Je to pár dní, co médii proběhla zpráva, že Ready at Dawn, vývojářské studio které si udělalo jméno na PSP verzích zajetých IP v podobě God of War a Jaka a minimálně po technické stránce i na jejich první vlastní hře The Order 1886 pro PS4, začíná expandovat a staví se na vlastní nohy....a stává se tím namísto dvorního vývojáře Sony, multiplatformním vývojářským studiem. Zprávu provázelo několik rozhovorů s jedním ze zakladatelů RaDu Ru Weerasuriyou a novým CEO RaDu Paulem Samsem (ex CEO Blizzardu, kde zakladatelé RaDu dříve pracovali). Z uvedeného pak některá média, včetně našich, trochu bezmyšlenkovitě přejala z rozhovorů se řinoucí optimismus RaD, a udělala z toho bezmála příběh o rozchodu se Sony a splněném americkém snu, ve kterém se RaD vlastní pílí z ničeho vypracoval k růžové budoucnosti velkého nezávislého studia.
No a protože RaD patří mezi moje poměrně oblíbená studia, jejichž hry mě baví od okamžiku, kdy je začali vydávat, a tak trocho to dění ve studiu více než méně po očku sleduji, optimismus studiem i médii šířený příliš nesdílím, protože to s čím přišli, je potřeba podle mě ve skutečnosti číst úplně jinak, než jak tu věc čtou a podávají média.
Především je nutné zmínit, že RaD byli od samého počátku nezávislým studiem. Byť většina jejich tvorby (nikoliv veškerá jejich tvorba) vycházela doposud na platformách Sony, nebyli nikdy v postavení first party vývojáře Sony, pouze jako nezávislé studio na základě smluvní spolupráce se Sony pracovali s jejich IP. RaDu nikdy nic nebránilo, aby vyvíjely hry pro více platforem a RaD hry na více platforem prostě nevyvíjel jen proto, že jednak pracoval s IP, které se na jiných platformách objevit nemohlo a jednak a především proto, že na vývoj her pro více platforem současně neměl kapacity, protože byl, a i dnes ještě pořád je, relativně malým studiem. Nicméně díky dlouhodobé smluvní spolupráci se Sony měli práci i peníze na vývoj zajištěny. A právě tento jejich dlouhodobý vztah i vybudovaná důvěra vyústila i ve vývoj jejich nového a původního IP v podobě The Order 1886, které jim opět financovala a vydala Sony.
Že se The Order 1886 nedočkal (byť podle mě ne úplně zaslouženě) zrovna vřelého kritického přijetí dnes vědí všichni, že se nedočkal ani na AAA titul dostatečného komerčního úspěchu, je dnes už taky asi poměrně na snadě. Když si k tomu přidáte docela dlouhý vývoj hry, provázený odklady a řadu ze strany RaDu zcela nevhodně zvolených a tím i zpackaných předváděček Orderu, které postupnému vyvolání potřebného hypu před jeho vydáním příliš nepomohly, je na snadě i fakt, že financování dalších projektů RaDu si Sony důkladně rozmyslí a budoucnost podle mě velmi potentního IP The Order visí na vlásku.
V optice uvedeného pak nevěstí úvodem popsaná zpráva pro budoucnost RaDu nic, nad čím by bylo možné jásat nadšením a optimismem, protože tak, jak ji čtu já, neznamená v tuto chvíli nic jiného, než že RaD si své nastávající projekty bude muset financovat sám, protože Sony se teď do další vzájemné spolupráce moc nehrne a nikoho jiného zatím zajištěného nemají, takže si RaD bude hry vydávat sám. Pokud si ovšem hry chce sám vydávat a vlastnit je, musí si je jednoduše i sám platit, na což musí mít prostředky. Byť má po náročném, více jak tří letém vývoji The Order 1886 k dispozici bezesporu špičkové technologické nástroje, vývoj větších her a assetů pro ně, je dnes drahou záležitostí a finance nemá v tuto chvíli RaD od nikoho prakticky zajištěny a bude je muset začít shánět. Zmiňovaná expanze se žádná nekoná, pouze v pozici CEO střídá Weerasuriyu zkušenější Sams, který se bude muset otáčet, aby finance RaDu od potencionálních partnerů zajistil. RaD tak v současné době není v pozici, kdy by si mohl dovolit pokračovat ve vývoji časově i finančně tak náročných her jako The Order, potažmo jako jsou dnes hry AAA kalibru, a pokud zmiňuje, že má ve vývoji hned dvě vlastní nová IP, pak je asi na místě výrazně krotit očekávání, protože na vývoj hned dvou větších her nemá RaD v tuto chvíli kapacity ani patrně finance a velmi pravděpodobně se tak namísto produkce AAA her, kterými by se zařadil mezi špičku, kam se roky snažil postupně propracovat, se bude muset vrátit zpět k produkci her menších ambicí i velikostí, chce-li se studio stabilizovat a zajistit si příjem a tím i budoucnost. Weerasuriya i Sams pak v rozhovorech na přímý dotaz stran vývoje her pro mobility tuhle možnost nijak nevyloučili, naopak zdůraznili, jak flexibilní technologie mají, díky čemuž můžou vyvíjet hry na jakoukoliv platformu, takže se obávám, že budou cílit produkci tímto směrem, potažmo směrem menších her vydávaných na konzole i PC jen v digitální podobě.
A to zkrátka pro mě není pro ambice RaDu, které měli před vydáním The Order 1886, krok vpřed, ale zpět. Krok do značně nejisté budoucnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat