pondělí 15. června 2015

E3 2015 - Bethesda...Welcome to He...E3


"Dobré ráno všem..." Den D, těší mě. Neoficiální zahájení E3 je ve dveřích, přivedené historickou premiérou tiskovky Bethesdy, které hned na začátku je třeba přiznat nemalou dávku odvahy. Troufnout si hned při premiéře vlastního velkého PR divadla na odstartování celého toho velkolepého kolotoče tiskovek, předváděček, marketingu, PR informací pro hráče i investory, to opravdu chce koule. A ty Bethesda, bezesporu má...byť je v naší rodné hatmatilce ženského rodu. Očekávání s ohledem na to, co všechno Bethesda má pod svými křídly ve vývoji, nebyla ani náhodou malá a...proč to neříct...Bethesda to....


... postupně. Začátkem jednoduše a bez zbytečné dramatizace odpálila letošní E3 ve velkém stylu. Vybrat prostory pro svou premiéru opravdu mohla líp jen ztěží, protože Dolby Theatre v Hollywoodu je wow prostor, který působí při plné obsazenosti na poměry divadelní prken prostě epicky (Oskaři se tu nevyhlašují pro nic za nic). A když na takovýmto místě namísto zdlouhavých PR řečí pustíte nadrženému a hladovému publiku první veřejnou ukázku pokračování jedné z nejdůležitějších her moderní historie gamebizzu, těžko to může dopadnout špatně. Welcome to heaven, které za jistých okolností může vypadat jako Peklo. Doom 4.


... že tady Doom 4 bude, to bylo skoro jisté už pár měsíců před začátkem E3. Že to celé E3 šílenství i spustí, bylo jasné v okamžiku, kdy se na prknech objevil veterán id Softu Marty Stratton. Krátká předehra bez zbytečné sebechvály sebe a IP, následovaná prvním vyvrcholením letošní E3, kterým první veřejná předváděčka Dooma 4 bezesporu byla. Kdo čekal něco moderního, bude pravděpodobně zklamán, kdo čekal dalšího Dooma potěšen, kdo je k tomu i fanoušek her od id bude u vytržení. Žádný moderní serepetičky v podobě cover mechanik, RPG prvků nebo týmových přestřelek, jen klasická strafovací old school řežba. Rychlá, dynamická, brutální s pro id typických feelingem ze zbraní a enemy designem. K té řadě cameí ikonických démonů a zbraní, přidává navrch "jen" multiplayer v duchu starého Quakea, obligátní "horde" mód a štědrý editor levelů i MP módů. Jednoduše starý, klasický Doom v moderním hávu s několika moderními featurami. Žádnej opravdu wow efekt mě sice úderem na solar neuzemnil ani hákem nezvedl ze židle, ale pro fanoušky Dooma...a že jich je...je to všechno příslovečné a dlouho očekávané nebe, zvlášť když se na konec předváděčky podívají do Pekla, které je dokonalou ilustrací všech předností nového Dooma. V něm i poněkud více vyniknou nesporné technické kvality nového id techu 6 v podobě především výborného nasvícení, na počty značně štědrých particle efektů a procedurální damage systém, umožňující zatím asi nejlíp provedené porcování enemáků. Po pravdě jsem jako příslušník už té trochu starší generace, pamatující si doby, kdy id Soft každou svou hrou po technické stránce posouval hranice kvality grafiky ve hrách, čekal od Dooma 4 v tomto směru možná trochu víc než "jen" výborný outfit, ale má-li to při vší té frenetické akci běhat na všem (PS4, Xbone, PC) v nutně stabilním a optimálně i 60fps se držícím snímkování, o moc líp to asi vypadat nemohlo. Jen ten "Rage-like" art style mohl id nechat Rage a Doomu dát trochu něco realističtějšího. Jako celek se ale předváděčka na úvod bezesporu povedla; na info i předvedení hry mimořádně štědrá, dobře pro účely její prezentace zvolená a závěrem poctivě vygradovaná...důvodu k nadšeným výkřikům a potlesku publikum dostalo požehnaně a být tam, tak si na závěr s nimi určitě taky zatleskám...byť ne ve stoje.

Dlouho očekávaný návrat takové ikony, jakou je Doom, by se za normálních okolností poměrně těžko překonával, normální okolnosti se nicméně Bethesdě na letošním E3 vyhly velkým obloukem, protože kromě Dooma sebou Bethesda přivezla i všemi očekávanou ikonu druhou v podobě...napínání je zbytečné, o novém Falloutovi vědí všichni...takže jasně, přivezla sebou i herní předváděčku Fallouta 4...

... jenže marketingové oddělení Bethesdy ví, jak dávkovat tempo, takže ještě než publiku Bethesda předhodila očekávané druhé vyvrcholení, patřilo pódium menší předehře jménem Dishonored 2. Yup, pokračování zaslouženě úspěšného překvapení je ofiko potvrzené, což je asi ten největší důvod k radosti, který sebou na pódium tvůrci z Arkane Studios přivezli, protože pouhý CGI trailer, byť sebelíp vypadající - a tento vypadá opravdu dobře - do kolen asi nikoho nedostane. Takže jasně, zatleskat oběma za to, že nadějné IP nenechají ležet ladem a společně s Definite Edition prvního dílu vyjde už jen na nových konzolích (a PC) a pryč z pódia pustit místo hlavnímu chodu...

