středa 20. května 2015

Sillent Hill 2 - Něco na té Mary je

Ve svých snem beze spánku vidím to město. Slent Hill, pohřebiště našich vzpomínek. Slíbil jsi, že mě tam jednou vezmeš zpátky, ale nikdy jsi to neudělal. Teď jsem tu sama...čekajíc na tebe na našem tajném místě. Mary.
 


Mrtvý psát neumějí. Mary je mrtvá. Tři roky. Kdo jiný by to měl vědět lépe než její manžel, James. Tak proč? Proč stojí na rozcestí? Proč s podivným pocitem v žaludku sestupuje úzkou cestičkou zalitou nekonečnou, krémovitě hustou mlhou a na poplach křičícím tichem dolů, do Silent Hillu. Proč? Mrtvý přece psát neumějí. Je... je snad Mary skutečně živá? Plamínek naděje plápolá v bezútěšné tmě Jamesova života jasným světlem a stejně jako můra pálící se nakonec v jeho žáru, nemá James na výběr... vy, vy v momentě kdy spustíte Silent Hill 2 taky ne.

SH2 není obyčejná hra. Zapněte jej a svět kolem vás se změní. Pohodlné křeslo a hřejivou útulnost domova  nahradí černočerná bezútěšná tma plná stínů bezejmenných. Stínů, jež bude na tenké plátýnko vašeho vědomí promítat mihotavý plamínek zapáleného strachu, kolem něhož budete kroužit s neodraditelností noční můry. Nezmění se totiž jen svět kolem vás, změníte se i vy sami; narostou vám křídla a jediné, co budete s to vnímat, bude právě onen zapálený plamínek strachu uvnitř vás (a měnící svět okolo vás), kolem něhož bude vaše já do vyčerpání poletovat i navzdory vědomí obrovského spalujícího žáru, navzdory krůpějím potu na vašem čele, navzdory tísnivému pocitu svírajícím váš žaludek, navzdory mrazení v zádech. Změníte se v obyčejnou noční můru, nemající při spatření světla na výběr a motající se kolem něj do doby, než světlo samo milosrdně ukončí její trápení.. Zapnutím SH2 se strach ve vás rozhoří tak jasným a svůdným světlem, jemuž nelze odolat a ani obraz hořící můry s tím nic nezmůže; virtuální původ strachu vám ale naštěstí propůjčí azbestová křídla, o to víc svůdnější je jeho zkoumání.



SH2 není obyčejná hra s prioritami obyčejné hry. Středobodem okolo něj se motajícího vesmíru není v SH2 hratelnost, ale strach a hrůza. Tanec s ďáblem lidských emocí, který  nezmění jeho ale vás a jehož smyslem není vás pobavit, ale pokropit  řádně potem a zalít nepříjemným mrazením v zádech. Ne chvilkovým, ale trvalým. To je priorita hry, které je podřízeno všechno ostatní (skoro) a to je třeba mít při hodnocení hry neustále na paměti, jinak se nám meritum věci ztratí ve tmě a budeme nuceni bazírovat na viditelných prkotinách, pro přínos SH2 naprosto nepodstatných. SH2 je horor a účelem hororu není nic jiného než vás vyděsit a to se hře daří nezapomenutelným (nehráli-li jste první díl tak i neopakovatelným) způsobem. Zapomeňte na laciné residentovské manýry, kdy strach jen tak obchází kolem vás a tu a tam na vás zpoza rohu jukne, způsoby SH2 jsou mnohem rafinovanější a bezohlednější. Jejich koncentrovanému útoku na všechny vaše smysly, masírující strach hluboko pod kůži, se dá vzdorovat jen stěží.



První vás začne zpracovávat grafika. Použití zrnitého filtru lehce deformujícího obraz na vaší televizi si všimnete okamžitě. "Znečišťuje" grafiku a působí rušivě, což je ostatně taky jeho úkol, který plní beze zbytku (po prvním dohrání jej lze vypnout). Vykreslení bezútěšného, chátrajícího městečka je esteticky zcela geniální a dokonale navozuje nepříjemnou, dusivou a depresivní atmosféru. Ulice, řadové domy, parčíky, němí to svědkové událostí, které vyprázdnili město, jsou zalité nepropustnou mlhou, zabraňující vám vidět dál než na pár kroků před sebe, vyvolávajíc tak intenzivní pocit úzkosti, nejistoty a dezorientace, to je jedna tvář Silent Hillu. Ta "příjemnější". Druhou představují s obrovským citem pro detail vytvořené zatuchlé, hnijící a rozpadající se interiéry, tonoucí ve tmě, plné zlověstných náznaků a stínů, vyvolaných světlem vaší baterky. Přestože jsou provedeny zcela mimořádně, nezpronevěřují se nikdy samoúčelné líbivosti a pestrobarevné kýčovitosti Residenta a zůstávají vždy nepříjemně odpudivé a rozrušující. Stejně jako skoro všechna monstra na která narazíte. Jejich šíleným způsobem deformovaný lidský vzhled v krvavé latexové kůži, spolehlivě nažene mráz do zad každému. Zde si však neodpustím drobnou noticku; jakkoliv jsou totiž originální, nechutná a skvěle prokreslená, žádné z nich vás psychicky nerozhodí natolik jako chichotající se děti ve školních lavicích s noži v rukou z prvního dílu. Navíc ne všechny monstra v SH2 jsou natolik děsivá a nepříjemná, jak by mohla a měla být (nemůžu si pomoct ale ty "lidské stoly" ke konci hry mi připadali jako slabý odvar ostatních). To ale na estetických kvalitách grafiky nic nemění. Co se týče v podstatně méně důležité technické stránky věci, patří SH2 bezesporu k těm vizuálně nejlepším hrám, jaké jsou na PS2 k mání (lepší hru světla a stínů neuvidíte a skoro to samé platí o modelech postav a texturách). Byť tady by se dalo najít několik nedostatků (mizerná detekce kolizí polygonů, nic moc animace běhu a nulová interaktivita), jde víceméně o bezvýznamné prkotiny, které proti kladům nemají šanci. Nic z řečeného ale v podstatě není důležité. Důležité je, že grafika vytváří dokonalé podhoubí pro další budování atmosféry a dělá to bezkonkurenčním způsobem.




