čtvrtek 15. října 2015

Star Wars Battlefront - dojmy z bety



Star Wars pozitivní? Ano, jsem, ale kostým nějakého z jediů ani světelný meč doma nikde schovaný nemám. Sith tedy? Ne, ani nikoho z nich. Prostě jen normální, obyčejný star wars pozitivní. Tím pádem vybíravý a ne všeho znalý..

+

.... FPS MP pozitivní? Ano, taky, ale v poslední době už spíš jen příležitostně, takže doma mi řadu her ve sbírce každým rokem nerozšiřuje nový CoD...a ne, BF taky ne. Takže taky vybíravý a ne vším ostřílený a střílící...
=

... skoro ideální cílovka pro nový Battlefront říkám si, takže hned co se dopředu avizovaná beta stala otevřenou prakticky pro všechny, pustil jsem se do ověřování nadhozené hypotézi. 

Williams? Check. Stormtroopeři a rebelové? Samo. AT-ST walkeři? Taky. Autentické blastery? Víc, než kdy jindy. Xwingy a Tiefighteři s ikonyckým ššššššvv a rrraaaahhh? Bez ztráty tónu. Jediové a Sithové? Jak se to vezme. Yoda? Ne :-(. Jar Jar Binks? Hm...ne :-)! Autentické sw provedení? Velké, zcapslockované a vykřičníkem podtržené ANO! Ze star wars to má Battlefront i bez toho Endoru zatím za jedna. 

Většina největších lákadel SW univerza v jednom jediném frejmu...a teď si to vynásobte 60.

Stabilní snímkování? Na těch 60 fps překvapivě ano. Zajímavé mapy? No...jo, jo, taky. Zvykům i SW padnoucí ovládání? Yup, má ho. Rychlý matchmaking? Ano, už i v betě. Akce na zemi i ve vzduchu? Taky. Nějaké zajímavé mechaniky? Mno, dejme tomu, že pár. Slibovaná audiovizuální žranice? ANO! Military shooter infekty? Ano :-( i NE :-)! Zábava...?


Ano, vypadá to i v těch 900p fakt výborně, běhá ještě lépe.
K výsledku zkoušky ze star wars autenticity není potřeba ten jí věnovaný odstavec nějak zvlášť rozebírat, v tomhle směru se k té jedničce dá s klidným svědomím přihodit i málokdy viděná hvězdička, protože nový Battlefront je už v betě každým coulem, texturou, nasvícením, výtvarným provedením a především každičkým zvukem nejautentičtější SW hrou jakou jsem viděl, slyšel a hrál. Samozřejmě žádná z těch předtím neměla tu výhodu, že by stála nohama na něčem tak pokročilém, jako je nový Frostbite engine 3 a běžela na hw, který by jí umožňoval ládovat hráčům do uší ikonické star wars zvukové efekty v kvalitě nerozeznatelné od filmů a vzhledově se jim pomalu blížit aspoň na dohled...a všechna čest, že se výtvarníci a zvukaři v DICE technologií chopili tak zodpovědně, že když kolem vás začnou v té vizuálně autentické nádheře řvát blastery, Tie Feigteři a hrát Williams, jste prostě tam, kde jste jako fanoušek toho lepšího ze star wars vždycky být chtěli. A když už jsme u toho, všechna čest, že tu působivou a až 40ti člennou vřavu zvládli DICE ukočírovat tak, aby jim už v téhle fázi běhala za všech okolností (s výjimkou podzemních chodeb na Hothu) bez vnímatelných slowdownů skoro stabilně na 60fps. 900p sice mohli DICE schovat pro Battlefieldy a opravdu se chleba a kvalita optimalizace hry bude lámat až na Endoru, ale teď v betě by z nich měl Yoda radost. Velkou sílu z Frostbitu cítit jest.

No a co se týče toho otazníku nad MP zábavou a toho, co z Battlefrontu v směru tomto cítit z bety jest... Na rovinu čistě za sebe, nejsem fanoušek moderních motivátorů, kterými všechny infikoval úspěch Modern Warfare, a které schovávají zbraně, jejich vylepšováky, nové perky, dovednosti a podobné ptákovinky za Expwall a tím jakoby motivují a odměňují hráče ani ne tak za jeho skill, jako spíš za vytrvalé hraní. Možná jsem staromódní, ale MP u FPS má být jen o skillu, znalosti zbraní a map, ne o lovení exp bodů a o tom, kdo má vylepšenější kanón a perky. Chtě nechtě to nerovnými podmínkami narušuje vratký balanc a deformuje běžný styl hraní...je to asi tak stejně fér, jako byste zkušenějším šachistům přidávali s rostoucími zápasy figurky, případně jim jinak běžel čas.

