 2 by i jen s pouhým ohlášením očekávané Mafie 3 a zejména nového Red Dead Redemptionu určitě nezapadl. Red Dead je sice v tuto chvíli spíš sdílené přání, než očekávaná realita, ale Mafie 3 je skoro jistá. A vyloučit se nedá ani nový Bioshock, byť už bez Levina. Bandai Namco obdobně jako ostatní japonští vývojáři produktivitou poslední roky zrovna nehýří a její neslavnější IP jsou už tak za zenitem, že s výjimkou Tekkena těžko čekat nějaké jejich nové aspoň ty polorodé sourozence, ale v tomto případě stačí, když sebou vezmou Miyazakiho z From Softu a ten na některé z tiskovek (nejspíš Sony) pouze utrousí Dark Souls 3. A v Namcu si můžou začít mnout ruce, protože málokteré japonské IP je aktuálně tak populární, tak žádané a tak skloňované. Namco to ví, takže minimálně oznámení bych řekl, že bude. Capcom ten určitě přiveze do LA hratelného Street Fightera V pro PS4 a možná přibalí do kufru i Deep Down, nicméně to pravé pozornost strhávající pozdvižení by nastalo teprve v případě, kdyby vzal na cestu i oznámení Resident Evila 7, na kterém se pracuje. Víc toho od něj třeba v podobě nového Devil May Cry při jeho současné produkční i ekonomické formě a zaměřování se na remaky a mobility asi čekat nejde, ale to by po oznámení RE7 zřejmě vadilo málokomu. Konami je na tom v tuto chvíli díky vnitřním problémům a řízenému rozpadu Kojima Productions ještě hůř než Capcom, takže v jejím případě budeme rádi, když představí aspoň nový PES a nechá nás ještě jednou před vydáním nahlédnout pod plechy Kojimova posledního Metal Gear Solidu. Možná by snad mohla přijít s novou Castlevanií v režii asi nezahálejících Mercury Steam, ale to je tak zhruba vše. Po netu kolující drby o novém Suikodenu či oživení čerstvě pohřbeného Sillent Hills jsou jen zbožným přáním; Konami se hodlá zaměřit na mobily, takže ten nový Suikoden možná nakonec bude, ale ne v podobě, jakou by si fanoušci přáli...a ne na letošní E3.

Zbožná přání mají sice na jazyku i větší jména než Suikonden nebo Sillent Hills, ale že by se Valve na E3 objevilo v jiné souvislosti než ve spojení se Steam Machines, které na E3 určitě budou, už asi nečekají ani ti nejskalnější fanoušci, kteří i dnes ještě věří v Half Life 3 či aspoň Epizodu 3. Na druhou stranu launch VR od Valve se rychle blíží, takže v souvislosti minimálně s ní na E3 by Valve nějaká pokročilejší dema, neřku-li i snad aspoň nějaké hry, předvést mohla a měla, ale... Valve je Valve. Pokud se tak ovšem čirou náhodou třebas formou Portalu 3 stane, pak to určitě nebude bez humbuku.



A když už jsme přes Valve u té VR, tak byť se ohlášená data vydání jednotlivých VR projektů blíží, na letošní E3 jim ještě dle mého moc pšenky nepokvete. Hw sice v použitelné podobě tady bezesporu je, ale software ještě prdí do plínek, pocucává mléko inspirace z her kolem sebe a na obzoru nikde nic, co by ho dokázalo postavit na vlastní nohy. Na místo ostatním inspirativních her tu máme jen techdema, předvádějící jen a pouze stokrát viděné, nahlížené pouze jinou perspektivou, s čímž si - má-li VR v gamebizzu uspět - nikdo nevystačí. A kde nejsou hry, není moc co předvádět, nehledě na to, že VR se bez vlastního zážitku předvádí a tím i prodává jen horko těžko, což samo o sobě představuje marketingově poměrně obtížně řešitelný problém, jehož důsledkem ve spojení s nedostatkem her pro VR bude jen velmi slabá prezentace VR na letošní E3. Zatím není příliš co a ani jak prezentovat.



Na stranu druhou, resp. v tuto chvíli už asi třetí, koho to trápí. Letošní E3 bude podle mě, jak je snad z předchozích desítek řádků jasně patrné, i bez VR a potažmo nového hw, jednou z nejplodnějších a nejzajímavějších v historii, kde si snad každý najde něco, co mu postaví chlupy na rukách, roztáhne koutky do šaškovské grimasy a protlačí mu přes zuby aspoň jedno "wow"... Zkrátka, lets hype.

Žádné komentáře:

Okomentovat