Ticho. Klid. Během prvních pár
vteřin vypadá Motorstorm na pohled docela nevýrazně. Kamera si líně krouží
kolem sic pestrobarevného, ale víceméně standardního startovního roštu. Auta
zlehka pobroukávají „vrom, vroom, vroooom“, jak jejich motory začínají nabírat
pomalu na obrátkách a již tolikrát vidění ukazatelé rutinně odpočítávají
zbývající vteřiny do startu. Okolní krajina se topí v lehce monotónní
všeobjímající náruči hnědé, tu a tam narušované prací lidské ruky a bezzubým
úsměvem nepatřičně vypadajících low-res textur. Zesilující vroom čím dál pevněji
svírá klid i ticho pod krkem. Posledních pár vteřin a oba jsou nadobro poslání
ke všem čertům. Motory v sluncem zalitých kapotách ječí své VROOOM na plný
pecky a dávají své plechové hostitele do pohybu. Do toho začne v doprovodu
kytar řvát svoje „I don´t care, I do´t care...“ Kurt Cobain a za chvíli se
kolem vás rozpoutává nefalšovaný chaos. Přichází bouře.
A s ní i liják vjemů,
zahlcujících všechny vaše smysly, smáčející je až na kost. Chaos. Jakmile se
dáte do pohybu, trať zpraží většinu vašich zažitých zvyků jak blesk
z čistého nebe…tedy zas až tak čistého ne, ale ze zataženého nebe nezní
prostě tak dobřeJ.
Zpátky na trať, sežvýkávající vaše zvyky stejně snadno, jako karosérii vašeho
vozu. Zažité neplatí, zmýlená neplatí. Trať vás nebude šetřit, nebude se
přizpůsobovat vašemu stylu, nebude na vás brát ohledy, nebude ani občas
milosrdná. Špatný odhad přilnavosti terénu, špatný nájezd do zatáčky, špatný
nájezd na skokánek, chvilková ztráta koncentrace, zrychlení na špatném místě,
podcenění bytelnosti soupeře…a už plameny olizují vás i vaše zvyky
z ostatních arkádovek. Od startu k cíli nikde k vidění žádná
jasná trasa, „jen“ otevřená, několikaúrovňová spleť tu snáze, tu hůře
dostupných i sjízdných cest. Kudy kam? Zmatek. Ztráta starých jistot. A jako by
to nestačilo, do toho jak vám trať uděluje první lekce všude kolem vás každou
chvíli létají vzduchem kola, odpružení, kusy plechu i konstrukcí a potažmo i
celé vozy oponentů, které vás dokáží semlít stejně dobře jako trať,
připletou-li se vám ve větší rychlosti do cesty. Což, vzhledem k tomu, že
jich je v akci většinou nejméně 12 a trať se s nimi taky nemazlí,
budou dělat docela často. A když vás nesetřelí v nekontrolovatelných
karambolech, bez okolků vás sejmou, když si o to špatně odhadnutým pokusem o předjetí
řeknete. Chaos. Chaos v přímém přenosu z vašich zahlcených smyslových
orgánů přímo k vám do hlavy.
Peklo.
Čas začít zhluboka dýchat.
Smočeni vjemy od hlavy až k patě vašeho pomyslného já, je nejvyšší čas
začít zhluboka dýchat. Potlačit zmatek v hlavě. Zvykat si po dlouhém,
suchém horku na čerstvý, vlhký vzduch. Vnímat změnu. I tahle zdánlivě bezhlavě
běsnící bouře má svá pravidla. Hrom předchází blesk. Blesk předchází déšť.
Promoknutí ještě nikoho nezabilo. Na rozdíl od blesku, takže nebuďte poblíž
vody, neutíkejte po polích, nechovávejte se pod jinými stromy než modříny.
