úterý 12. dubna 2016

#retro> World Rallye Championship III




eSPZetka
Třetí díl oficiální hry světového rallye šampionátu, jenž je navzdory vyššímu pořadovému číslu prvním ze série, do nové sezóny nevyjíždí "jen" jako nadějný nováček se skvělým zázemím, ale jako obhájce titulu šampióna ve své třídě. A očekávání od nového monopostu jsou díky tomu na zcela jiné úrovni než u druhého WRC, jež nečekaně vypálilo rybník obhajujícímu CMR3. Zázemí má WRCIII nadále bezkonkurenční, výchozí pozici po loňském ročníku taktéž, takže po získaných zkušenostech těžko čekat něco menšího než stopky zastavené na nižší hodnotě než u konkurence.

Karosérie
Kastle staršího WRCIIE je dodnes po technické stránce stále bezkonkurenční, takže v tomto ohledu stačilo Evolutionu jejich engine jen drobně vyladit a zlehka vypulírovat. Místo toho ale vývojáři zkusili PS2 „pumpnout“ a vyždímat z ní něco víc. Nutno přiznat, že se jim to částečně povedlo, nicméně výsledek není ani zdaleka optimální. Počet objektů rozesetých po nadále až monumentálním prostředí ještě stoupl, beztak už bezprecedentní výhled je ještě bezprecedentnější a snímkování je nadále „rock solid“ 50 FPS. Právě vizuální provedení herního prostředí, které se na rozdíl od všech ostatních her žánru neomezuje na viditelně omezený "tunel", ale táhne se na stovky metrů do všech stran, bylo a nadále je jednou z nejsilnějších stránek WRCčka. Ten pocit, kdy se vydrápete po úpatí majestátně se tyčících hor na vrchol a před vámi se otevře výhled na kilometry daleko a klikatící se sjezd po vámi, je stále neopakovatelný a utvrzuje vás v přesvědčení, že tohle opravdu je věrné WRC.

Tratím se navrch dostalo i zlepšení po estetické stránce, díky čemuž můžeme dát částečné sbohem těm byť skvěle vypadajícím, ale vzhledově přeci jenom poněkud stereotypním tratím z minulého dílu. Trochu monotématické prostředí je většinou výrazně oživováno průjezdy městečky, vysokohorskými vesničkami, lesíky, doly, zříceninami a dalšími drobnostmi, díky nimž tratě působí mnohem přirozenějším a osobitějším dojmem. Navrch to pochopitelně hru kýženým způsobem oživuje. Bohužel, rok je krátká doba a Evolution Studios díky ždímání enginu a vytváření nových tratí patrně nezbyl čas na optimalizace. Jinak si těžko vysvětlit nejen pár metrů před vámi doskakující menší objekty, ale především občas vypadávající textury nebo divoce před očima tančící "švy" mezi texturami na některých asfaltových površích. Rovněž zmizel skvělý "deep field" efekt, který grafice předchozích dílů dával nemalou hloubku a obličeje jezdců prošly také slušnou polygonovou odtučňovací kůrou. Replaye díky zmíněným redukcím trochu ztrácí na působivosti, ostatně trochu nepochopitelně byly zredukovány i možnosti jejich ovládatelnosti.

Technické stránce ozvučení WRCIII se nedá prakticky nic vytknout, což tradičně neplatí o obsahové stránce komentáře spolujezdce, který je minimálně stejně chudý a nevýstižný jako minule. Je sice fajn, že vám oznamuje, která část auta už to má za sebou, ale o neviditelném srázu na výjezdu zatáčky vám nic neřekne. Bohužel, vizuální doprovod je na tom ještě hůře; značky jsou přespříliš malé (a periferním viděním špatně vnímatelné), značení zatáček je občas špatné a navrch se tu a tam objevují příliš pozdě nebo naopak zbytečně brzo. Vzhledem k tomu, o jak důležité věci pro rallye jde, jsou tohle školácké a především naprosto zbytečné chyby, které u třetího dílu nemají co dělat.

Motor
O výhodách oficiální licence WRC šampionátu není třeba debatovat. Ústřední mód hry obsahuje 14 skutečných rallye podniků po šesti a více erzetách (v závislosti na obtížnosti), na nichž se můžete prohánět ve vozech všech stájí (včetně Škody s Fabií a pár koncepčních speciálech navrch) a v kůži všech jezdců s výjimkou Colina McRaee. Výsledný počet 125 erzet bez mrknutí oka převyšuje bezmála součet tratí všech nejbližších konkurentů (CMR3/4 a V-Rallye 3) a o to, že byste neměli za pár dnů co dělat, nemusíte mít sebemenší starosti (to ale nesouvisí jen s počtem tratí - bude vysvětleno později).

