Jsou hry, na které nikdy nezapomenete. Nemuseli jste je
ani nikdy hrát, ale svět kolem vám neustálými odkazy a referencemi na ně
nedovolí, abyste zapomněli. Kolektivní paměť nás objímá všechny, ať chceme nebo
ne. A pak jsou hry, na které nikdy nezapomenete přesto, že svět na kolem vás je
již dávno odstavil z výkladní skříně a šoupnul do těch pavučinami
zapomnění zarostlých koutů, kde po nich ani recenzent neštěkne. Oba díly Alien
Breed 3D přesto, že v mnohém předběhli dobu a s některými fragmenty
jejich obsahu se setkáváme dodnes, do první kategorie nepatří jen proto, že
vyšli v nesprávnou dobu na nesprávné místě. Po Doomovi a na Amize.
Přesněji řečeno poté, co Doom společně s neschopným managmentem Commodore
definitivně pohřbil růžovou budoucnost kdysi nejpopulárnějšího domácího
počítače.
AB 3D, jakožto pokračovatel
kultovní 2D série Alien Breed, byl první hrou, která s lehkostí a
definitivní platností vyvrátila mýty, že Amiga Dooma nezvládne. Vyvrátila a
ukázala, že nejen zvládne, ale dokáže jej i díky nápaditosti vývojářů
v ledasčem překonat a inspirovat ty, co přijdou po ní. Napětím
přetékající, hororově laděná atmosféra, prvotřídní level design s na
tehdejší dobu nevídanými několika podlažními, otevřenými úrovněmi, špičková AI
nepřátel, kteří neměli problém používat výtahy a i přes překážky vás prohnat
přes celý level. K těmto na svou dobu značně nadstandardním proprietám dal
Team 17 svým amigáckým doomem žánru i dodnes používaný granátomet, jehož náboje
jsou schopny se odrážet od stěn a vodu v podobě, v jaké se s ní
setkáváme u FPS prakticky v nezměněné koncepční podobě dodnes. Grafika
sice úrovně Dooma nedosahovala, ale jako celek se mohl AB 3D bez červenajících
uší klidně postavit bok po bok otci i stále kralující špičce žánru. Na
platformě, kterou mj. právě díky mýtu, že něco takového nemůže zvládnout,
začali houfně opouštět malověrníJ. A přesto, že tak mesiáš nakonec přišel, bylo koncem
roku 1995 už na spasení pozdě. A pozdě příchozí mesiáše čeká místo věčnosti jen
místo na lavičce zapomenutých.
To naštěstí nezbránilo Teamu 17
v poměrně rychlém vydání druhého dílu, který byl labutí písní nejen pro
samotnou Amigu, ale žel i pro Team 17, který od té doby už jen paběrkuje
s dalšími a dalšími díly Wormsů a občas si vystřihnou něco ještě menšího
jako třeba remake Lemmings pro PSN. Což je bez debaty náramná škoda, neb to co
dokázali předvést na staré Amize 1200 s turbokartou patří dodnes do
kategorie těch her, které dokáží z platformy vyždímat věci, o kterých
člověk ani neměl tušení, že zvládne a které patří do vitríny technologicky
nejúžasnějších kousků vůbec. K fantastické atmosféře a všem ostatním
přednostem původního AB 3D tak za zhruba rok dokázal Team 17 přidat vizuální
žranici, která snesla srovnání s těmi nejlepšími FPSkami na nesrovnatelně
výkonnějších Pcčkách, což z něj udělalo jednoho z pionýrů nových trendů v
žánru. AB 3D II tak kupř. jako jedna z prvních her svého druhu představil
polygonové a texturované zbraně, několik plně 3D nepřátel, AI schopnou reagovat
i na zvuk a podle něj si vás najít, případně si vás příležitostně obejít a
napadnout ze zadu. Právě na svou dobu napříč platformami prakticky
bezkonkurenční AI společně s rovněž bezkonkurenčním nasvícením a
světelnými efekty a nekompromisní obtížností vyhnala atmosféru hry do
závratných výšin a povýšila hru na zážitek, na který se nezapomíná. Jako bonus
jen ta mimoděk pak AB 3D II dal žánru několik nových drobností jako funkční
baterku na zbrani, skutečnou tmu, v níž jste se mohli vy i nepřátelé
schovat, laserovou pušku, jejíž střely se opakovaně odrážejí od stěn, jetpack,
míření skrz hledítko zbraně a unikátní koncept žádným limitem neomezeného
kumulování HP, které se přenášelo napříč levely. A přesto, že se s řadou
z těchto věcí setkáváme v žánru dodnes a některé jsou dokonce teprve
až dneškem žánrem znovu objevovány, jméno série, která s většinou z nich
přišla jako první, už dnešek společně se včerejškem dávno odklidili všem pěkně
z očí a její tvůrce světu představují už jen jako autory nekonečných
Wormsů…
…zkátka jsou hry, na které se
nezapomíná. Ale kdo ví, třeba půjde Teamu 17 úspěch vynikajícího remaku
amigáckého Stardustu příkladem a jednou dostane zelenou i remake některého z
Alien Breedů 3D. A aspoň na chvíli si budeme moci připomenout, proč by měla
právě tahle série spadat do stejné kategorie jako Wormsové, jinak než
nostalgickým rozjímáním.
Článek byl původně publikován na webu české odnože webového i papírového herního magu Gamepro.
Poznámka dneška: Alien Breed se nakonec přece jen svého remaku pod vlivem renesance top down shooterů dočkal, nicméně šlo samozřejmě o remake známější původní 2D série, nikoliv méně známých FPS dílů. Byť nešlo o vyloženě špatné kousky, v davu dravějších a technicky vydařenějších konkurentů, nový epizodicky pojatý Alien Breed příliš nevynikl.
Žádné komentáře:
Okomentovat