Po fiasku s druhým dílem skoro kultovního Devil May Cry se Dante vrátil na začátek zpátky ke kořenům. Ve velkém stylu, protože tohle byl návrat, na který se nezapomíná.
Family Ties.
„Bang, bang, bang, bang!!!“ Ebony a Ivory. „
Slash, svist, slash!“ Rebellion. „Sweet dreams!“ Dante. “Třísk. Do hajzlu.
Třísk.“ Obtížnost. Hlavní protagonisté Devil May Cry 3. Seznamte se nebo
pozdravte staré známé. Ostych nebo nedůvěru stranou. Téhle otevřené náruče se
nemusíte bát. Nezklame vás, nezradí vás; víte-li, co od jejího objetí můžete
čekat. Že si dobře vzpomínáte na DMC2? Zapomeňte na něj a předstírejme, že
tohle fiasko prostě nespatřilo světlo světa. Když přistoupíte na navrhnutou hru
s účelovou sklerózou, napoví vaším očekáváním ohledně DMC3 už jen
zbožňovaný první DMC. Ano, přesně. Od objetí otevřené náruče DMC3 můžete čekat
stejný zážitek, jakým vás obšťastnila náruč DMC. Hezčí, těžší, nadupanější,
delší, minimálně stejně kvalitní, ale v jádru prakticky stejný. Díky bohu.
Všechno, co
definovalo exaktický zážitek z hraní DMC je zpět. Všechno.
Jistě, Ebony s Ivory stejně tak jako Dante, Rebellion, styl i divoká akce
byly i v „tom-který-nespatřil-světlo-světa“, ale tohle byly jen dílčí
prvky zážitku, který přinesl DMC. Dílčí prvky, které samy o sobě žádný
exaktický zážitek nevytvoří, chybí-li jim stmelující prvek. Obtížnost. Dravá,
nekompromisní, vyzývavá. Obtížnost, posunující hratelnost od nudné procházky
růžovým sadem k adrenalinové smršti, která vás semele jako olivy a vymačká
z vás to nejlepší. Teprve když spojíte Ebony s Ivory , Danteho,
Rebellion, styl i divokou akci s obtížností, teprve pak dostanete všechno to,
co jste dostali od DMC. Mimořádný akční nářez.
Invading Hell.
Kouzlo DMC3 není
výsledkem zaříkávání jednoho z nejlepších a nejpropracovanějších
soubojových systémů dneška. Není výsledkem zaříkávání brilantního spojení
choreografie akce s mimořádně dravou zvukovou kulisou. A není ani
výsledkem prvotřídní stylovosti každičkého kousku DMC3. Kouzlo DMC3 je
v prvé řadě výsledkem dravé, nekompromisní, ale v jádru mimořádně
dobře vyvážené obtížnosti her ze staré školy, které neznají „quick save“,
nekonečno životů ani nerozdávají „checkpointy“ na každém rohu. Proč je nasnadě.
Je to právě obtížnost DMC3, která vás přinutí naučit se využívat všech
předností soubojového systému DMC3 a tím vám ukáže celou jeho hloubku a
výjimečnou sofistikovanost. Je to právě obtížnost DMC3, co vás přinutí dění na
obrazovce skutečně maximálně pozorně vnímat a ukáže vám tak dokonalost
choreografie akce i dokonalost jejího spojení se zvukovou kulisou. Je to právě
obtížnost DMC3, co vás přinutí vnímat DMC3 v celé jeho stylové nádheře. A
je to právě obtížnost DMC3, která když spojí všechno tohle dohromady, dá vám neuvěřitelně
silný a uspokojivý zážitek. Napětí, úleva, uspokojení. Jedno bez druhého
nefunguje. A nic z toho by nefungovalo bez obtížnosti.
Obtížnost. Zvažte
si sami, nakolik jste rozmazlení moderními hrami a nakolik jste ochotni do DMC3
investovat svoje nervy. Žádné sejvování před častými a špičkovými souboji s
bossy. Žádné checkpointy. Každou misi budete muset udělat na jeden zátah. Smrt
znamená její opakování od začátku, nemáte-li koupený orb pro "retry".
Pokud vás z předchozích vět polil pot, radši na DMC3 moc nemyslete. Pokud se
ale už jednou rozhodne game pro;-), udělejte sami sobě laskavost.
Obtížnost nesnižujte. Za žádných okolností. Ani když už toho po xtém opakování
též mise od znova budete mít plné brejle a nabídka "easy" na vás bude
hodně svůdně pomrkávat. Ani tehdy. Vytrvejte. A DMC3 se vám královsky odmění.
Drive!
Není přehnaně a už
vůbec ne samoúčelně obtížný. Je "jen" zdravě náročný. Náročný na
pozornost, náročný na reflexy. Vyžaduje plně vaši pozornost. Když mu ji dáte,
začnete brzy vnímat tempo, rytmus i složení krokových variací toho strhujícího
akčního tanečku. Krok sum krok. Kotoul na stranu...slash, svist, slash.
