čtvrtek 2. července 2015

Osobní to5ka nejlepších (předvedených) her E3 2015

Tak topku trailerů letošní E3 jsem si i s vysvětlením škatulkování odbyl už včera, teď je řada na to asi nejpodstatnější z celé E3 s předehrou v podobě opět drobného vysvětlení, co sem podle mě patří a co už ne. Logicky sem tím pádem nebudu tahat trailery, byť by se skládaly z větších či menších částí gameplay záběrů, a ani takovéty hybrydy, co z rychlíku a se stříhajícími nůžkami v ruce montují krátké ukázky herních mechanik ze hry samotné jednu za druhou a druhou za třetí. A rovněž sem za uši násilím nebudu tahat "tech dema", určená k předvedení primárně enginu hry, byť se mnohdy skládají se záběrů z hry samotné. Takže co sem podle mě jediné patří, jsou jednoduše hry, které byly předvedeny na E3 naživo nebo alespoň pomocí předpřipravené ukázky přímo ze hry samotné. Konec hlášení v jazyce vysvětlivek. A mezi těch 5 nejlepších IMHO patří...



Metal Gear Solid V: Phantom Pain - stage demo
Není třeba na tomto místě znova debatovat o kvalitách letošního E3 traileru na MGSV, ale není třeba ani zastírat, že i jeho kvality měli zcela nepochybně vliv na to, jak jsem vnímal letošní poměrně dlouhou předváděčku hry samotné. Koneckonců trailer svým obsahem ukazuje jednak širší rámec té části MGSV, kterou Konami na svém pódiu předvedli a jednak se v rámci toho množství dojmů z E3 prostě veze jedno s druhým na stejné lodi, kde se to jen těžko může vzájemně neovlivňovat...čímž se asi tak trochu oklikou nepřímo snažím říct, že bez opětovného připomenutí šíře záběru MGSV jeho opět vydařeným novým trailerem by na mě samotná letošní prezentace MGSV možná, zdůrazňuji možná, zas až tak silnej dojem nezanechala a místo to5ky by tu byla jen to4ka.


Na jednu stranu totiž těžko nevidět, že MGSV jako crossgen hra prostě vedle toho nejlepšího z E3 postrádá tu vnější nablýskanou přítažlivost a samotné letošní stage demo vás samo svým tempem, daným délkou a zvolenou pasáží hry, do křesel zrovna nezarazí a příliš mu asi ani nepomáhá fakt, že jsme většinu předvedeného už  mohli vidět v rámci předchozích předváděček hry, jen ve zkrátka neokecatelně lepším podání...což může a asi bude do značné míry být dáno tím, že Kojima se už na veřejných prezentacích hry nepodílí a asi je ani nemá na rozdíl od minulosti pod palcem. Na stranu druhou, v detailech je zakopaný nejen pes, ale i vlk a potažmo velká část kouzla MGS, a i tady je jich pořád na každém kroku k vidění plno. Detailů; přesně těch detailů, které tak ozvláštňují a oživují MGS univerzum a z kterých je navzdory vážnosti témat hry stále cítit Kojimův rukopis a nadhled. A v neposlední řadě i nápaditost, s jakou jsou ty pro MGS typické herní prvky přeneseny z uzavřených, story pevně svázaných prostor, do otevřeného světa...a díky kterým je to na první, druhý i tenhle xtý pohled stále v jádru starý dobrý a milovaný Metal Gear. Díky miriádě nových a nových detailů smysluplně modernizovaný a v duchu doby díky nim nabízející další a další herní možnosti, protože skoro každý ten detail, ať už jde o fultonutí jazykového specialisty, vlčí čenich nebo štěkot, rozhovory NPC enemáků, komunikaci přes kodek ke každé ptákovince,to všechno nejsou jen detaily pro detaily, ale svébytné herní mechaniky, kterých během těch 40 minut předvádí MGSV tolik, kolik jich většina her nestihe předvést za celou svou hrací dobu. Když si k tomu přidám příběhový, ale i pestrý geografický kontext traileru, v náznacích ukazujících, že novým a novým nápadům, detailům a herním mechanikám v jednom nebere MGSV konce, nemám prakticky co řešit. Technickou stránku hry a pojetí prezentace stranou, tohle prostě bez debat mezi to nejlepší letošní E3 jednoduše patří.