... resp. ještě před tím další, tentokrát už ale zbytečné předehře. Novinky Elder Scrolls Online v tuhle chvíli už asi fakt nikoho (čti jako...mě) moc nezajímaly a Heartstone-like karetní hra Elder Scrolls Legend fakt není tím ohlášením k Elder Scrolls sáze, které by uvedlo publikum do varu, a tohle si Bethesda mohla schovat na jindy, případně jinou část konference, protože v tuhle dobu už všichni stejně čekali na Fallouta 4...


A když už na pódium přijde nikdo menší než Todd Howard, je jasné, že čas nadešel. Nikoliv na vtipně načasované avízo konce tiskovky, ale první výlet do světa po konci světa v náruči nového Fallouta. Politicky korektní začátek netradičně pojaté, nicméně na možnosti tradičně bohaté tvorby postavy, a už jste tam. Zatěžovat podrobným popisem toho, co můžete vidět na vlastní oči vás nebudu, takže ve zkratce dojmy z očekávaného a podaného. Na první pohled je Fallout 4 jasně rozpoznatelnou hrou Bethesdy. Dynamika, otevřenost, akcent na detaily, buggy a podivně vypadající postavy i art design. Všechno viditelné už teď...osobně ke skalním fanouškům pojetí Fallouta Bethesdou nepatřím, takže samo jeho herní předvedení mě nechalo poněkud víc v klidu než nadšené publikum, nicméně jo, vypadá to možnostmi docela slibně. Po technické a výtvarné stránce nejde o žádný zázrak a novej engine Bethesdy je očividně postaven na základech starého Gamebryia, ale akční stránka hry vypadá podstatně lépe než u F3, dynamické pojetí dialogů vypadá být zase o kousek dál než ve Skyrimu a možnosti interakce se utěšeně rozrostly. Navrátivší se V.A.T.S. systém vypadá...no zatím úplně stejně, jako minule...a to je tak nějak vše. Nic víc toho o obsahu něco víc říkajícího Bethesda neukázala, s výjimkou pro mě ne úplně snadno pochopitelné zbytečnosti v podobě "minecraft editoru", jehož pomocí si určitá místa ve hře budete moci kompletně postavit k obrazu svému a navrch i ve stylu tower defence her opevnit. Co na tom, že rozbití všeho na materiály a následné stavění všeho možného ve vteřině těžce nabourává koherentnost herního světa, tyhle věci teď frčí, tak to tam Bethesda prostě fikla. Nechápu úplně proč a jak je něco podobnýho možný odůvodnit herním universem a příběhem, ale je to naštěstí nepovinný, takže to bude možný zcela ignorovat...a hrát si to jednoduše, jako všechno od Bethesdy čistě po svým...a doufat, že tentokrát se už ve hře přítomné dynamické systémy, aplikované na herní mechaniky, herní prostředí i příběh, už opravdu přizpůsobí. Černošské dítě, narozené dvěma bílým rodičům ze začátku předváděčky sice i jako nemluvně už napovídá, že zatím to přizpůsobování se tak úplně nestíhají, ale do vydání času dos... 

Tak ne, překvapení na závěr, Fallout 4 vyjde už 10. 11. 2015, což samozřejmě nemůže zůstat u publika bez patřičně nadšené odezvy a taky, že nezůstalo. Fallout bude zpátky a to ještě letos...za to, že to tak dlouho udrželi pod pokličkou a i jednoduše za to, že novej Fallout bude, si ale i přes určitou rozpačitost z předvedeného, které ukazuje jen nijak radikálně vylepšeného Fallouta 3, prostě tu a tam v davu tlesknu taky. Být skalní, samozřejmě tleskám dvakrát intenzivněji. Takhle jen...


A to je...konec. Elder Scrolls VI zatím nebude a Fallout 4 byl posledním, co nám z Oskar pódia Bethesda předvedla. To nejlepší nakonec tak v mém případě patřilo začátku. A i přes mírně rozpačitý dojem z Fallouta 4, je můj výsledný dojem z první tiskovky Bethesdy díky všem předvedeným i ohlášeným hrám, jakož i díky pojetí tiskovky a na ní panující atmosféře, bezesporu pozitivní. Byť dlužno druhým dechem dodat, že pozitivním, bez bez nějakého výraznějšího překvapení a wow efektu. Suma sumárum to Bethesda v hodnotící optice mých očekávání napoprvé...


... zvládla slušně, byť pompézní prostředí Dolby Theatre odpovídá spíš lesku a slávě jmen představených IP, než samotné kvalitě a wow efektu jejich předvedeného obsahu. Jako start se to ovšem povedlo, let the games begin.

Žádné komentáře:

Okomentovat