pátek 12. června 2015

Killzone - Válka je Vůl

My people...
Válka je nejvděčnějším z padlých andělů lidskosti. Bezelstně rozevírá svoje nohy neukojitelnému chtíči našich nejprimitivnějších pudů a zas a znova povstává nově zrozená jak bájný Fénix z popela naší vlastní malosti ve vší své absurdnosti. Nesmrtelná, stará jak lidstvo samo nabízí zas a znova svým otcům i matkám zatracení, vykoupení, poznání, rozhřešení, šílenství, utrpení, smrt i naději. A zrádnou múzu naší naivitě. Díky ní ožívá neustále dokola v životech každého z nás, přitahujíc tak pudy hladových falešnou nádherou svého majestátu, otupující vnímání její podstaty. Hle, další manifest roztahuje svůdností magnetizující křídla a láká slepce do své náruče. Chtíč do zbraně vojáci, válka přichází. Killzone je tady.


A láká vás do své náruče svůdností nebývalé síly. Stačí jen chvíli strávit s hlavou v jejím syrovém a naturalistickém klíně za konejšivého šepotu bezchybného válečného zmaru a jste její. Se zručností zkušené děvky vás rychle přesvědčí, že vám dává přesně to, co chcete. Válku takovou, jaká je. Takovou, jakou ji z bezpečí vašeho křesla toužíte vidět a prožít. Ponořeni do jejích útrob, rozhlédněte se kolem vás svírajícího objetí iluzí. Vaše oči zaplaví dokonalé dílo zmaru ve vší své děsivé nádheře. Kůže země hluboce zjizvená a seškvařená plameny vražedného šílenství, vzduch prodchnutý všudypřítomným kouřem a zplodinami z plameny sžíraných pozůstatků lidskosti, rezonující přesvědčivou kakofonií válečné vřavy.

Zaplaveni směsicí vjemů a prožitků, nebude vám za chvíli jen připadat, že takhle by to mělo vypadat, ale budete i cítit, že takhle by to mělo i být. Jakmile vnutíte ovládání přesně představu svých potřeb i zvyků, sžijete se se sílou zpětné vazby vašich zbraní, zvyknete si na tempo jejich kadence a vaše smysly si navyknou na jejich ladný pohyb i stejně ladné přebíjení a štěkot jejich kulek, zakousávajících se přesvědčivě do země, dřeva, betonu i lidského masa, uvědomíte si, že takhle se skutečně chcete při hraní FPS cítit. Kouzlo pocitu ještě dotvářejí další drobné, ale neméně podstatné detaily v podobě nápaditě a věrohodně ztvárněného přelézání překážek, lezení po žebříku a běhu. Žádný nevěrohodně „plovoucí“ pohyb, žádné nepatřičně působící a chovající se zbraně, žádné komické skákání, žádné nepatřičné zvuky, narušující pohlcování iluzí. Pocit. Ten stejný těžko popsatelný pocit, který zažíváte při řízení aut v Gran Turismu či ovládání hráčů v PESu. Pocit neartikulovaně křičící, takhle by to mělo být.


A druhým dechem dodávající, takhle by se hraní si v pokojíčku na válku mělo i hrát. Pár vyběhnutí na volnější prostranství, pár salv z vyštěknuvších helgastských pušek a uvědomíte si, že tady kulkám rozhodně neuhnete. Tady vás kulky rozcupují na maděru, pokud se před nimi neschováte. Opatrný postup vpřed, krytí si zad, rychlé přebíhání z krytu do krytu, alespoň minimální plánování a promýšlení akce, mapování a využívání možností terénu, přesně načasované dobíjení zbraní a využívání všech jejích předností pro dané situace a maximální koncentrace, k tomu všemu vás nekompromisním stiskem svým stehen Killzone přinutí. Je žárlivá a netolerantní, vaši pozornost chce celou pro sebe. Přestaňte se koncentrovat a přestanete zpravidla i rychle žít.

Nepřítel je víc než zdatný. Krom toho, že jeho vizáž se vám vryje svými kvalitami do paměti, díky nimž už jen na pohled budí respekt, dostal rovněž do vínku AI na PS2 nevídané vyspělosti a střety s ním jsou tak jen zcela výjimečně diktovány průhlednými scripty alá COD: Finest Hour. Helgasští vojáci se dokáží relativně bez problémů krýt, postupovat koordinovaně od krytu ke krytu, flexibilně reagovat na vzniklou situaci a přizpůsobit se vašim aktivitám. Samozřejmě to nezvládají zdaleka bezchybně a stoprocentně přesvědčivě, ale zvládají to na dostatečně vysoké úrovni, aby si zasloužily zmínky i pochvaly.


