neděle 10. dubna 2016

#retro> World Rallye Championship II Extreme




Extrém.
Šikovná nálepka, s kterou dnes v ruce kdekdo poplácává po zádech kdekoho, a jejíž obsah je vymezen normálností. Co má pod či nad míru...plác, plác a už se nálepkuje. Rallye není normální sport. Není normální řítit se po něčem, co vzdáleně připomíná cestu, v kuse jakžtakž bytelného plechu, rychlostí, kterou se nejezdí ani po prázdném něčem, co cestou skutečně je. Obzvláště v případě, když to něco připomínající cestu nechutně kličkuje po úbočích a hřebenech hor, kde se neprozřetelné kraťoučké pokochání monumentálním pohledem může snadno změnit v o něco delší vyhlídkový let bez zpáteční letenky. A už vůbec není normální dělat něco podobného v momentech, kdy si příroda usmyslí, že to krásné počasí nemá šťávu a omezí vám tak výhled z onoho rychle se řítícího kusu plechu na pár metrů a jeho ovládání tím dostanou na starost hlasu spolujezdce bedlivě naslouchající uši. A řídit podle pokynů uší rovněž není normální, stejně tak jako podstupovat celé tyhle orgie nenormálnosti jen proto, aby se v určitý moment zastavily stopky na o něco nižší hodnotě, než těm ostatním. Rallye prostě není normální sport pro normální lidi. Plác ho:). A nejen z tohoto důvodu je dovětek Extreme v názvu nového WRCčka na místě.

Extrémně věrná.
Rallye skutečně je extrémním sportem. Extrémně náročným, extrémně tvrdým a díky extrémním podmínkám v souhrnu i extrémně přitažlivým. Žel pokud nejste extrémně dobří (a skoro i extrémně bohatí), jinam než do prostoru vyhrazeného pro čumili vás sebesilnější přitažlivost nedostane. Naštěstí tu máme utěšeně se rozrůstající matrix s nezištnými morfei na každém druhém rohu nabízející za pakatel červené pilulky vedoucí i za volanty virtuálních kokpitů a WRCIIE, které vás nezavede jen do kokpitu čtyřkolky řítící se extrémními podmínkami, ale mnohem dál. Zavede vás do kolotoče stavícího v jedněch z nejkrásnějších prostředí na téhle planetě, za volanty těch nejbytelnějších aut k jakým se můžete dostat a do kůže těch nejlepších jezdců matičky země. Zavede vás do té nejzdařilejší virtuální reinkarnace skutečného světového šampionátu rallye a, co je důležitější, i do skoro všeho, co k ní patří. Po první otrkávací jízdě totiž konečně v Evolution Studios zatáhli za ruční brzdu a vystartovali s nadějně našlápnutou sérií tím správným směrem, posouvajícím dopředu nejen ji samotnou, ale i celý žánr. Nové WRCčko je totiž zatraceně věrné závodům na něž má licenci nejen v dílčích částech, ale i jako celek. Prezentací počínaje a samotným zpracováním jízdního modelu konče. Ale hezky postupně.


Výhody z oficiální licence jsou zřejmé; oficiální znělka, logo či krásné záběry ze skutečných závodů jsou ty z nejméně významných, ale oči a uši fanouška WRC tak jako tak potěší. Všechny skutečné automobilové stáje, všichni skuteční jezdci (až na jednoho samozřejmě), všechny země v nichž se šampionát jezdí a nesčetné množství podkladů pro "virtualizaci" tratí...to už je ale panečku úplně jiná třída než znělky a loga. Hlavní herní mód (klasický šampionát) vás tak protáhne všemi 14 zeměmi po víceméně povědomých etapách (sledujete-li záznamy z WRC) v kůži jakéhokoliv z jezdců, jezdícího za jednu ze sedmi přítomných automobilek. A ne, nechybí ani Octavie s Romanem Krestou.Volba je na vás, žádný ksicht ani kapotáž s motorem vám nikdo jako v CMR3 nutit nebude. Struktura šampionátu je pak až na jednu čestnou černou ovci poměrně klasická. Každý podnik trvá tři dny, během nichž odjedete určitý počet erzet, daný zvolenou obtížností, přičemž po absolvování každého závodního dne na vás konečně bafne klasická, plnohodnotná "service area". Klasika. Jediným čerstvý vánkem, příhodně čechrající ulehlé vlasy klasice, je promítnutí se obtížnosti nejen do nastavených časů, ale i do struktury módu samotného. Zatímco na "novice" jedete jedinou erzetu denně s vypnutým poškozováním vozu, na experta vás čekají každý den hned tři za drsnějších podmínek (což nám dává bezkonkurenční počet 116 etap, které jsou jen v hlavním módu k dispozici), na vypnutý model poškozování můžete pochopitelně zapomenout a rovněž sbohem můžete dát možnosti nechat si nastavit auto na jednotlivé povrchy týmovými inženýry. Bezesporu výborný nápad díky němuž si může u WRCIIE přijít na své každý, jen škoda, že autoři nedotáhli do konce původní záměr a do nejtěžšího módu neimplementovali i komplexnější model poškozování či náročnější ovládání, které je stejně náročné u všech tří úrovní obtížností, čímž se dostáváme z depa na trať.

