pátek 8. dubna 2016

#retro> World Rally Championship



eSPZetka.
Špína, dřina, pot a slzy. Toť výstižná charakteristika těch nejadrinalinovějších a nejdrsnějších závodů čtyřkolek s motorovým pohonem na světě, světového rallye šampionátu (World Rally Championship anglicky). Právě tady najdete ty skutečně nejlepší jezdce naší planety (kterými opravdu nejsou ty primadony, řídící ony známé relativně výkonné, nízko posazené monoposty), právě tady poznáte ty nejdrsnější podmínky v nichž lze jezdit a právě tady pochopíte, co to znamená jízda "on the edge". A možná pochopíte, že právě tohle dělá z rallye tak hlubokou a snadno čerpatelnou studnici inspirace pro celou řadu videoher se závodní tematikou, které prožívají v poslední době nebývalý rozkvět. Až doteď nicméně žádná z nich nenabídla fanouškům žánru možnost zajezdit si na tratích a proti těm, které z reálu znají (nepočítáme-li jistého Skota se šibalským úsměvem na tváři). Doteď. Naštěstí nějaký ten pátek zpátky si pár správných chlapů z bývalých Psygnosis (netřeba představovat) a DID (ti kdož na PC značně přispěli k popularizaci leteckých simulátorů) založilo vlastní studio a dali se do práce. Nicméně licence něco stojí a tak si ještě plácli se Sony, Sony si za patřičnou sumu plácla s majitelem licence a velký potenciální kandidát na sesazení Colina 2.0 z trůnu byl na světě. Vývoj se díky drobné korekci názorů poněkud protáhl (původně měla být hra maximálně realistická, řídit se mělo dát pouze z pohledu z kabiny, vůz měl 150 nastavitelných parametrů a pád ze skály měl znamenat konec dané rallye například), ale nakonec přece jen první oficiální hra světového šampionátu spatřila světlo virtuálního světa. No a když už se znáte, měli byste ještě hned zkraje vědět, že ta "korekce názorů"zanechala na potencionálním objektu vašeho zájmu přece jen nějaké ty stopy a, a...WRC je tak trochu schizofrenik. Brzy pochopíte proč.

Karosérie.
Začněme ale tím příjemnějším. O licencích už řeč byla a vzhledem k tomu, že vidíte i obrázky kolem zevlující, předpokládám, že uhodnete i o čem řeč bude. Vizáž WRC totiž bezesporu staví ji samou do velmi pozitivního světla. Obzvláště prostředí v němž se budete po nevyzpytatelných cestách řítit (nejen Jeho cesty jsou nevyzpytatelné:)), si zaslouží podrobné zmínky; bez mhouření očí totiž bezesporu jde o ta nejrozsáhlejší a nejgigantičtější prostředí, na jaké můžete v daném žánru na čemkoliv narazit. To, do jaké dálky a šířky (obzvláště patrné při výhledu z bočního okna) a případně hloubky se krajina kolem vás táhne, vám při prvním pohledu spolehlivě vyrazí dech. WRC navíc (s výjimku Finska a Anglie) nepoužívá v prostředí samém žádné 2D tapety (kromě oblohy s mraky samozřejmě), takže i ty nejvzdálenější, majestátně se tyčící kopce či hory jsou plně 3D, díky čemuž místy prostředí WRC působí nebál bych se říci až monumentálně (až budete sjíždět úpatí hor Monte Carla a v replayích vám helikoptéra nabídne výhled pod vás i nad vás, pochopíte). Snímkování je navíc čistých 50 fps a žádné výlety pod tuto hranici se nepodnikají. Drobnou vadou je sice tu a tam viditelné dokreslování toho opravdu nejvzdálenějšího horizontu, ale v tento moment chválu netřeba dramatizovat. Pozoruhodně jsou taktéž provedeny obličeje jezdců, které jsou takřka naprosto fotorealistické a pokud víte jak jednotlivý závodníci v reálu vypadají, poznáte je bez problému na první pohled. Jen škoda, že taková pozornost jaká byla věnována modelům obličejů jednotlivých jezdců nebyla též věnována autům v nichž sedí, které přeci jenom budete mít na očích častěji. Úroveň detailů je sice vysoká, ale karosérie vypadá jako by ani nebyla z plechu a sklo z, ehm, skla (GT3 to jednoduše zdaleka není). A taková oblaka zvířeného prachu za autem přece jenom, jak vám hra sama v digitalizovaných záběrech ostatně sama ukáže, vypadají také trochu jinak. A když jsme u toho špinění jinak krásné karosérie, ještě bych přihodil velmi odfláklé, tapetovité prostředí ve Finsku a Anglii. Celkově ovšem před prvním pokusem Evolution Studios na PS2 (skrytá narážka na komplikované vývojové prostředí) nelze nesmeknout a nezmínit, že jde o velký příslib do budoucna a od WRC2, které JE na cestě můžeme čekat po této stránce velké věci (podle slov samotných autorů, kteří se prý s prvním dílem jen tak "zastřelovali", můžeme čekat dvakrát! větší výhled, třikrát více objektů a devětkrát více grafických efektů).