Stejně uznale leč nelze poklepat po rameni AI vašich parťáků ve zbrani. Ne, že by byly, když dojde na ostré úplně neschopní, ale mnohdy se až zbytečně vyloženě hloupě pletou do cesty a sami od sebe příliš aktivní nejsou, což je vzhledem k tomu, že jim nemůžete dávat žádné pokyny místy k zešedivění. Na druhou stranu neustálý pohyb ve skupině hru dosti oživuje a působí věrohodněji než tradiční samospasitelské hraní si na záchranu světa. Zdaleka největším přínosem přítomnosti čtyř hlavních charakterů je jejich dispozice odlišnými vlastnostmi i pár zbraněmi. Level design na odlišné vlastnosti charakterů pamatuje a umožňuje jim mnohdy odlišný postup úrovněmi i povahově odlišné konfrontační situace. Škoda, že svých vlastností a předností charaktery nevyužívají, když je zrovna neovládáte a chovají se zcela v rozporu s tím, co jim velí jejich vlastnosti. Bát se o ně nicméně nemusíte, protože jim autoři nadělili do vínku nesmrtelnost, aby mohli udržet kompaktnost příběhu.


Ten je na FPSku nezvykle kvalitní, byť tomu není zásluhou poměrně průhledné dějové spasitelské kostry s mesiáši i Jidášem, ale především díky dobře napsaným dialogům a postavám, z nichž nejvíce vynikají Helgasšťané. Takový Hakha…ten je navzdory svému původu paradoxně tou nejlidštější postavou vaší party. Na jejich vůdce díky jeho strhujícímu projevu, brilantně parafrázujícího svým celkovým projevem Adolfa Hitlera, jen tak nezapomenete, byť dostane prostor jen v nebývale působivém intru. Škoda, že když ho autoři obdařily takovou koňskou dávkou charismatu, schopnou zažehnout jen slovy oheň válečného šílenství v očích jeho lidu, nedokázali jeho potenciál zúročit k většímu zdramatizování především absolutně nezvládnutého závěru hry. Žádná válka se ale nedá vyhrát na všech frontách.

Přestože tak Killzone neporáží na hlavu stereotyp její herní náplně, nedotahuje svoje vítězství do konce na příběhové frontě a pozornému oku neuniknou ani její větší ztráty při střetu s linearitou a technickými sabotéry, vítězí naplno v těch rozhodujících momentech, kdy se skutečně střílí ostrými. V momentech, v kterých se vyhrává válka. Killzone vás nedonutí polykat vlastní zvratky, pomočit si strachy kalhoty, plazit se v bahnu plného krve a špíny, nevytřelí vám mozek z hlavy zbloudilou kulkou, neotevře vám střepinou břicho ani z vás neudělá bezduchou trosku, neschopnou vymazat zpoza víček obrazy lidského zvěrstva. Killzone vám neukáže válku takovou, jaká ve skutečnosti je. Válka není zábava. Killzone vám ukáže válku takovou, jaká by měla být. Dravou, naturalistickou, adrenalinovou, drsnou, šťavnatou a zábavnou bez skutečných mrtvol a utrpení.

Hodnocení: Atmosférou mimořádně silně kořeněná FPS, která patří na PS2 bez problémů k těm nejlepším.


Článek vyšel původně v jednom z prvních čísel papírové verze herního magazínu Doupe krátce po vydání hry.

Poznámka dneška. Přestože dobová hodnocení Killzone nedostála díky převážně problémům technického rázu hry a absurdně vysokým očekáváním, vyvolaným zcestným nálepkováním hry některými médii "Halo killerem", zpětně nejde prvotinu Guerilly hodnotit jinak než jako nadstandardní úspěch. Úspěch, který udělal z neznámých vývojářů Guerilla Games nedílnou součást rodinky fisrt party vývojářů Sony a ze hry perspektivní IP, jehož rodinka k dnešnímu dni čítá už celkem šest členů, roztahujících se hned na čtyřech Sony platformách. Trademarky IP v podobě výborného feelingu z akce a dusné atmosféry si všechny víceméně podržely, leč kvalita má od vrcholu série v podobě po všech stránkách vynikajícího druhého dílu poněkud sestupnou tendenci a po vlažném přijetí Shadow Fallu je budoucnost série řekněme poněkud nejistá...což ovšem neplatí o budoucnosti Guerilly, která díky uvedení se s Killzone má své místo mezi first party vývojáři Sony stále jisté.

Žádné komentáře:

Okomentovat