Nepanikařte. Vnímejte ji. Vnímejte naplno trať a preciznost reakcí vašeho vozu
na každou její nerovnost. Vnímejte jak drží na tom kterém povrchu. Nežeňte se
na plný plyn dopředu. Nebojte se trochy bahna. Používejte brzdu. Nebojte se
zkoušet nevyzkoušené a nebojte se hledat. Vnímejte co se kolem vás děje. A učte
se. Po zažití alespoň těch minimálních nových návyků sice ještě nezačnete se
slastným pocitem v duši vyhrávat, ale zdánlivě ničím nespoutaný, nahodilý
chaos kolem vás se promění…v divoké, živelné, ale přísně kauzální a
srozumitelné peklo, kde skoro každý následek má svou viditelnou příčinu.
Motorstom je jednoduše jiný.
Kašle na okamžitou přístupnost, typickou pro arkádové závody. Kašle na
jednoduchou, srozumitelnou a pohodovou zábavu pro všechny. Kašle na nějaké
tutorialy nebo cokoliv podobného, co by vám pomohlo seznámit se vším ve hře na
„nečisto“. Kašle na ohledy. Tam, kde konkurence začíná s nejsnáze
ovladatelnými vozítky, pomalými soupeři a krátkou, snadno zapamatovatelnou
tratí, tam má Motorstorm mamutí propletenec několika cest a povrchů
s výstižným názvem The Grizzly, vozidla všech kategorií (motorky, rally
auta, buginy, AVPčka, týráky, 4x4 offrouďáky a lehkotonážní teréňáky), včetně
těch, které se na trati krotí skutečně obtížně. K tomu soupeře, co si
servítky s vaším odstřelem opravdu brát nebudou a přesvědčivou interní
fyziku, která při interakci s tratí i ostatními díky hw PS3 nemusí dělat kompromisy. A taky je nedělá. Jakmile ale
menší šok z drsnější pacifikace starých zvyků vyšumí a člověk začne díky
nově nabitým zkušenostem vnímat Motorstorm naplno v celé jeho agresivní,
nekompromisní a živelné nádheře, promění se peklo v něco, co která
vzdáleně, ale přeci jen připomíná herní Nirvánu.
Kurt Cobain:-).
Právě díky nekompromisnímu a
nepodbízivému přístupu hry, si tato vyžádá od vás maximální koncentraci na dění
na obrazovce. Na vnímání nových pravidel hry, s jejichž zažitím a
zvládnutím přichází silný a velmi uspokojivý pocit satisfakce z jejich
zvládnutí. Zvládnutí, které vám umožní vnímat naplno to, co dělá Motorstorm
jedinečným...
....vnímat promyšlený, nelineární
design všech tratí, kterých je sice na první pohled relativně málo (všehovšudy
osm), ale z nichž takřka každá vydá díky několika plnohodnotným možnostem
jejího projetí za několik těch, na něž je možné narazit u konkurence. Navíc už
jen samotný pohled na to, jak se po skalní římse nad vámi řítí část startovního
roštu a občas z ní někdo spadne pod kola, případně na střechu oponentům,
kteří se s vámi rozhodli pro průjezd bahnitou pasáží trati...ten má sám o
sobě až nečekaně hodně do sebe.
.... vnímat, jak se jednotlivé typy vozidel od sebe liší jízdními vlastnostmi a bytelností a jak se toho dá využít na trati, aby člověk dosáhnul aspoň na to třetí místo, které zaručuje body k získání vstupenky na další podnik (případně zisk nového vozítka). Zatímco např. s těžkotonážním, pomalejším vozovým parkem se moc nemusíte starat o mobilní překážky na cestě, můžete si libovat v bahnitějším terénu, ale se skokánky si s ním příliš neužijete, rychlé motorky či ATVčka jsou na nich a tvrdším terénu jako ryby ve vodě, ale střežte se s nimi bahna, překážek i robustnějších soupeřů. AI má Motorstorm na úrovni, takže dokáže bez problémů využívat předností svých vozidel a to nejen při výběru pasáží tratí, ale i při kontaktu s vámi, čímž vás přinutí mít se neustále na pozoru. Až do posledních vteřin, neb prakticky všechny závody se jedou v Motorstormu skoro celou dobu stylem plech na plech a všichni proti všem, což umocňuje nejen obtížnost, ale i přísun adrenalinu do vaší krve.
