pondělí 15. června 2015

E3 2015 Microsoft - Jump in?

Rozehřáti po předváděčce hlavních trumfů Bethesdy a připraveni na další, ještě vydatnější nášup novinek od Microsfotu? Naskočte si, jedem s Philem...plánovaných 90 minut není moc dlouhá doba na očekávané množství porcí MS, takže se dá čekat podobně rychlá jízda, jako loni.


A MS se opravdu nehodlá držet zkrátka, takže přítomnost zástupců 343 Studios mluví k očekáváním jasnou řečí, bude tu pěkné haló...v podání Halo 5. Začít trailerem, naznačujícím epické a osudové příběhové pozadí "rozkolu" sparťanů, vedoucích pravděpodobně k něčemu jako Master Chief Begins, není nikdy od věci, zvlášť když se chystáte lidem poprvé předvést hratelnou ukázku singlplayerové porce hry. A dřív než mrknutím oka přijdete o souvislosti, už je tady...naživo co-op dvou členů týmu, jdoucích Master Chiefovi tak trochu po stopách i po krku. Po výtvarné stránce a zkáze válečného běsnění se trochu dostavují vzpomínky na první předváděčku Halo 2, ale i větší než menší množství vzpomínek na řadu podobných předváděček CoDů a Battlefieldů, umocňovaných celou řadou naskriptovaných epicky vypadajících momentů, během kterých se toho herně zrovna moc neděje. Přestřelky, na které samozřejmě nakonec taky na chvíli dojde, pouští ke slovu nové herní mechaniky v podobě pokynů členům vaší squadry a Destiny-like schopností hlavní postavy. Až na tyhle v Halo univerzu trochu možná nepatřičné moderní vychytávky ale herně nic nového ani příliš překvapivého, což platí i pro "nečekaný" cliffhanger na závěr. Nutno ale dodat, že to vypadá podle očekávání hodně pěkně...úplně ne Doom 4 pěkně, ale fakt pěkně. Zvlášť nasvícení a perticle efekty jsou z kategorie těch špičkově vypadajících. Kvality takového PBR nebo GI ve streamované prezentaci nočního levelu těžko soudit, což platí i o rozlišení a snímkování (343 Studios stálé míří vysoko, tj. k 60fps), ale na hře jsou vidět jak peníze do ní vrážené, tak a i potřeba z ní udělat hru do vytríny schopností Xbone...byť je to všechno na mě tak trochu jen na efekt. Samozřejmě nemůže chybět něco málo z multiplayeru, který dostává jen trailerové slovo, sestřih z warzone módu ovšem vypadá docela na poměry spíš komorního Halo multiplayeru našlapaně...battlefiledem našlapaně. Nic moc konkrétnějšího z krátké ukázky poznat není, ale předpokládám, že MS má v zákulisí Halem MP naložených spoustu Xbonů, takže infa i dojmů bude po konferenci víc než dost. Co je na první prezentaci nového Halo ovšem novinkou, je trochu nezvyklé ticho při jeho předvádění...žádné nadšené výkřiky, žádný potlesk v průběhu prezentace, žádné velké spontánní nadšení. Jen slušný potlesk na závěr za dobře odvedenou práci...ale nic víc, což tak nějak vystihuje podobu nového Halo od 343 Studios. Řemeslně na pohled velmi zručně udělaný...blockbuster.


A MS po silném, byť nadšené ohlasy postrádajícím startu, přikládá pod kotlem prvním skutečným překvapením v podobě nového Xbone exklusivního IP od nikoho menšího než mimořádně plodného Kenji Inafuneho a nejmenovaných tvůrců Metroid Prime. Kombinace Inafuneho s těmi, kdo mají na triku možná poslední dva Metroidy pro GC? zní víc než slibně...leč v tuto chvíli zůstane jen u velmi nadějného příslibu, protože byť velmi stylový a vizuálně zapamatovatelný CGI trailer toho o hře samotné moc neřekne. Recore, jak se nové IP MS jmenuje, zkrátka letos převzalo štafetu velké neznáme naděje od Scaleboundu z dílen Platinum Games. 


A byť to trvalo až nezvykle dlouho, pódium je hlavy i momentální tváře Xbox herní divize MS, Phila Spencera. Obligátní troška chvály koně vlastní stáje, nadále nedoprovázená řečí jakýchkoliv čísel. No, holt když čísla konkurence jsou na grafu až příliš nad vámi a nijak jinak se interpretovat nedají, je holt lepší být zticha. Na druhou stranu jsou na tiskovku pro PR a image konzole lepší věci než čísla, jako třeba...no třeba zpětná kompatibilita! Ano, MS se to na rozdíl od Sony a Cellu podařilo a Xbone bude mít od podzimu nativní zpětnou kompatibilitu s X360. Ne klasickou neomezenou zpětnou kompatibilitu, ale spíš takovou tu selektivní PS3 kompatibilitu s přesně daným a postupně narůstajícím počtem (stovka do začátku) kompatibilních titulů výhradně v digitální podobě. X360 disk vám tedy Xbone nadále nepřechroustá, ale pokud už jste si hru na Live jednou koupili, MS vám ji v případě stažení její verze pro Xbone znova účtovat nebude. Funkční "oh, snap" prvky Xbone využijete i při hraní her z X360, ale po vizuální stránce žádná vylepšení asi nečekejte, neb zatím žádné avizovány nebyly. A přesto, že starými hrami ve staré podobě se do růžové budoucnosti prokopete asi jen těžko, je tohle překvápko od MS bez debaty pro image platformy a možnou migraci majitelů X360 směrem k nové platformě bezesporu krokem správným směrem. 