Výskok...bang, bang, bang. Á dva tři, dva dva tři. Nikdy nikdo v DMC3 neutočí
bez varování. Úskok, double jump, rain storm. Otočka, slash, přerušení útoku
démona, slash, vyhození ho do vzduchu, bang, bang, bang. Vytrvejte a tempo i
rytmus vám sami přejdou rychle do krve. Po zvládnutí tempa i rytmu už zvládnete
k základním krokovým variacím přidávat nová comba sami snadno. Chaos se změní v
úžasný, divoký tanec; vy ze dřeva v tanečního mistra, jehož volenka zavede
všechny do náruče smrti. A zaplaví vás neuvěřitelně silný pocit satisfakce a s
pomocí nabyté důvěry ve své schopnosti si začnete užívat každé volenky.
O hlavu pak DMC3
nepřevyšuje DMC jak v hloubce a životnosti, tak i v příběhu, který je nejen
prezentován choreograficky fantastický zvládnutými animačkami, ale je obsahově
překvapivě kvalitní. Námět je sice obehraný, jak používání slova
"obehraný", ale DMC3 naštěstí na boj o záchranu lidstva před démony
zvysoka kašle a téhle epiky používá jen jako efektní kulisy pro víceméně
komorní příběh čtyř hlavních postav. A scénářům Capcomu nedůvěřivý světe div
se, ono to funguje. Funguje to, protože postavy mají nejen notnou dávku
charismatu, ale i kus osobnosti, každý pak v příběhu řadu silných okamžiků a
jednoduše vám zkrátka přirostou k srdci (narozdíl od těch karikatur postav u
RE4). A navíc celkově story jako prequel k DMC, v jádru zdůvodňující proč se
série vůbec jmenuje Devil May Cry, prostě výborně funguje.
Inner Demons.
Co na DMC3 zas tak
výborně nefunguje jsou v podstatě jen dva detaily. Gradace a občas fixní
kamery. Fixní kamery místy k problémům vedou už z povahy věci, naštěstí však frekvence
těch špatně umístěných je skutečně akceptovatelně řídká; částečně i díky tomu,
že mnohdy se s kamerou dá - byť těžkopádně - manipulovat. A gradace? Inu s tou
je to o něco horší, protože s ní pochopitelně manipulovat ani místy nejde.
Podobně jako u God of War je de facto tempo akce od začátku do konce prakticky
neměnné. Neroste počet nepřátel, neroste divokost a obtížnost místo růstu
naopak klesá. Jistě, občas DMC3 zrychlí a přitvrdí na tempu, ale valnou většinu
tanečku odtančíte v identickém rytmu, který bude navrch v druhé polovině mnohem
pohodovější než v té první. Víc takových okamžiků jaké přináší 18 mise, kdy
musíte zlikvidovat za sebou všechny bossy, které jste před tím porazili, by
gradaci hry jen prospěla. A skutečně pořádný poslední souboj by taky nebyl od
věci. Naštěstí graduje příběh, takže správné kataklyzma i katarze skutečně
přijdou, byť ne tak úplně po herní stránce.
Win or Lose.
Jistě, DMC3 by se dalo k horšímu přihodit i
to, že fakticky nic nového nepřináší a v podstatě jen rozvíjí a prohlubuje
původní DMC. Ale já po druhém rozehrání hry pěkně na hard říkám "No
a?" Proč hrajete hry? V prvé řadě proto, aby vám ukázali nové perspektivy,
nebo v prvé řadě proto, aby vás pobavili? A pokud dokáží pobavit bez toho, aniž
by přinesli něco skutečně nového, co na tom, že nic skutečně nového nepřináší?
Ano, DMC3 je "jen" hezčí, těžší, nadupanější, delší, ale v jádru
prakticky stejný jako DMC. No a?! A...díky bohu, protože právě díky tomu je to
naprosto špičková zábava.
HODNOCENÍ: Výjimečně těžký, výjimečně dobrý akční nářez, plně vystihující
všechny nuance tohoto slova. Dante ve vrcholné formě jiný slovy.
Článek vyšel pro českou odnož webového a papírového herního magu Gamepro krátce po vydání hry.
Poznámka dneška. DMC3 je při ohlédnutí zpět s největší pravděpodobností, kterou mě od vzrůstající jistoty těžko něco oddělí, jak vrcholem série, tak vrcholem stylových japonských akčních her z pohledu třetí osoby, tak i patrně produkce Capcomu, který soudě výsledků, které mi předhazuje moje RAMka, už takhle dobrou hru neudělal. Restart série v podání Ninja Theory se sice bezesporu povedl, nicméně ke kvalitě DMC3 mu přece ještě na kvalitách ne zrovna malý kus chybí.
Žádné komentáře:
Okomentovat