....vnímat tu fyzikálně
bezkonkurenčně (nikoliv dokonale) zvládnutou interakci sebe sama i ostatních
s tratí i mezi sebou samými, která přináší každou chvíli divácky velmi
vděčné, parádně vypadající karamboly, produkující spršku nebezpečných
projektilů z letícího vozu. Díky tomu tak nejsou jen samoúčelnou vizuální
žranicí, ale zároveň součástí hratelnosti, neb je na ně nutné pohotově reagovat
a být neustále ve střehu...jinak sešrotují vás a mnohdy i naději na bodované
umístění.
... vnímat tu vizuální nádheru,
která zahltí vaše smysly jakmile se dá hra do pohybu a začne vám předvádět
v akci její fantastické nasvícení, vynikající HDR efekty, monumentální
prostředí s neomezenou dohledností, volumetrické chuchvalce prachu,
výborné částicové efekty, spršky bahna, místy velmi přesvědčivé textury a více
než desítku pečlivě vymodelovaných vozů naráz v nemilosrdné mlýnici.
Jistě, některé 2D artefakty a lowres textury vypadají při bližším pohledu ve
hře už poněkud nepatřičně, ale nemění nic na tom, že Motorstorm je ve své době nejlépe vypadající hrou svého druhu, jejíž nádheru ocení především v 720p
majitelé kvalitních HDTV. Nicméně neztratí se ani na solidním CRTčku.
.... vnímat precizní a bezchybnou
sladěnost prostředí, fyziky, obtížnosti, agresivní AI, dravé rockové hudby a
grafiky v jeden koherentní celek, který vám pustí adrenalin krví a zahltí
všechny vaše smysly takovým způsobem, jak se to ještě nepodařilo žádné závodní
arkádovce, snad s výjimkou Burnoutu 3 a Rollcage.
Voda v poušti.
Zážitek. Dravý, pohlcující, imerzivní. Základní rámec. Ten
zvládli Evolution Studios s naprostým přehledem tak suverénně a
přesvědčivě, jak málokterá hra před jejich Motorstormem. Nicméně trochu se
v tom menším pressu, v němž byla hra vyvíjena, už nedostalo na jeho
nadstavbu. Díky tomu má tak Motorstorm jen dva herní módy...singl a online
multiplayer. V singlu vás čeká série typově klasických 21 závodů
vzrůstající obtížnosti a v rámci online multiplayeru pak víceméně to samé,
jen s živými oponenty, kterých může být až dvanáct. Nabídka pravda poněkud
nezvykle anorekticky chudá (zvlášť s přihlédnutím co všechno se dalo díky
pokročilé fyzice hry navymýšlet za módy), nicméně budiž autorům přičteno
k dobru, že díky výbornému designu tratí a pestré škále typů vozidel
s nimiž musíte postupně závodit, není singl rozhodně nijak zvlášť
stereotypní a díky bezchybnému podání pokaždé jiných závodů samotných u něj
člověk vydrží překvapivě dlouho.
V online multiplayeru by se sice taky víc módů šiklo,
hlasová komunikace mohla být vychytanější a hra vám mohla být nápomocna více
při hledání lobby, kde byste se co nejrychleji dostali do hry (aka „ranked
matche“ v Resistance), ale jakmile začne samotný závod a s vámi se rve o
body až 11 dalších lidí, je to prostě odvaz a mimořádně uspokojivý zážitek.
Pokud tedy online funguje spolehlivě bez lagů a padání, na které sice jen tu a
tam, ale přeci jen taky dojde. Časem by s nimi společně s dalšími updaty měla být zpacifikována i ona anorekticky
chudá nabídka herních modů a možností jak v singlu, tak v online
multiplayeru (přislíben byl „time trial“ do singlu, „eliminator“ a
„spectator“ mód do mulťáku). Až k tomu dojde, bude Motorstorm příkladným
AAA titulem ve všech směrech. Do té doby je Motorstorm „jen“ prakticky
bezkonkurenčně silným, adrenalinovým zážitkem, který je možné označit jako
první skutečně next gen arkádové závody svého druhu.