Tempo konference se nicméně ani u téhle pomyslné třešničky a konkurenční výhody nezastavilo k odouknutí si a jen, co publikum odměnilo MS zaslouženým potleskem, už nám tady stojí Todd Howard s Falloutem 4. Jeho vtip, že si Bethesda uspořádala vlastní tiskovku, aby nemusela dělat ty samý předváděčky Falloutu 4 ostatním, ztrácí trochu na vtipnosti, protože předvádí to, co už jsme viděli a říká, co jsme už na adresu F4 slyšeli. No dobře, je tam pár nových gameplayi pasáží, ale jinak je to jen kratší verze delší verze z tiskovky Bethesdy. Jasně Todde, bude to vaše nejambicióznější pecka...ale ono zahraj to znovu Same v tomhle případě neplatí, tak radši další...

EA time. Peter Moore a nějaká další malá domů? Tak asi ne, program EA Acces nadále zůstane jen na Xbone, jen mu do knihovny přibude přírustek v podobě rok starého Titanfallu. No tak to snad oznámení na prime time asi fakt nebylo, ne? Ne, soudě i podle reakcí publika, fakt nebylo. Což asi bude platit o celém vystoupení Petra Moora, kterému trn z paty ani očekávané a skoro i dopředu avizované ohlášení Garden Warfare 2 nevytrhne. Zatím s přehledem nejslabší a nejzbytečnější část tiskovky, na jejíž adresu by dalo tak maximálně zanotovat "Peter, go home". 


No ale než by to člověk donotoval, už mu bere tóny z huby zběsilým tempem předhozený nový Ford GT, který samozřejmě nemůže znamenat nic jinýho, než čas Forzy 6...který byl snad až nečekaně krátký a během něhož člověk musel místo čučení na ukázku z v září vycházející hry, čučet na snášející se Ford GT a poslouchat...no Henry Forda III a Dana Greenawalta. Trochu menší wtf, zvlášť když prezentace hry trvala pár desítek sekund a měla podobu obyčejného traileru. Až moc krátkého a moc rychle stříhaného, aby člověku o hře něco řekl. Na eso formátu Forzy zklamání, zvlášť, když má za chvíli vyjít.

Jenže to tempo si fakt nedá pokoj a objevivší se logo From Softu pouští myšlenky na všechno předchozí na moment z hlavy. Dark Souls 3! Samozřejmě ne jen pro Xbone a samozřejmě ne v jiné podobě, než ve formě byť velmi atmosférického CGI traileru. Tak mírné zklamání se dává dohromady s tím předchozím urostlejším i tím plešatým a společnou silou trochu popichují do zatím slibně rozjeté konference. Otázkou je, jak dlouho ta slabší chvilka bude trvat. 


No v mém případě určitě i po dobu, kdy budou na pódiu hlavouni z Ubisoftu z každoroční kratičkou, už jen pro jistotu trailerovou ukázkou z The Division, doprovázenou ohlášením exklusivní bety pro Xbone a další ukázkou z nového Rainbow Six. Nuda je vážně už tady.

Tempo ale ani na ni ohledy nebere a MS po vzoru Sony předhazuje publiku na pódium ne jednoho nebo dva, ale hned celou řadu...fakt jsem je nepočítal...indie vývojáře... No a takový vizuálně mimořádně stylový Ashen, připomínající naznačovaným obsahem i pojetím Ico, by si zasloužil určitě víc prostoru. Klidně na úkor zbytečných chvil EA nebo Ubi...což platí i o Xbone exklusivní Tacomě od autorů Gone Home. Bylo toho samozřejmě mnohem víc...třeba...no třeba IOn od Danna Halla, autora Day Z nebo ultra stylové Cuphead, ale tempo uhání na pátou převodovou stále vpřed, takže víc mi jich v hlavě neuvízlo.