Ohlasy odjinud


"Metal Gear Solid V: The Phantom Pain releases on the 1st September, and this brilliant 40 minute gameplay demo could very well persuade you to part with your cash just over two months from now." Pushsquare

"The game does look like it’s shaping up to be a massive stealth experience in a large open world." Twinfinite

"Definitely Game of the Year material..." USgamer




Uncharted 4: Thief´s End - Tisková konference Sony
Není ve stáji Sony spolehlivějšího koně, na kterého můžete prakticky vždy bez obav vsadit, než Naughty Dog. To platí nejen o kvalitách jejich produkce, ale i o údernosti toho, co vám z nich - dostanou-li příležitost v podobě akcí velikosti E3 - vždycky předvedou. Uncharted 4, jehož přítomnost na letošní E3 byla dopředu prakticky jistá, tak měl nejen v očích mých očekávání dopředu přítomnost mezi top hrami E3 prakticky jistou. A ano, samozřejmě je to v mém případě dámo i tím, že Naughty Dog patří mezi moje nejoblíbenější vývojářská studia. Očekávání a osobní preference na chvíli ovšem stranou, to co Naughty Dog v samém závěru tiskové konference Sony předvedli, je a na nějakou dobu zase bude, jednou z nejcitovanějších, nejefektějších a co vyvolání se nadšených ohlasů týče i nejefektivnějších herních prezentací vůbec. A to i přesto, že Nughty Dog na E3 předvedli dle ohlasů ozývajících se zpoza zavřených dveří tu slabší půlku E3 dema Uncharted 4.


Provázet nějakým podrobným popisem samotnou předvedenou ukázku Uncharted 4 je asi v tuto chvíli zcela zbytečný, protože jste ji všichni minimálně jednou už viděli a pokud nějakým nedopatřením ne, kousek nad tímhle řádkem na vás pomrkává. Pro ty, co ji už viděli i více než jednou, doporučuji tuhle menší analýzu, která vám jako mě ukáže, kolik z té miriády nenápadných, ale pro celkový dojem důležitých detailů jste si možná nevšimli.  Detaily, interaktivita, detaily, zase detaily a přirozeně vypadající adrenalinová jízda, narvaná...detaily. Zatímco ostatní se dodnes snaží aspoň přiblížit Uncharted 2 napodobováním jeho silných filmově herních okamžiků, Naughty Dog je po TLoU s Uncharted 4 už někde úplně jinde. Zatímco ostatní jen poněkud už trapně ty epické eventy ne zrovna citlivě skriptují, Naughty Dog je zásluhou enormně detailního, otevřeného a nesmírně interaktivního a detaily narvaného herního prostředí jednoduše nechává přirozeně vznikat, aniž by hráče omezoval skripty. A celé ty epesní wow momenty vytváří jednoduše tak, že všechno reaguje tak, jak má...když zalidníte ulice famózně ztvárněného městečka spoustou lidí, věcí a vím já čeho všeho ještě ty ulice byly plné, pak je jedno, jakou cestou s Drakem za volantem poprvé tím městem k vytyčenému cíli prosvištíte, protože v každé z nich jejich prostou a uvěřitelnou interakcí s vaším jeepem nějakej ten adrenalinovej moment vytvoříte. A vypadá to jednoduše úžasně, filmově, adrenalinově a to aniž byste mohli na chvíli pusti ovladač z ruky. A i když to jako první předváděčka TLoU může působit tou filmovostí celé naskriptovaně, stejně jako TLoU to celé naskriptované na první pohled prostě není. Jen tu a tam vás hra vhodným level designem popostrčí kýženým směrem, aniž by to všechno přestalo působit neuvěřitelně přirozeně a plynule. 