Hodnocení: Náročná, drsná a vizuálně velmi působivá adrenalinová
jízda, jako jediná zatím příkladně ukazující, jak využít hw nové generace
k posunu svého žánru herně skutečně vpřed.
Článek byl původně publikován na české odnoži webového i papírového magu Gamepro v době vydání hry.
Poznámka dneška: Při pohledu do pětného zrcátka na celou předchozí generaci konzolí, je v tom nepříliš početném roštu arkádových závodních her pro mě první Motorstorm stále tou z nejviditelnějších. Přes omezenou nabídku herních módů a menší počet tratí byl zážitek z jeho hraní tím s přehledem nejadrenalinovějším. Evo sice v druhém díle přidali víc aut, tratí i módů, a celkově to jako celek více vyladili, ale za mě se jim na dravou, rockově neuhlazenou a syrovou atmosféru prvního dílu, ani top design jeho tratí tak úplně dotáhnout nepodařilo. Nicméně o nadstandartních kvalitách druhého dílu nemůže být pořád ještě sporu. Na rozdíl od pomyslného vrcholu série, kterým měl být třetí díl s poddtitulem Apocalypse. Ten byl ale zasazením i koncepcí natolik mimo pojetí a silné stránky série, že minimálně na mě spíš než smysluplný třetí díl působil jako čistě marketingový produkt k propagaci Sony tlačeného stereoskopického 3D režimu PS3. Na první pohled to sice alespoň po technické stránce díky 1080p rozlišení, rock solid snímkováním a řadě velmi efektních podobenství divokého řádění živlů na pomyslný vrchol práce Evo vypadalo, ale tratě byly po výtvarné stránce poměrně ošklivé a ne příliš koherentní, o jejich designu nemluvě. A jako celek to tím apokalyptickým laděním, s ní související destrukcí a "mad max like" anarchií, prostě nedávalo jako závodní hra v podstatě vůbec smysl. Společně s prvním WRC podle mě jasně nejslabší hra ze závodní stáje Evolution Studios. Naštěstí i přes nízké prodeje nebyla tou poslední...
Poznámka dneška: Při pohledu do pětného zrcátka na celou předchozí generaci konzolí, je v tom nepříliš početném roštu arkádových závodních her pro mě první Motorstorm stále tou z nejviditelnějších. Přes omezenou nabídku herních módů a menší počet tratí byl zážitek z jeho hraní tím s přehledem nejadrenalinovějším. Evo sice v druhém díle přidali víc aut, tratí i módů, a celkově to jako celek více vyladili, ale za mě se jim na dravou, rockově neuhlazenou a syrovou atmosféru prvního dílu, ani top design jeho tratí tak úplně dotáhnout nepodařilo. Nicméně o nadstandartních kvalitách druhého dílu nemůže být pořád ještě sporu. Na rozdíl od pomyslného vrcholu série, kterým měl být třetí díl s poddtitulem Apocalypse. Ten byl ale zasazením i koncepcí natolik mimo pojetí a silné stránky série, že minimálně na mě spíš než smysluplný třetí díl působil jako čistě marketingový produkt k propagaci Sony tlačeného stereoskopického 3D režimu PS3. Na první pohled to sice alespoň po technické stránce díky 1080p rozlišení, rock solid snímkováním a řadě velmi efektních podobenství divokého řádění živlů na pomyslný vrchol práce Evo vypadalo, ale tratě byly po výtvarné stránce poměrně ošklivé a ne příliš koherentní, o jejich designu nemluvě. A jako celek to tím apokalyptickým laděním, s ní související destrukcí a "mad max like" anarchií, prostě nedávalo jako závodní hra v podstatě vůbec smysl. Společně s prvním WRC podle mě jasně nejslabší hra ze závodní stáje Evolution Studios. Naštěstí i přes nízké prodeje nebyla tou poslední...
Žádné komentáře:
Okomentovat