Což samozřejmě nemůže znamenat už jen pro nemalá očekávání pro první hratelnou předváděčku Rise of the Tomb Raider, která by si možná zasloužila nějakou tu předehru od Crystalů, ale TEMPO je sotva nechá nadechnout a už se ždíme naplno. Žádný, ale opravdu žádný informace (někdo by mohl říct kecy) okolo a rovnou očekávaná ukázka, plná špičkové grafiky, filmových střihů a záběrů a over the top QTE sekvencí. Tak plná, že se vůbec nabízí otázka, jestli mělo vůbec smysl nějakou hratelnou ukázku vytahovat, protože toho o hře moc nenapověděla a trailer na závěr dělá hře poněkud lepší službu než ten neutuchající sled notně přehnaných a dopředu průhledných dramatických sekvencí, převlečených za herní ukázku. Zvlášť když většina z nich byla koncepčně už k vidění v předchozím díle. Nicméně vizuálně jde zatím s přehledem o nejpůsobivější hru pro Xbone, od které ale soudě dle traileru jde čekat jen prakticky to samé, co v předchozím díle, jen v jiném prostředí. Dokonce i na toho jelena s lukem dojde. Vizuálně paráda, posun jinam asi žádný. Á, tempo...dlouho jsme se nevidě...

Rare...Rare...opravdu dojde prakticky okamžitě i na ně a snad i konečně nějakou tu jejich plnohodnotnou novou hru. Kolekce jejich starých hitů, tedy těch na která nemá práva N, v jednom balení pro Xbone potěší, ale to teď od Rare vidět nechci... Naštěstí ani těch několik do kolekce se prosadivších her tempo nenechá nic moc říct a konečně po letech kinect blbovin snad nějaká nová, klasická hra od Rare. Dokonce prý ta jejich nejambicióznější vůbec. Ukázka bude výlučně přímo ze hry, takže žádný inengine oblbováky...takže napětí poněkud stoupá a za chvilku se konejší v hřejivé náruči pro Rare typických pastelových barev, chlácholené pirátskými melodiemi. Sea of Thieves, seznamte se. Na první pohled originálně pojaté asi menší MMO z Karibiku, plné kromě parádně pojatých námořních bitev, krásně zpracovaného moře snad i nějakého toho suchozemského dobrodružství. Zatím z té chvilky těžko soudit, ale už na první dojem jsou Rare zpátky tam, kam patří. V lize autorů her, které něco znamenají. Vizuálně je to sice až na vodu trochu pod standardy dřívější reputace Rare i těch nejlepších Xbone her současnosti, ale čert je vem, tohle je zatím pro mě nejzajímavější hra tiskovky MS. A příjemné překvapení. Tempo? Tady jsem... 


Fable Legends...hm...free to play...nic moc...čas se trochu nadechnout a zvolnit. Konečně trochu klidu v podobě PR řečí Kudo sana s image...Sandokana... Ohlášená spolupráce s Valve a jejich VR Vibe, pravděpodobně ale jen na PC s Windows 10. A aby se na to náhodou pro snadnou zapmenutelnost hraničící s trapností konference k Oculus Rift nezapomělo, tak samozřejmě i recap spolupráce s Occulus projektem. Xbone ovladače u každého balení. Víme. Hololens, přesněji řečeno Minecraft pro hololens...oukej, vypadá to technicky docela impresivně, ale nějak mě moc nenapadá, co s tím. Tohle jde mimo mě, takže "Tempo!", chyť si mě.

Čas na hodinkách naznačuje, že jdeme do finále, takže co mi tak z odhadovaného obsahu tiskovky zbylo? Ano, Gears of War....a opravdu jsou tady. Remaster prvního dílu do 1080p a 60fps? No to by si určitě na závěr nenechali...nenechali. Colection a první ukázka další věci, na které kromě remasteru pracují je tady...a vypadá...no pěkně...podobně jako Halo 5 ne tak pěkně, aby definovala laťku pro další Xbone hry, ale pořád dost pěkně...a atmosféricky. Zvlášť volumetrické světlo a efekt větru jasně křičí valte bulvy. No tak valte...času budete mít dost, protože po pravdě řečeno, jinak je ta ukázka poměrně velká nuda, kde se prakticky až do samotného konce vůbec nic neděje a nějaká ta byť dobře vypadající bouřka a propadající se zem, to nezachrání. Žádná nová herní mechanika, žádná nová dynamika...tak nějak prostě ale vůbec nic nového. Když si k tomu přidáte zoufale nudné tempo, zůstane vám už jen slavné jméno, jehož zmínka snad jedině ospravedlňuje tuhle špatně vybranou nudu na závěr. 


A ne, one last thing se nekoná, takže gradace zběsile pádícími tempu tak trochu nevyšla. Philovo závěrečné slovo už bylo trochu zbytečné, škoda, že si ho nebral místo na závěr průběžně a nezvolnil tím místy zbytečně přepálené a zběsilé tempo. Lepší pacing a lepší výběr toho, čemu se dá prostor...jinými slovy troška té dramaturgie...by tomu nakonec přeci jen prospěla. A byť se i přes tyhle výhrady letos tiskovka MS vydařila...tři příjemná překvapení, mraky her...wow efekt ani tady z ničeho nevyskočil. Greatest lineup...no, ne tak úplně.

Žádné komentáře:

Okomentovat