středa 16. března 2016

Blogsa: Úspěch Division - Předvoj Osudu













UPDATE. Tak už krátce po prvním týdnu prodeje The Division se ukázalo, že můj od boku nastřelený odhad "2 milionů prodaných kusů za první měsíc" byl po právu ocejchován adjektivem skromný...hodně skromný. Podle včerejšího tiskového PR Ubisoftu totiž tržby The Division dosáhly za prvních 5 dnů prodeje úctyhodných 330 milionů. Dolarů. To je při berné mincí v průměru utržených 60$ za kus a zohlednění vyšších příjmů z dražší gold edice, odhadem nějakých 4,5 milionů prodaných kusů hry na všech platformách. Za pouhých prvních 5 dnů! A u fungl novýho IP, kterému značka Tom Clancy zas až tak váhy nepřidává. A trochu kontextu navrch, výsledek je to zhruba na úrovni Destiny, resp. ještě o něco lepší, protože tržby Destiny za stejné období dosáhli nějakých 320 milionů dolarů...o oba první dva shared online shootery se tak zařadily na absolutní špičku nejúspěšnějších nových IP vůbec (hodnoceno optikou prvních pěti dnů prodeje). O komerčním potenciálu nového a zatím liduprázdného žánru tedy JE v tuto chvíli už naprosto jasno, o barvě jeho budoucnosti tím pádem prakticky už taky.
_________________________________________________________________________________

Aniž bych já a hlavně Ubisoft chtěli chválit den před večerem, netrvalo to od oficiálního vydání (a spuštění serverů) The Division příliš dlouho, než Ubisoft nahlas potvrdil, že úspěšnou betou naznačený zájem o jeho nové IP je vskutku reálný. A z The Division je hnedka nejprodávanější hra v historii Ubisoftu...počítáno na počty prodaných kusů během prvních 24 hodin prodeje :-). Onen dovětek ten úspěch, nepodpořený zatím navíc žádným konkrétním číslem, sice poměrně výrazně relativizuje a ono tiskové prohlášení Ubi tak je sice hlavně kvalitním PR materiálem pro palcové titulky, nicméně stačí se podívat na úspěch Destiny a komerční potenciál jí prošlapávaného žánru SOS (shared olnine shooters) a není třeba mít doktorát z matiky, aby si člověk spočítal, že na velmi slušný komerční úspěch a další silná prohlášení má The Divison prostě zaděláno. A když si tak od boku instinktivně střelím "dva miliony prodaných kusů za první měsíc" bude to nakonec optikou výsledku ještě skromnej odhad.

A až se to potvrdí, bude prakticky jasný, že Bungie opravdu s Destiny narazily na pořádnou zlatou žílu, která zdá se je dostatečně "masivní" na to, aby na ní zbohatli další a další. Ubisoft z ní už úspěšně začal těžit jako jeden z prvních a předokládám, že v budoucnu se na tenhle "Klondike" vydají i ostatní a čeká nás zlatá horečka SOS...a tím pádem i her, pojatých v jádru a od počátku jejich vývoje jako služeb, kde koupě a obsah vydané verze je jen začátek, na který se postupně bude nabalovat další a další obsah, z větší části placený. Propojené, sdílené a neustále dynamické herní univerzum zvládne absorbovat prakticky cokoliv, po čem bude poptávka a co autory napadne; a jeho koherentnost to unese (stačí se podívat, kam můžou jít Bungie všude s Destiny a jejími vznášedly). Tím, že se tenhle žánr vymaňuje z omezení MMO, aniž by se zároveň vzdal jeho výhod, a umožňuje tím nenásilné, evolučně logické propojení singlplayeru (open world singlu zvlášť) se všemi  myslitelnými formami multiplayeru, nabízí do budoucna bezesporu enormní herní, ale i komerční potenciál. A tak je jen otázkou času, kdy se přidají další a další zlatokopové. Jakmile se pak přidá i Rockstar s GTA, které k téhle evoluční změně má už teď všechny předpoklady, bude o jeho osudu rozhodnuto.

Na druhou stranu ale osobně tiše doufám, že jakmile po Destiny i Division potvrdí hlavně ten komerční potenciál nového žánru, tak tahle v budoucnu pravděpodobně nevyhnutelná zlatá horečka  v jeho dolování nebude mít formu a sílu španělské chřipky začátkem 20. století...protože přeci jenom určité mantinely tu jsou (zejména pro neakční story driven obsah) a čím více her bude koncipováno jako postupně se rozšiřující a vyvíjející služba, tím míň a míň pestrých jich se obavám bude. SOS, nebo v podstatě obdobně koncipována a realizována hra jako služba nepotřebuje v podstatě pokračování; nenutí vývojáře sednout si s každým updatem k obrazně řečeno kreslicímu prknu a alespoň se zamyslet jak nový díl posunout herně i technicky jinam. Nenutí nikoho pravidelně přemýšlet nad novými  nápady, které by mohly být základem nového IP a nového herního univerza, protože předchozí vydané hry už mají hráči dohrané a čekají na něco dalšího, nového. SOS v podstatě umožňuje s relativně nízkými náklady již jednou vytvořené a úspěšně uchycené herní univerzum permanentně rozšiřovat a vyvíjet, aniž by bylo nutné vymýšlet nové herní mechaniky a herní světy, protože hráči díky permanentnímu vývoji a rozšiřování budou mít důvod hrát a navštěvovat ten permanentně dynamický, osídlený a vyvíjející se svět stále a stále dokola. Teoreticky. Nicméně Destiny ukazuje, že to funguje a ukazuje pomalu i zmiňovaný vedlejší reálný dopad tohoto úspěchu. Zatímco v Halo éře zvládli v letech 2007 až 2010 udělat hned tři Halo hry, z nichž každá byla koncepčně i mechanicky poměrně odlišná, od roku 2010 až dodnes mají na triku jen Destiny a není příliš pravděpodobné, že by v dohledné době přišli s něčím jiným, než dalším přídavkem pro Destiny. Trochu se sice šušká o Destiny 2, ale osobně mám spíš za to, že se dočkáme maximálně Destiny v.3.0, protože víc prostě není potřeba a veškerý talent i zkušenosti Bungie budou ještě dlouho pevně svázány s osudem Destiny. A ten uvažovány úpadek množství her i žánru v AAA ranku tak nemusí být opravdu jen teoretický, protože tenhle obchodní model prostě bude i pro ostatní velké hráče zajímavý. Ubisoft sám už teď ústy svého šéfa avizoval, že Division je pro studio určitý milník a interně si už dělí svoji historii na období před a po Division...samozřejmě s tím, že hry jako služba jsou pro studio v centru zájmu...že hry jako je Division jsou budoucností studia.



Bungie a Ubisoft to je přitom jen začátek, jakmile...nebo spíš "až" se přidají i ostatní a Rockstar zvlášť, budou dopady rozšíření SOS dalekosáhlé. Potenciál enormní...obsahu i dopadu. A nezbývá než doufat, že nezapomene pro samotný úspěch předvoje hlavně na to první.

Žádné komentáře:

Okomentovat