Bohužel, šampionát samotný prošel poměrně nečekanou redukční dietou, díky níž působí na první pohled nechutně anorektickým dojmem. Nic než kostra z něj prakticky nezůstalo. Možnosti nastavování auta byly sníženy na zanedbatelné minimum, neposkytující žádný prostor pro experimentování. Pouhé tři položky o třech stupních je žalostně málo a shakedown tak ztrácí zcela na významu. Opravná servisní aréna po odjetém dni pro změnu absentuje úplně. Všechno jsou to zkrátka změny, které se v celkovém kontextu jeví jako naprosto nekoncepční.

Rychlým vrzem můžeme vzít ostatní herní módy, které po kvantitativní stránce dostaly příkazem další dietu a klystýrek navrch. Klasika přetrvala (Time Trial, Single Rallye, Quick Race), plánované online módy ovšem zůstaly jen na papíře a oblíbené WRC Challenge je to tam (že by Ford nedodal WRCčko do soutěže? :-)), stejně jako možnost poskládat si vlastní šampionát i vlastní rallye podnik, což jen potvrzuje grafikou naznačené šití WRCIII snad až příliš horkou jehlou. Vzhledem k enormnímu množství tratí a nadále přítomném multiplayeru až pro čtyři hráče sice záškodnicky absentující herní módy životnosti hry příliš neublíží, ale redukce po této stránce je poněkud těžko pochopitelná.

Nicméně celý tenhle "servisní box" zmizí snadno v oblacích prachu v moment, kdy sešlápnete plyn WRCčka, protože právě v těchto okamžicích se bude lámat chleba. Tady WRCIII evidentně pokračuje ve šlépějích minulého dílu. Poměrně věrný jízdní model, zvládající velmi kvalitně interpretovat všechny druhy perfektně vymodelovaných povrchů (obzvláště ty hrubé), je pozitivním způsobem umocňován mnohem vychytanějším kolizním modelem a modelem poškozování vozu. Magnetické nárazníky jsou z větší části pryč, stejně tak jako krkolomně vypadající přemety aut. Snad jen ty pár centimetrů vysoké šutráky, zastavující odpružená WRCčka záhadným způsobem, stále trochu przní jinak velmi solidně pojatou interakci s okolím. Poškozování vozu je především vizuálně o třídu dál než u WRCIIE, jeho promítání se do ovládání by ovšem stále potřebovalo trochu prohloubit (v podstatě má vliv jen na výkon motoru a rychlost převodovky). „Promakanost“ CMR4 se nekoná, v jízdním modelu celkově WRCIII za CMR4 ztrácí.

V zásadě ovšem neztrácí natolik, aby tím promrhalo náskok získaný v rámci technické stránky, prezentace a životnosti. Bohužel však v poslední a jen zdánlivě jednoduché erzetě šampionátu se dopustilo WRCIII těžko očekávatelného kiksu v podobě velmi špatně vyvážené obtížnosti, na níž se podepisuje celkový nekoncepční přístup. WRCIII výrazně přitvrdilo v nastavených časech, které jsou na druhou ze čtyř obtížností zhruba na úrovni nejtěžší obtížnosti z WRCIIE. To by samo o osobě nebylo pro fanoušky žánru zas až tak velkým problémem, pokud by ovšem s vámi WRCIII hrálo fér hru.

Nehraje. Nezanedbatelné množství zatáček v drtivé většině erzet na neasfaltových površích je z pohledu viditelnosti na hranici únosnosti a občas i za ní. Některé jsou schovány hned za převisem, jindy silnice v rychlosti splývá s okolím nebo objekty v okolí zatáčky šikovně skrývají. Audiovizuální komentář vám situaci většinou v ničem neusnadní, díky čemuž ve výsledku místy prostě nemáte šanci reagovat včas, tedy pokud trať dobře neznáte (ovšem učit se ji zpaměti není rozhodně styl, jakým přistupovat k hraní rallye, které je a má být hlavně o instinktech). Jezdit za uvedených podmínek až 11km dlouhé tratě bez jediné větší chyby, může být záhy velmi frustrujícím zážitkem - časy jsou totiž nastaveny tak, že chcete-li se držet na předních místech, větší chybu si zkrátka nemůžete dovolit. Vzhledem k řečenému působí další dvě obtížnosti jako špatný vtip. A nemůže být sporu o tom, že vyvážená obtížnost je pro hratelnost rallye hry jedním z určujících faktorů.