Prohloubení a rozšíření hlavního herního módu je sice fajn, ale tady slabina prvního WRCčka rozhodně nebyla. Naštěstí si toho byli vědomi i autoři samotní a nejvíc zabrali taky tam, kde to bylo nejvíc potřeba, tedy u ovládání a jízdního modelu. Zatímco první WRCčko se snažilo hrát na obě strany (arkáda vs simulace) a výsledkem byl nepříliš optimální kompromis, položený na záda nízkou obtížností, WRCIIE už naprosto jednoznačně drží standartu simulace. Evolution konečně zužitkoval zkušenosti získané ze spolupráce s Pro Drivem (firmička vyrábějící software na testování WRC vozů pro řadu automobilek). Výsledkem je náročné, nekompromisní ovládání a jeden z nejlepších a nejvěrnějších jízdních modelů, jaký je v žánru k mání, velmi prohlubující herní zážitek. Bezkonkurenčně jsou zvládnuté rozdíly v chování na auta na různých površích, k čemuž jistě výrazně přispívá i fakt, že WRCIIE je jedinou hrou u níž byli tratě modelovány centimetr po centimetru, což je na drsnějších površích sakra znát. Až pocítíte jak to s vámi na Kypru nonstop háže, pochopíte. Hračičkové si můžou konečně i pořádně vyhrát s nastavením auta, které se jednak čitelně promítá do jeho ovládání a jednak je množství vzájemných kombinací nastavení skutečně na úrovni a bez problému troufne i CMR3 Jediné v čem WRCIIE neporáží svého největšího rivala v tomto ohledu je zpracování kolizí a modelu poškozování auta (ten je poměrně promakaný, ale díky přehnané bytelnosti WRCček jej skoro v akci neuvidíte), kde přeci jenom má WRCčko stále určité rezervy, což ale nic nemění na tom, že rallye věrnější skutečnosti na PS2 nenajdete.

Extrémně bohaté.
Rovněž budete těžko hledat rallye s bohatší herní nabídkou. O mimořádném množství etap, kterými WRCIIE disponuje (dávající dohromady nějakých 800 km) už zmínka padla. O čem ještě řeč nebyla, jsou vedlejší herní módy, kterými hra disponuje. Kromě klasického "time trialu" či "quick race" si můžete pošmáknout na dalších dvouch, které vám umožní poskládat si zcela libovolně z vašich oblíbených erzet jeden rallye podnik, nebo rovnou celý šampionát. Celé je to navrch umocňováno skutečností, že naprosto všechny uvedené módy (včetně hlavního šampionátu) můžete bez problému hrát na střídačku až ve čtyřech lidech. A nechybí samozřejmě ani tentokrát velmi slušně zvládnutý "split screen", což v souhrnu činí z WRCIIE jeden z nejlepších multiplayerových titulů. Třešničkou na dortu pak je režim "WRC Challenge", jehož prostřednictvím se můžete zúčastnit v této době již naplno rozjetého klání mezi hráči z celé Evropy. Stačí absolvovat jednu z nabízených rallye a po registraci na příslušné webové adrese vesele vkládat obdržené kódy, reprezentující váš zajetý čas. Hlavní cena v podobě WRC Focusu Carlose Sainze pak už za nějakou tu námahu stojí, ne? Omezen není tentokrát nikdo. No a pokud si tak ten několika chodový režimový rautík pěkně posčítáte, určitě mi kývnete na konstatování, že vedle něj působí ty dva režimy CMR3 poněkud směšně.

