Journey není potřeba představovat. Ne jen proto, že s pravděpodobností větší než malou většina z vás tenhle "indie" klenot PS3 knihovny zná a většina z té většiny jej se stejnou pravděpodobností dokonce i hrála, ale v neposlední řadě proto, že v případě představování Journey se ten proces jednoduše míjí účinkem. Jistě, s dostatečnou slovní zásobou, jištěnou v záloze schopností umět ji ve správnou chvíli a na správném místě použít se dá popisem představit komukoliv skoro cokoliv, ale to ještě neznamená, že má ta snaha smysl a na konci svojí porodní cesty za sebou ponechaný smysluplný výsledek. Journey není složená z nějakého pestrého množství nestandardních herních mechanik ani není obsahově ležérně roztažená mezi několik žánrů a její dohrání vám nezabere víc než tři hodiny, takže technicky vzato by toho nebylo zas tolik, co popisovat, ale v jejím případě to jednoduše podle mě nemá prostě smysl. To, že vám někdo popíše, jak určitá věc vypadá, zní a co dělá, neznamená, že vám sdělí její smysl. Smysl věcí nedávají věci sami...tuhle přidanou hodnotu jim dává až ten, kdo je sám vnímá. A jak je vnímá. Hodnotu a smysl něčeho ve všech rovinách tak symbolického, netradičního a emotivního jako je Journey tak těžko zprostředkovat, protože ty podsatné věci jsou popisem nepřenosné a Journey je jednoduše potřeba si na vlastní kůži zažít. Člověk zkrátka je mírou všech věcí, a pro každého tak bude tahle cesta znamenat něco trochu jiného a je poněkud absurdní se vám snažit sdělit co by měla znamenat pro vás. Smysl má pouze sdělit, co znamenala a znamená pro mě. Nicméně čím méně z cesty skrz Journey vám toho někdo popíše, tím lépe pro vás. Čím míň toho z ní před samotným zahráním uvidíte, tím lépe pro vás...což pokud jste ji ještě náhodou nehráli berte před následujícími screeny, které vydají za všechna slova, a z části i je následujícím odstavcem, jako určitý SPOILER ALERT!!!
|
Zrození... |
|
... objevování... |
|
... hravost... |
|
...nalezení... |
|
... dospělost... |
|
...zkoušky... |
|
...stáří... |
|
... pochopení? |
Co se mojí maličkosti týče, pro mě je Journey krátce po jejím opětovném dohrání její nově vypuštěné PS4 verze zážitkem, který ani o den nezestárnul a neztratil nic na svojí síle a kouzlu nečekaného. Pokud by snad někdo chtěl další důkaz, že art design >>>>>>>>> technická stránka věci, není momentálně lepšího než Journey, která i dnes vypadá naprosto úchvatně a nebojím se říct, že o nic méně úchvatně nebude vypadat ani za dalších X let (jistě, 1080p v rocksolid 60fps je bonus příjemný, ale v tomto případě jednoduše nepodstatný a ani ne na první pohled patrný). Ne jen vypadat, ale i jako celek stejně silně, emotivně a ojediněle působit. Určité věci se jednoduše napodobit a okopírovat nedají, protože se napodobit a okopírovat nedají emoce a talent za nimi stojící a tím pádem ani emoce, které vyvolají. Zpravidla se jim říká "umění" a Journey pro mě osobně je dalším z nepotřebných důkazů, že "hry" si bez pochyb podobně taky takhle nechat říkat můžou...což ovšem samo o sobě ale nakonec moc neříká o tom, co znamená Journey pro mě. Takže...po časem dostatečně uleženém a opakovaným hraním Doc. JUDr. Empirií Csc. ověřeném dojmu, pro mě je Journey audiovizuálně naprosto strhující a jako celek i nejpůsobivější metaforou koloběhu života, s jako jsem se setkal. Zrozením a prvními nesmělými krůčky počínaje, přes nespoutanost, divokost a radost mládí, následovanou překážky a nabitým strachem z neznámého v dospělosti pokračuje, až shrbeným a vyčerpávajícím stářím a všude číhající smrtí konče. Cesta. Kterou jako život můžete a nemusíte sdílet a kráčet po ní s někým jiným. Metafora. Kterou takto ambiciózně, výstižně a emotivně zároveň nemůže zprostředkovat nic jiného než "hra". Hra, u které není tak podstatné, jak dobře se díky vyladěným, nápaditým (smyslem best co-op evar) a postupně se vyvíjejícím herním mechanikám hraje, ale co při tom hraní prožíváte, jak jeho obsah vnímáte a co si z toho putování v sobě odnesete. Journey. Voda v poušti. Pro mě. Pro vás?
Žádné komentáře:
Okomentovat