Ilustrativní, leč výstižné foto.
Battlefront této "modernizace" ušetřen nezůstal, pro mě bohužel. Sice to zatím nevypadá, že by levelingem byly prolezlé skrz na skrz všechny herní mechaniky a za Exp a kredit wallem se schovávají jen zbraně a karty, aktivující speciální výbavu, ale i tak především to, jestli někdo má nebo ještě nemá třeba takový jetpack, narušuje v betě balanc hry...minimálně v Drop Zone módu (capture and hold), kde rychlý přesun na správné místo je naprosto klíčový a tým, který jet packy ve výbavě nemá má oproti tomu, který je ve výbavě má, poměrně klíčovou a těžko skillem vykompenzovatelnou nevýhodu. DICE naštěstí už aspoň na čestný pionýrský slíbili, že kredity, sloužící k nákupu karet i zbraní, půjdou získat jen a pouze jako odměna za výsledky ve hře, nicméně za hrou stojí EA, takže uvěřím, až uvidím. Rovněž naštěstí to zatím z bety vypadá, že by ve hře nemuseli být za kredity upgradovatelné zbraně a jejich samotná přítomnost za Exp i kredit wallem nějaký větší vliv na balanc hry dopad nemá jednoduše proto, že...že Star Wars. Licencovaná hra samozřejmě vyžaduje předloze nezahíbající zbraně; a zbraně ve Star Wars jsou laserové blastery a ty se od sebe vlastnostmi prostě nějak moc neliší. DICE se zatím v tomto směru do nějakého velkého experimetování nepustili, takže těch pár postupně dostupných zbraní v betě se lišilo jen drobně vlastnostmi a když už se lišilo, lišilo se hlavně audiovizuálně. Pravda, jsou tím pádem všechny trochu na jedno brdo, nicméně zásadní problém s tím nemám, protože a) je to beta a byly tam jen čtyři, b) to, že jsou všechno laserové blastery má pro mě velmi příjemný dopad na samotnou hratelnost, čímž se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu pro odpověď na visící otazník.

Byť Battlefront - soudě dle bety - před vyjmenovanými infekty moderních military shooterů do karantény neuteče, herně je tak trochu přece jen někde jinde, a mnohem víc než moderní FPS herními mechanikami připomíná ty, kterým by se už dneska dalo říkat FPS ze staré školy. Žádný ironsight, žádné pic-pic-smrt mechaniky, ale v jádru staré dobré strafování, solidní dávka sebeuzdravujícího zdraví a přesné míření i za pohybu. Po nějaké době strávené v betě nového CoDu to byla poměrně náročná adaptace na poměrně citelně odlišné tempo hry a herní mechaniky, ale po jejím zvládnutí palec nahoru za odlišnost. Logickou a star wars univerzu věrnou odlišnost. Palec nahoru i za minimálně v betě silný důraz na kooperaci vyžadující herní módy (jejich malý počet nemá smysl u bety řešit), díky kterým to sice byl první den permanentní chaos, protože všichni v honbě za exp a kredity hráli čistě fragovacím stylem na vlastní triko a jestli vyhráli rebelové nebo impérium nikdo neřešil, nicméně poslední dva dny, kdy už si a) většina nafragovala dost zkušeností i kreditů na pořízení kompletní v betě dostupné výbavy, b) nebo pochopila smysl dostupných módů a nutnost kooperace i plnění cílů, to přece už vypadalo o poznání jinak...o poznání víc, jako opravdu bitevní scény scény ze Star Wars.