Extrémně působivé.
A ani v technických pasážích poslední rychlostní zkoušky WRCIIE náskok ztrácet nebude. Po velmi slibné exhibici schopností grafiků a programátorů z Evoluion Studios a jejich siláckých slibech se od grafické stránky čekalo tentokrát hodně a...a nemůže být pochyb že vysokým očekáváním dostálo nové WRCčko se ctí a vypadá jednoduše fantasticky. Neuvěřitelně rozlehlé plně 3D prostředí prvního dílu, je ještě rozlehlejší, mnohem lépe otexturované a zaplněné mnohem větším počtem objektů a v tomto směru tak neexistuje na ničem hra, která by se mohla s WRCIIE srovnávat...až se vám po strmém stoupání po úpatí hor rozprostře výhled na míle daleko, spadne vám čelist. Ta tam jsou rovněž nevzhledná auta krabicovitého vzhledu, které hyzdily jedničku. Místo nich se před vaším zrakem budou promenádovat krasavci, složení z 20.000 polygonů (u WRC to bylo pouhých 8.000), vyleštění solidním "enviromental mappingem" a zalití nádherným nasvícením. Navrch si přidejte fotorealistické obličeje všech jezdců i jejich spolujezdců (žel bez slíbené obličejové mimiky), celou řadu působivých efektů (deep field efekt, odraz auta na mokré vozovce, kapky deště na kameře, parádní průjezdy vodou...), takřka dokonalý framerate, (50fps), parádní replaye a máte před očima nejlépe vypadající hru svého žánru. Fantastický vizuální zážitek kazí občas jen tu a tam trochu příliš nápadné artefakty 2D grafiky (spritové stromy převážně) a občas slabší textura, ale obojí lze i vzhledem k obřímu počtu tratí bez mrknutí oka přehlédnout. Ještě trochu oživit krajinu, rozpohybovat oblohu alá Pro Race Driver a bude to dokonalé.

Jakéhokoliv mrkání oka není třeba u části zvukové stránky hry. Dokonalé odlišení řevu jednotlivých motorů, povzbuzování diváků při průjezdu kolem nich, burácení hromu či šum svist...tedy větru samozřejmě, to je vše je balada pro uši. Namluvení spolujezdce (hned v několika jazycích!) je rovněž vynikající, ovšem jen po formální stránce. Obsahově je to trochu oproti CMR3 slabší a i občas matoucí vizuální signalizace tomu taky příliš nepomůže (protože nadále chybí třeba ikona esíčka, vskočí na vás často hned čtyři ikony zároveň a orientujte se pak v rychlosti v jejich pořadí). Poněkud slabší je v porovnání s jedničkou i soundtrack, a to ani ne tak co se kvality, ale spíše kvantity týče. I takový Chemical Brothers se, posloucháte-li je neustále dokola, jednou přejí. Naštěstí hudba je v porovnání se zvukovými efekty v rallye hře jen bezvýznamný kompars...ale když už tu musí být, tak jí tu mohlo být víc.

Extrémní Extreme.
Extrém je z určitého úhlu pohledu opak normálu. Tedy svým způsobem opak průměru, obyčejnosti a šedi. Špička, výrazně se tyčící nad davem, maják jeho pozornosti. Opět svým způsobem. Nové WRCčko, které v každém ohledu je daleko nad průměrem (a o ramena nad nejbližší konkurencí), se tak nemohlo jmenovat příhodněji. A vím, že si to pro sebe zvládnete spočítat i rozhodnout už sami, ale povinnost je povinnost...takže, král je mrtev, ať žije...no však víte kdo....a ani to Colina nebolelo.


VerdiktNejlepší rallye jaké bylo ve své době možné na čemkoliv hrát, vidět i slyšet.

Článek vyšel původně na webovém herním magu Doupe.



Poznámka dneška. Na podruhé a hnedka s přehledem v řadě věcí s velkým náskokem první. Evo si po rozpačitém a mírně schizofrenním WRC ujasnili, co chtějí a na co mají a sešlápli plyn svojí nové série konečně naplno. A výsledek, který pocitově řadím do dnešního dne mezi nejlepší hry svého druhu, poměrně jasně indikoval potenciál, který v sobě tihle ostřílení britové opravdu měli. Svým způsobem tak byla WRCII Extreme svými kvalitami zlomovou hrou v historii studia, kteří dokázali sobě i světu, že mají na to, aby patřili v rámci závodních her mezi tu absolutní špičku. A tím tak trochu, jako poměrně úzce vyprofilované studio, nakonec zpečetili svůj osud.

Žádné komentáře:

Okomentovat