Časy samotné působí mnohdy poněkud absurdním dojmem, protože jste-li například na 11km erzetě se ztrátou osmi vteřin devátí a na primitivně jednoduchém 2km! oválu první s náskokem 10 vteřin na devátého, tak tu prostě něco nehraje. Opět se potvrzují domněnky o „rychlošití“ letošního dílu a nekoncepčnosti. Když už Evolutions přitvrdili a v jádru tak udělali z WRCIII ještě více hardcore záležitost, proč pak naopak ta nováčkům vstřícná redukce nastavování auta a odstranění servisní arény, která fanoušky žánru v žádném případě nepotěší?! Proč, když už chtějí bavit všechny, nejsou takovéto obsahové rozdíly zakomponovány do jednotlivých obtížností?! Proč při přitvrzení nemá WRCIII adekvátní audiovizuální komentář?! Proč je tak odfláknutá podpora feedbacku na volantech, která by umožňovala lépe „číst“ povrch a předvídat reakce auta? Proč prostě nemůže být WRCIII konečně vyváženým celkem (i WRCIIE mělo s tímto problémy ovšem v opačném gardu)? Opravdu musí být na pultech už teď, kdy sezóna stejně končí?!

Výsledek
WRCIII je bez debaty stále velmi kvalitní hardcore jízdou pro fanoušky žánru, která díky enormnímu množství tratí a vysoké obtížnosti rozhodně nebude trvat pár dní, ale pěkných pár týdnů plných adrenalinu, ovšem žel i zcela zbytečné frustrace z obtížnosti a promarněné šance. Obrazně řečeno - vidět, jak Evolution Studios celkem slušný náskok promrhají tím, že těsně před cílem začnou brzdit na rovince a naopak do zatáčky to rozpálí na plno, to prostě u tak zkušeného týmu nejen zamrzí, ale především naštve. Zhatí tak očekávání a zkazí výborný dojem z jinak velmi kvalitní jízdy, na kterou se tak snadno pod úderností závěru zapomíná. Nemělo by, protože kvalitní byla. Bohužel, pro WRCIII to ale ve výsledku na překonání CMR4 nestačí.


Slovní hodnocení: Svého času skoro stejně nedotažený pokus o obhajobu právem získaného trůnu, jako v případě CMR3.

Článek vyšel původně na webovém herním magu Doupe.


Poznámka dneška. WRCIII naplno ukázalo problematičnost krátkého vývojového cyklu, který se Evo a Sony rozhodli dát své závodní sérii do vínku. První dvě sezóny sice pomohly dát druhým dílem WRC vlastní tvář a identitu, jakož i spolehlivý jízdní model a obsah, na kterém se v budoucnu dá v pohodě stavět, ale když už třetím rokem musíte vydat tu samou hru, u níž už není potřeba vylepšovat nebo měnit herní základ, začnete v rámci snahy dát té kastli zdání nového, vymýšlet blbosti a dělat přehmaty. Namísto, aby Evo v maximálně možné míře vyladilo osvědčený základ z WRCIIE a soustředilo se na vyladění jízdního modelu a propracovanější strukturu šampionátu dle zvolené obtížnosti, tak patrně po vzoru EA začali místo motoru nekoncepčně ladit věci okolo něj a výsledek zůstal alespoň v očích mých očekávání poměrně za očekáváním, vyvolaným divokou a energií nabitou jízdou předchozího dílu. Do jisté míry nicméně představuje WRCIII okamžik dospění série do bodu, kdy už stačí dělat drobné změny a pravidelné updaty jezdců, tratí, stájí a WRC speciálů, doplněný nějakým tím novým módem a můžete každý rok s novou hrou na trh. Koneckonců omezení hw i licence vývoj v jiných směrech ani příliš neumožňují. A po poměrně divokém a výrazných změn plném mládí série WRC svým třetím dílem zkrátka dospěla, "hormonálně" se zklidnila. Další dva díly, které Evo v rámci WRC stihli pro Sony udělat (WRC4 a WRC Rallye Evolved) už nic výrazněji nového po herní ani technické stránce nepřinesly a jen do určité míry převážně k lepšímu opatrně modifikovaly WRCIII. A z dravé dynamické jízdy vpřed udělaly pro svou každoroční přítomnost v regálech obchodů v podstatě rutinu...pro Evo i pro hráče. A z té rutiny se bohužel WRC a rallye obecně ani za přispění nového hw a nových vývojářů od té doby nevyhrabalo. Naštěstí pro Evolution licenci na WRC pustila Sony prozřetelně k vodě a jejich rutinou ubíjený talent se mohl zakrátko opět divoce a licencemi nespoutaně pořádně "vybouřit" a dát světu pro mě jednu z nejlepších arkádových závodních her vůbec.

Žádné komentáře:

Okomentovat