Motor.
Ovšem když přijde na lámání chleba, k čemu vám je karoserie. Příliš toho nevydrží, to hlavní v autě chrání jen sporadicky a selže-li to hlavní, je to nakonec jenom kusem plechu (jinými slovy, grafika špatnou hru ze srabu nevytáhne). Dobře vyladěný motor a vše, co s ním úzce souvisí, to je to oč tu běží. A hnacím motorem závodní hry, v níž závodíte jen a pouze s ručičkami stopek, zastavených v daných momentkách vašimi soupeři na určité hodnotě, je dle mého samotný pocit z jízdy a motivace k ní. Dobrý pocit z jízdy je bez vyváženého ovládání a patřičně zvládnuté vnitřní fyziky hry jen labutí písní a motivace bez dobře zvládnutých herních módů (hlavně patřičně poskládaného šampionátu) a správné křivky obtížnosti tímtéž. Nu a problém je, že právě tady nám to trochu drhne.

WRC původně bylo, jak už bylo řečeno, koncipováno jako maximálně realistické, věrné do puntíku závodům, k nimž má licenci. Jenže záhy autoři (nebo především lidé ze Sony) zjistili, že simulace se skutečně velmi obtížně hraje a ještě hůř prodává. Tak patrně zatáhli za ruční brzdu a otočili bezmála o 180 stupňů a rozhodli se rallye zpopularizovat tím, že ji zpřístupní všem. A v tom je hlavní problém; snažit se přizpůsobit auto pro všechny povrchy a chtít s nim na všech vyhrávat (nebo spíše uspět) jednoduše nejde. A WRC se víceméně snaží zalíbit všem. Na fanoušky žánru útočí bezchybnou prezentací, patřičně využívající prostředků jež má díky licenci k dispozici, na zbytek skvělým provedením a snadnou přístupností závodů samotných. Ovládání je tak poněkud zjednodušené a dosti arkádovité; brzdu příliš často potřebovat nebudete a na ruční můžete v klidu zapomenout. Auta brzdí i zatáčí způsobem jako by ani nevážila ty bezmála dvě tuny, co váží a nejezdila tak rychle, jak jezdí a něco jako správné najíždění do zatáček vás opravdu nemusí trápit. Stačí sednout a za pár minut se můžete v pohodě bavit. Na druhou stranu Ridge Racer to zdaleka není a jednoduché (či snadno přístupné chcete-li) nemusí a ani neznamená totéž, co špatné; jen z pohledu těch bahnem a šotolinou omlácenějších to je zkrátka trochu "divné" a snižuje to trochu onen adrenalinový pocit z jízdy "na hraně", vyžadující maximální koncentraci. A ještě jednou na druhou stranu, WRC právě v očích fanoušků může částečně kompenzovat poněkud zjednodušené ovládání skvěle zvládnutou interpretací poškození vozu na řízení auta, což zas na druhou stranu (potřetí :)) komplikuje věci těm, kteří se chtějí jen nezávazně bavit. 



Obtížnost samotných etap pak drží směr nastolený ovládáním; tratě měří v průměru něco kolem 4 km, ty nejdelší maximálně 7 až 8 km, čímž je prostor k pořádné ztrátě dosti redukován (přeci jenom plně se soustředit 2-4 minuty je mnohem snazší než soustředit se dvakrát tolik jako u Colina 2.0 třebas, o časech za něž se jezdí skutečné rallye nemluvě) a navíc časy jsou nastaveny tak volně, že zkušenější nebudou mít na žádnou obtížnost vážnější problém. Problém ovšem je, že jednoduché ovládání ve spolupráci s nízkou obtížností vyúsťují ve velmi krátkou životnost a nic WRCčku v tomto ohledu nepomůže, že hlavní šampionát se skládá ze všech 14 rallye podniků (každý v jiné zemi samozřejmě) a každý z nich z 5 etap (časy se z každé etapy samozřejmě sčítají a výsledný čas z každého podniku pak určuje váš bodový zisk, novinkou ale je odstranění depa po etapách a minimalizace možnosti nastavení auta na pár položek), a nabízí tedy přes 70 tratí. Tak jako tak totiž máte všechno za zhruba 3 až 4 poklidné večery vyjeto, a to je na závodní hru poměrně dost málo. Multiplayer tomu nepomůže, protože za moc nestojí a ostatní klasické módy nenabízejíc nic, co byste už neabsolvovali v šampionátu. Na druhou stranu opět platí, že nováčkům WRC vydrží podstatně déle a nezahrne je takovou mírou odpuzující frustrace jako Colin 2.0 nebo V-Rally 3, které k chybám nejsou zdaleka tak tolerantní jako právě WRC. Žádná frustrace, žádný adrenalin, žádná skutečně pořádná výzva. Místo toho jen pohodová zábava. Jenže měla by být jízda při níž se normálně jezdí v "divočině" rychlostí, kterou by si normální smrtelník nedovolil jet ani po dálnici, skutečně pohodovou zábavou?