Naughty Dog prostě zkrátka umí. A když si stranou si vezmu v tuto chvíli občas špitající pochybnosti, jak ta předvedená pasáž bude vypadat, až jeep převezmou pod kontrolu hráči sami, a co se s tempem a přirozeností hry stane, když třeba pustí nohu z plynu a budou se chtít provětrat (ježdění v jeepu v otevřenějším herním prostředí už jako herní mechaniku ND potvrdili), a nechám je špitat pěkně stranou v koutě, kam zatím patří...tak prostě nezbývá než před tím, co na E3 ND z Uncharted 4 předvedl, bez reptání hluboce smeknout, protože nic efektivnějšího, a co se podání akční stránky týče ani ambicióznějšího, na E3 letos nikdo nepředvedl.

Ohlasy odjinud

"The Uncharted 4: A Thief’s End demo that Sony showcased at the end of its E3 2015 Press Conference was an absolute stunner." IGN

"The scale, speed, and sheer ambition of the sequence genuinely has the potential to redefine what's possible, drawing a line in this generation's games and not so much raising the bar as firing it into orbit." Gamesradar

"Part 2 of Uncharted 4 demo is just so insane. I am still in shock." Geoff Keighley

"Jistě, už mnohokrát jsme prchali na motorce před pronásledovateli v obrněném voze, jenže ještě nikdy to nebylo sestříhané a „natočené“ tak dobře jako zde." Games.cz

"With completely seamless transitions between scene and control, Uncharted 4: A Thief’s End looks to be the most immersive Nathan Drake adventure yet." PSU

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Horizon: Zero Dawn - Tisková konference Sony
Přestože open world RPG s krycím jménem Horizon od GG patřilo tak trochu mezi veřejná tajemství, o kterém skoro každý trochu informovaný věděl nejen to, že se na něm na tajnačku v Holandsku pilně pracuje, ale i to, do jakého žánru se to s ním GG asi tak chystá po hlavě skočit, přesto patří právě Horizon mezi nejčastěji citované překvapení výstavy i mezi ty nejlepší hry, jaké na ní byly předvedeny. A mě nezbývá, než souhlasně bééčet s davem, byť se jako ovce normálně necítím :-). Horizon jednoduše opravdu překvapil už svou trailerovou předehrou, aby následně hlodajícím pochybnostem zasadil dobře mířené k.o. okamžikem, kdy trailer zcela plynule přešel do názorného předvedení samotné hry, které nejednoho donutilo vypustit z pusy wow nad vizuálními kvalitami, ale během několik následujících minut si pasovat v notýsku Horizon na jednoho za kandidátů hry E3. A poznámku podrthnout, protože Horizon během těch pár minut zabodoval po všech stránkách. 


V podání art designérům Guerilly totiž ta post apokalyptická budoucnost plná robosaurů, Přírody Uchvatitelky, utlačené kmenové lidské společnosti, která na papíře může vyvolávat pochybnosti o příliš divoké kombinaci, vypadá neuvěřitelně živě, neokoukaně a jednoduše krásně; nemluvě o tom, co tohle pozadí nabízí svým otevřeným klínem pro samotnou zápletku a vytváření zajímavých postav. Temných, zombíky a jejich variacemi skrz na skrz prolezlých vizí naší budoucnosti či usedlých fantasy světů, nepřekračujících představivostí hranice Tolkienovy Středozemě, těch je s prominutím plná prdel. Tohle je možná divoká, ale naprosto původní a na AAA projekt nevídaná, scifi divočina. V na první pohled technicky i vizuálně náramně provedeném otevřeném, interaktivním a živém světě s napohled určitým vlastním koloběhem života a pravidly, na kterých hra dál staví herní mechanismy, ne nepodobné Monster Hunterovi. Jen v podstatně větším a ambicioznejším rámci a prostředí. Když k tomu navrch Guerila přidá souboják, kterej z vysoka kašle na ty nudné, těžkopádné a místy až komické strafovací klikačky u západních open world RPG (Oblivion a Skyrim hrají prim) a bere si mechaniky i drive z japonských akčňáren a Zeldy, trefuje se tím v mém případě přímo do černého mých letitých přání, které mi zatím žádné open world RPG v tomto směru ne a ne vyplnit. Když pak vezmu za svůj příslib GG, že to, co jsme viděli, je opravdu živý, dynamický a otevřený herní svět, nebránící se ničím oddat se hráčově touze po exploraci, a všechny ty herní mechaniky stojí na RPG základech, kterými si je hráč bude ať už zkušenostmi nebo craftováním zpřístupňovat, a že to opravdu bude čistě singl hra, stojící pevně na příběhu a na pohled zajímavé hlavní postavě...no pak je pro mě sakra potentní a zajímavé nové IP, na které se nemůžu netěšit.

