čtvrtek 11. června 2015

E3 2015 - Oculus Rift

Tak E3 nám pomalu šláplo svou první tiskovou konferencí na spojku a chystá se zařadit...a tiskovku k VR projektu OR byla opravdu snad jen ta spojka, po které to zajímavé teprve začne nabírat na obrátkách, protože na rovinu, tohle se podle mě moc nepovedlo. Kdybych snad měl nějaké pochybnosti o tom, že prodávat a prezentovat VR tradiční cestou bude opravdu problém, už jsou definitivně pryč. Bez osobní zkušenosti vám prezentace nenabídne při pohledu na přehrávající reakce předvaděčů s helmou na hlavě nic jiného, než vlezle vtíravý pocit určité trapnosti...asi jako sledovat na pokyn se smějící publikum při natáčení sitcomu. Natáčeného v severokorejštině. Co se vytvoření nějakého toho varu a nadšení, které by mohlo nalákat zájemce o produkt, asi s velkou pravděpodobností nejzbytečnější tiskovka letošní E3...ale aby bylo časové posloupnosti učiněno zadost, pár vět a informací, vedoucích k už učiněnému závěru.

This is it...tak tohle je on, Oculus Rift v možná finální podobě...jím tiskovka po reklamě na do kin jdoucí "Jurrasic World" od Cryteku začala. TO je on...místo očekávaného aplausu ticho. No je to ale vážně on...hm...ok. Proti starším modelům bezesporu designovej pokrok a výsledek je...ale jo, docela pěknej. 


... lehkej, ergonomickej, příjemně nositelnej, snadno sundatelnej...a ještě pár dalších ej i nějaké to nej. Facebook to koupil za nemalé peníze a další nemalé do vrazil a ještě vrazí, takže spousta "..ej" i "nej" je na místě, tohle je pro úspěch nezbytné očekávatelné minimum. I zjevně očekávané, takže potlesk stále nikde. Nicméně přichází chvíle na první opravdu nové a podstatné info. Nesmělý, tichý skoro potlesk.

Základním ovládacím prostředkem, bundlovaným s každým OR v jeho první retail verzi bude...chvíle napětí....ovladač. Ovladač k Xbonu. Původně asi plánovaná velká chvíle pro OR i Microsoft, jasně proklamující jejich vzájemné partnerství, kterou si přišel užít Phil Spencer. Potlesk? Nikde. Microsoft je samozřejmě ze vzájemné spolupráce i z OR nadšený, zvolené řešení vstupů k ovládání sw pro OR v podobě joypadu má očekávané množství předností...opravdu stále žádný potlesk...o čemž není sporu, ale klasický ovladač asi fakt nebude tím nejlepším prostředkem k ovládání virtuální reality. Partnerství s MS ovšem neznamená jen Xbone joypad v každém balení, ale i díky Windows 10 možnost přístupu k Xbone hrám...což by mohlo být potlesku hodno, nebýt toho, jak to řešení nakonec vypadá. S Riftem budete moci hrát Xbone hry a budete k tomu potřebovat JEN OR, Xbone a PC. Přímé připojení k Xbone se nekoná, jen vám bude streamovat přes PC s Windows 10 puštěné hry do v PC vytvořeného virtuálního pokoje, kde poběží na virtuální televizi a Rift vám to bude zobrazovat. Hry, filmy a ostatní streamovatelné věci. POTLE...zase ne, jen čím dál rozpačitější ticho. Těžkopádné, finančně náročné a smysl postrádající řešení...proč si streamovat hry z Xbone do virtuálního pokoje na virtuální televizi, v němž se jen můžete v jako virtuálním prostředí rozhlížet, když si je můžete pustit přímo v lepší kvalitě ve vlastním pokoji na vlastní tv? Podrobnosti ke kvalitě streamu ani rozlišení videa žádné...a to je od Phila vše. Ani vtipy nezabraly. Potlesk stále nikde. Tak snad v pondělí Phile.


Zbytek už jen v rychlosti až k poslední podstatné novince...konečně přichází řada i na hry, které nejsou streamované z Xboxu. Jason Rubin, ex šéf Naughty Dogu, stále sympaťák...ale ne, Crashe sebou nevzal...PR k VR předehra, následovaná ukázkami...stará osvědčená EVE Valkyrie, adventura z pohledu třetí osoby trochu připomínající Ico od vývojářů, majících na triku Darksiders, co vypadá na pohled bez helmy na hlavě jako...pěkná, klasická a pro VR docela nevhodná klasická adventurka z pohledu třetí osoby. Ted Pierce...Insomniac se dnes vecpe všude, mobility, Xbone, PS4 a teď i Rift....a opět adventura z pohledu třetí osoby Edge of Nowhere. Z pohledu třetí osoby? Pro VR? Exklusivně pro Rift? Opravdu??? Segmentace zatím neexistujícího a velikostí neodhadnutelného trhu na exklusivity přijde jako dobrý nápad komu? Dál...Damage Core od nepříliš spolehlivých High Voltage, s trochou štěstí relativní tutovka v podobě VR Sports od naopak spolehlivých rutinérů Sanzaru. Pár dalších jmen...vývojářů, ne her. Climax, Harmonix, Square Enix. Vsjo. Oculus Home jako výchozí UI, konzervativní, přehledné, prostě oukej...funkční to bude... RELASE Q1 2016. S joypadem v kapse...a teď to přijde...

Svérázná egomomie ovladačů vám umožní ukázat vztyčený prostředník komukoliv. I publiku v přímém přenosu :-).

... před rozlučkou ibligátní "one last thing"...copak to asi bude...nové, z gruntu pro VR vyvíjené náramky?...nope, ovladače to jsou, přesněji řečeno prototypu ovladačů. Pro každou ruku jeden, s motion trackingem pro sledování a přenášení pohybu vašich fyzických rukou do těch virtuálních. Každá s analogovým páčkem a spodním trigerem a haptickým feedbackem. A ještě dvěma buttony na každém z nich. Bizardní tvar, na papíře i při pohledu na ně na papíře ne zrovna dvakrát ergonomické, intuitivní či nápadité. Ale jde jen o prototypy, takže k finální podobě můžou mít dál než VR k prosazení se na trhu. 


Ale hlavně...konečně aspoň na konci...ano, opravdu....potlesk. Slabý a nerozhodný, ale potlesk. Podruhé. Závěr začátku je teda poměrně na snadě.

Žádné komentáře:

Okomentovat