Tihle drobečci neztratili nic na své působivosti...
Za sebe nemám ani nějaký větší problém s nevyvážeností Walker Assault módu, který opravdu JE nevyvážený v tom smyslu, že rebelové to mají díky absenci pomocné těžké techniky opravdu podstatně těžší než impérium...nicméně to je IMHO pointa celého módu, věrná předloze. Tohle prostě JE star wars hra, takže v bitvě na Hothu, k níž hra odkazuje, je logické, že rebelové budou v těžší pozici než impérium a bez důkladné kooperace země-vzduch a správného načasování, prostě vyhrajou jen těžko. Cíleně navržená nerovnováha Síly je v tomto směru podle mě na místě a za situace, kdy zjevně není ta disproporce nepřekonatelná, je to naopak docela příjemná změna pacingu v MP módu, cíleně měnící styl hraní a nutící hráče kooperaci. Ano, ještě by to chtělo trochu zapracovat na vyvážení téhle nerovnováhy (od toho koneckonců beta je) a aspoň trochu prodloužit čas zranitelnosti Walkerů, ale v jádru jdou DICE správným směrem. Za mě jdou tamtéž i v případě přenesení řady v MP FPS normálně permanentně přístupných mechanik (granáty, jetpacky, odstřelovačky) na karty, které je aktivují, ale vždy jen na jednorázové použití, které od sebe odděluje časový limit, po jehož uběhnutí je možné je teprve znovu použít, a který běží bez  přerušení i když vás někdo sejme. Když pominu jejich počáteční uzamčení za kredit wallem, pak tenhle nápad jednoduše ruší kempování, snižuje množství laciných killů házením granátů neslepo přes půl mapy i zavírá trysky neustálému poletování po mapě a přeci jen nutí hráče víc přemýšlet kdy a co použít, aniž by ho ale zároveň ho limitoval omezeným množstvím "speciální výzbroje" na jeden život. A když jste dostatečně dobří, můžete na jeden život odehrát celou rundu aniž byste o cokoliv ze speciální výbavy jejím použitím přišli. Chytrý, jednoduchý, efektivní. Další palec nahoru. Kde by to chtělo pro jeho zvednutí stejným směrem trochu zapracovat, je nicméně bez nějaké větší debaty o subjektivitě ovládání Xwingů a Tiefighterů, které je takové nějaké prkenné, pocitově nijaké a vůbec si díky němu nepřipadáte, že byste seděli v těch ikonických strojích. Warhawk, natož pak Roque Squadron se nekoná, což je s ohledem na vyladěnost pěšího ovládání, trochu škoda. Trochu více váhy a drajvu aspoň do konečné verze by chtělo to.


Co by to ovšem v mém případě chtělo ze všeho nejvíc, aby se ty notně pozitivní dojmy z bety proměnily v investici do plné verze bez nějakého lámání si hlavy nad cenovkou v době vydání, to je to jediné, co Battlefield určitě nedostane. Klasický, obyčejný singl, jehož roky trvající absence od poslední pořádné SW FPS v podobě stařičkých Dark Forces, je ve světle mimořádných audiovizuálních i mechanických kvalit nového Battlefrontu trpčejší než dřív. Klon dnes obligátního "horde" módu pro jednoho až dva hráče i betě na omezeném prostoru mi názorně stihl aspoň chvilkově předvést, jaká by to mohla i pro obyčejného sw fanouška být slast řezat v tomhle po všech směrech autentickém provedení stormtroopery, kdyby se k tomu přidala dobrá singl playerová kampaň...leč nestane se. A v podstatě jediný možný "Hallo killer" tu není a ještě dlouho nebude. Věčná škoda, protože při těchto kvalitách Battlefrontu, by to nemuselo dát ani moc práce. Prodejní úspěch, k němuž má na pohled SWB i díky 9 miliónům hráčů v betě našlápnuto, by mohl Sílu kýženým směrem nakloniti, leč beta je beta a vypláznout EA za čistě MP hru plnou běžnou cenu, no to si minimálně já i přes uvedené ještě důkladně rozmyslím. A vzhledem k tomu, že ve stejné době jako SWB vychází i nový a obsahově podstatně bohatší CoD (o Halo 5 nemluvě), s nímž se souběžně díky odlišnosti herních mechanik SWB fakt hrát moc nedá, určitě nebudu sám...byť za sebe, pokud bych si měl za poslední dva roky nějakou MP FPS vybrat, SWB by byl při střízlivější ceně jasná volba. Síla v síle star wars stále prostě JE, ale CoD je CoD a Halo je Halo a 1.700,00 Kč je 1.700,00 Kč, takže výsledek nemusí být zdaleka tak výrazný, jaký se u značky star wars obecně vždycky u větších věcí čeká. Síla s tebou M(ladý)P(adavane), letos ji budeš ještě potřebovat...

Žádné komentáře:

Okomentovat