Trefa do černého?
Ohlasy odjinud

"Dark Souls shook up fantasy by taking it into a new direction and Horizon looks set to do the same for the post-apocalypse." Yahoo

"The company's always shown signs of real promise, but now it has an opportunity to marry its unrivalled art with an experience that's genuinely unique." Pushsquare

"From these first glimpses at their work, it appears that Guerrilla Games has really pulled off something special with Horizon." Wired

"In a game where the main character is a woman who hunts robot dinosaurs with an electric, multi-function bow, it’s crazy to think that the gameplay and narrative potential are just as interesting." PSU


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doom 4 - Tisková konference Bethesdy
Oukej, tohle se přiznám byla asi úvahami nejčastěji nahlodávaná, a dojmy z jiných předvedených her intenzivně ostřelovaná volba. Byť jsem u multiplayeru Dooma 2 strávil nejen v hodinách informatiky moře času a singl Quakea 2 jsem si užil jako v té době máloco, ke skalním fanouškům ani Dooma ani id Softu opravdu nepatřím. A co zabírá na ně, se v mém případě většinou míjí účinkem...viď Rage. Leč hry na E3, pokud se jí přímo neúčastníte a nemůžete si na ní přítomné věci sami ošahat, nebo se jim aspoň za zavřenými dveřmi při volnějších předváděčkách podívat blíž na zoubek, prostě na dálku prodává to, jak je kdo zvládne veřejně odprezentovat. A byť třeba taková double prezentace nového Star Wars Battlefrontu (u EA a Sony) byla taky slušná, předvedla nám jen v rychlosti část multiplayerového co-opu a PvP módu, které prostě bodovali jen tím, jak věrně Star Wars univerzu to všechno vypadalo a především znělo. Obsahově nic nového nebo s ohledem na množství military shooterů a každoročních Battlefieldů ani překvapivého; mimo Star Wars kabát samozřejmě. Sigl to mít nebude, takže EA ani nemělo moc z čeho vybírat, byť aspoň to prostřihnout pár dogfighty nebo záběry na bitvu z pohledu walkerů by tomu určitě hodně pomohlo...leč nestalo se. To id, ten na to šel s trochu větším IQ...



... id Soft zná svoje věrné fanoušky stejně dobře, jako znají oni jeho a zatraceně dobře ví, co tak asi můžou od návratu svojí neslavnější značky chtít, a co by asi tak mohli čekat. A protože to ví, tak jim to jednoduše s premiérovou několika fázovou prezentací Dooma 4 na obřím stříbrném plátně Dolby Theatre naservíroval. Žádný moderní serepetičky v podobě cover mechanik, RPG prvků nebo týmových přestřelek, jen klasická strafovací old school řežba. Rychlá, dynamická a brutální, s pro id typickým feelingem ze zbraní a enemy designem. K té řadě cameí ikonických démonů a zbraní, přihodili navrch "jen" multiplayer v duchu starého Quakea, obligátní "horde" mód a štědrý editor levelů i MP módů. Jednoduše starý, klasický Doom v moderním hávu s několika moderními featurami. Pro fanoušky Dooma, a tím pádem i id Softu, jejichž v podstatě celá produkce na jeho mechanikách a přednostech dodnes stojí, je to všechno příslovečné a dlouho očekávané nebe, zvlášť když se na konec předváděčky mohli podívat do Pekla, které je dokonalou ilustrací všech předností nového Dooma. V něm i poněkud více vynikly nesporné technické kvality nového id techu 6 v podobě především výborného nasvícení, na počty značně štědrých particle efektů a procedurálního damage systému, umožňující zatím asi nejlíp provedené porcování enemáků... Na info i předvedení hry pak byla ta prezentace Dooma 4 mimořádně štědrá, dobře pro účely zvolená a závěrem poctivě vygradovaná. A důvodům k nadšeným výkřikům a potlesku publikum rozdávala požehnaně...