Výsledek
S WRC to zkrátka není jednoduché. Na jednu stranu má díky licenci a dokonalé prezentaci perfektní předpoklady, aby se stala životní (nebo přinejhorším dlouhodobou) láskou rallye fanoušků, na druhou stranu své předpoklady zbytečně shazuje přílišnou jednoduchostí a s tím související krátkou životností. K čemu nám je, když si to můžeme rozdat s Tommim Mäkinnenem či Carlosem Sainzem, když tady jezdí jak žabaři? K čemu oficiální šampionát, když nepředstavuje pořádnou výzvu a je z něj jenom kostra? Kde je ta adrenalinová pumpa tak krásně brnkající na nervy? A k čemu konečně jsou skutečná jména a úžasné záběry z reálných rallye podniků těm, kdo se o daný žánr nezajímají a pro něž hra teprve bude představovat skutečnou výzvu? A je vůbec pro ty, kdo si potrpí na arkádovější (ne arkádové!) závody zajímavá hra v níž je jediným soupeřem čas a trať? Se skoro schizofrenikem to vážně není jednoduché. Nemůžu totiž závěrem ani zasklít (jinými slovy ignorovat) slušnou, pohodovou zábavu a stejně tak nemůžu zasklít zklamaná očekávání. A nemůžu ani zasklít vlastní snahu z toho vybruslit kompromisem a po vzoru hry se tak pokusit udělat rozumný závěr z toho všeho pro všechny. WRC jednoduše JE kvalitní titul, který má ale potenciál být mnohem lepší než je (a doufejme, že bude). Z pohledu fanouška žánru. Z pohledu nováčka je to naprosto dokonalý vstup do světa rallye. ----?! Nejsem nakonec sám schizofrenik?

Slovní hodnocení: Pro nováčky perfektní vstupenka do žánru, pro ostřílené Coliny značková, leč až příliš pohodová projížďka schopnostmi PS2. 

Článek vyšel původně na webovém herním magu Doupe.


Poznámka dneška. Přiznám se na rovinu, že když to tenkrát staří veteráni z Digital Ilussion Design (DID) poprvé pod hlavičkou nového studia Evolution Studios na PS2 se svým debutem, dělaným na zakázku pro Sony, poprvé na čtyřech kolech "rozpálili", tak úplně jsem v nějakou velkou zářnou budoucnost nového studia nevěřil. Rallye hry sice byly tenkrát díky na absolutnímu vrcholu svojí popularity a Evolution měli se svou prvotinou i na poměry konkurence ze začátku dost ambiciózní plány, takže celkem se nacházeli i díky svým bohatým zkušenostem se simulátory na poměrně slibné výchozí pozici se silným partnerem v zádech, leč ten start tak nějak moc nevyšel. Plány na pedantsky přesný a nekompromisní simulátor vzaly někdy v průběhu vývoje bez bližšího vysvětlení za své a na výsledku se ta absence jasné a dotažené koncepce poměrně výrazně projevila. A WRC se zvlášť teď při pohledu zpětně až tak moc opravdu nepovedlo a v porovnání s dobovou konkurencí (CMR3, V-Rally 3) zaostávalo ve výsledku rozdílem třídy. Prodeje taky nebyly žádná hitparáda, takže přes všechny výborné výchozí předpoklady, ten debut na závodním poli Evo příliš nevyšel. Poměrně záhy se ale ukázalo, že příslovečné "chybami se člověk učí" si v Evo vzali nejen k srdci, ale i do postele :-), aby mohli po rozpačitém startu už na druhý pokus vytřít hráčům zrak a konkurenci rybník!

Žádné komentáře:

Okomentovat