Vítejte v Pekle.
... a byť já k těm citovaným fanouškům id tak úplně nepatřím, tak i tak na mě ta prezentace hry prostě zabrala...a co se FPSek týče, tak nic dalšího ji už suma sumárum výživností, obsahem i gradací nepřekonalo. A po tom všem, co se na E3 v rámci žánru urodilo, dal bych si s chutí raději old school Dooma v moderním hávu, než další z nekonečné řady primárně na multiplayer cílených a pro mě nudných military shooterů, byť by mi nabízely do ruky knipl X-wingu a světelný meč k opasku k tomu.


Ohlasy odjinud

"This is old-school in all of the right ways, with excellently paced combat bowls and no sign of regenerating health." Pushsquare

"The new Doom, with as visually-rich offering as you can think of, brings back a lot of memories." Ibtimes

"Hell, yeah!!!" Anonymní výkřik z publika :-)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Last Guardian - tisková konference Sony
Obdobně jako v případě traileru na FFVII nejsem v tomto směru jakéhokoliv objektivnějšího hodnocení kvalit toho, co ze hry samotné Sony ukázala, protože stejně tak jako v jejím případě je po těch letech marného čekání, přikládající skomírající naději další a další nálož, už jen samotné předvedení toho, že hra opravdu žije a je v hratelné podobě na PS4 a původní vizi ty roky vývoje nezlámaly vaz, prostě katarzí samo o sobě. Uedův vizuální rukopis neztratil ani dnes nic ze své působivosti a fakt, že na hra od svého prvního představení se ještě pro PS3 prodělala jen řadu dílčích, nikoliv však generačních vizuálních zlepšení, pro mě na působivosti a unikátnosti jejího vzhledu, atmosféry a herního konceptu nic nemění. Koneckonců on Last Guardian vypadal jako hra mimo možnosti svého hw už tenkrát, a jak se nakonec nedávno ukázalo tak nejen vypadal, ale i fakticky byl, protože v hratelné podobě na PS3 nikdy neběžel. A jen samo Trico JE svým provedením, animací, velikostí a uvěřitelností herním avatarem, který ani dnes nesnese srovnání. 


Co se obsahu samotné relativně dlouhé herní ukázky týče, je na první, druhý i xtý pohled jasné, že TLG je hrou, která v žádném směru nezapře svého autora a stojí na jeho oblíbené exploraci majestátního herního prostředí a méně než více akční interakcí dvou postav s ním i mezi sebou navzájem. A především na to druhé, směřující smyslem přímo či nepřímo k tomu prvnímu, je prostě radost se dívat, protože je na hru neobyčejně přirozená  logická, a (z povahy věci) čistě neverbální, což jí jen přidává na neokoukanosti. Ať už jde o chlapcovi divoká gesta, jimiž se snaží Trica přimět skočit, zklidňování ho či přesvědčování, aby prošel kolem strach? v něm budícího totemu...to všechno je svým provedením a neexiplicitností prostě obsahem, který ve hrách nejen běžně, ale prakticky vůbec nenajdete. Nic z toho přitom není samoúčelné, ale všechno to jsou na pohled integrální a originální herní mechaniky. A když si k tomu navrch přidám nejen díky Tricově velikosti působivě interaktivní herní prostředí, nemůžu než na základě toho-všeho-v-krátkosti-názorně-předvedeného pasovat si TLG do čela toho krátkého, s náskokem před ostatními jedoucího pelotonu nejočekávanějších her, spočitatelných na prstech jedné ruky. Zpátky tam, kde byl v naději živených představách koneckonců vlastně vždycky.

Believe...
Ohlasy odjinud

"The Last Guardian looks magnificent. But then, it always has." Eurogamer


"After so many years, it’s great to see Last Guardian running for real. Hopefully this is the last sprint across the finish line for what is likely to be a quite memorable PlayStation 4 experience." Wired


"Whatever Ueda’s true vision for The Last Guardian, if so much can be felt in such a tiny glimpse of the final game, the wait will be very well worth it." PSU


... pokračování zítra.

Žádné komentáře:

Okomentovat