Stejně tak i ozvučení, tedy přesněji řečeno OZVUČENÍ, protože to má na výsledku obrovský podíl. Zapomeňte na jakékoliv tendenční, formální a líbivé zvuky, stejně tak zapomeňte na líbivou či podmanivou hudbu (snad až na pár úžasných hlavních melodií). To, co ze sebe vydávají monstra  je relativně dosti nechutné a děsivé samo o sobě a vzhledem k tomu, že se to často ozývá z tmy okolo vás, skryto vašemu zraku... Do toho vám začne chrčet rádio a  aby toho nebylo málo spustí se něco, co připomíná vzdáleně hudbu, dá-li se ta šílená kakofonie pekelných tamtamů a skřipců alespoň vzdáleně hudbou nazvat. Nicméně připadá mi, že atak "hudby" na vaše smysly už není tak nekompromisní, brutální a neutuchající (to především) jako v prvním díle, který vás v podstatě nenechal vystrčit hlavu z toho šílenství ani na minutku. Ticho je sice taky zvuk, ale s doprovodem je to daleko působivější, čehož důkazem budiž staré vězení dole pod Silent Hillem, které je díky dokonalému využití všech zvukových předností SH2 absolutně nejděsivějším a nejšílenějším místem, které jste kdy ve hře navštívili (obzvláště popraviště je nezapomenutelné).Výtky však směřují pouze na využití zvuku, nikoliv na jeho kvality, těm se nedá vyčíst nic. Což platí i o namluvení, které dokonale vystihuje jak momentální emoční rozpoložení postav, tak perfektně vystihuje i charaktery samotné.

Charaktery a příběh, to je poslední střípek mozaiky vytvářející ze SH2 nezapomenutelný zážitek. Příběh SH2 je v prvé řadě především normálním příběhem normálních lidí, tedy je příběhem uvěřitelným, pochopitelným. Je prost nějaké velké epičnosti, pompézních scén, krkolomných zvratů. Je vyprávěn s takovou tou "schaymaylanovskou" neurčitostí, kdy v podstatě až do konce nevíte, co se to vlastně kolem vás děje, o co tady jde, co bude dál a jak to všechno vlastně skončí. I díky tomu si budete připadat tak trochu jako ve snu, ve zlém snu. K pocitu, že jde o váš vlastní významně přispívá i pojetí charakterů jako normálních lidí. James není žádný superman, je to normální (ne tak docela), nešťastný, zmatený  chlap, který ztratil víc než mohl unést. Vy jste James. Ostatní charaktery jsou vykresleny obdobně; každý v sobě nese něco, co z něj dělá můru letící za světlem a jejich osud vám možná pomůže pochopit ten váš. Jejich rozebíráním bych vám zbytečně kazil zážitek, takže to si odpustím.

SH2 není obyčejná hra. Není to ani normální hra. Ostatně hra, která si vytočí jinou prioritu než hratelnost a jejíž kvality nejsou vidět za denního světla ani nemůže být normální hrou. A ostatně není to ani v prvé řadě skvělá hra a to jednoduše proto, že je to hlavně a především skvělý a úžasný zážitek. Zážitek, kterému lze jen těžko něco vyčíst, možná maximálně to, že není v celku  tak silný a šílený, jako v případě prvního dílu, což je ale způsobeno patrně jednoduše tím, že narozdíl od jedničky v případě SH2 všichni už víme co čekat a na co se připravit. Jde pouze o subjektivní dojem, v případě, že jste SH nehráli pak navíc o zcela lichý dojem. Se SH2 jako hrou to ovšem už tak jednoduché a jednoznačné není. V základě jde o osvědčené schéma žánru v podobě zabíjení nepřátel a řešení hádanek (u obojího jde nastavit obtížnost) s osvědčeným a  známým, byť ne příliš flexibilním ovládáním. Akční pasáže nic nového nepřinášejí, hádanky jsou přinejmenším alespoň na úrovni, byť něco tak promyšleného jako všem známý "příběh ptáků bez hlasu" z jedničky tu nenajdete (ani na nejtěžší obtížnost hádanek). Ale jen (nebo spíše hlavně) o tomto naštěstí SH2 není. Důležitější a hlavní není v jeho případě to, co a jak budete DĚLAT, ale to, co a jak budete PROŽÍVAT. Zatímco skvěle se pobavíte u celé řady her, TOHLE zažijete pouze u dvou.



Stále se ale nemůžete zbavit otázky jak vás bude SH2 bavit? Bude vás vůbec bavit? Baví vás vaše noční můry? A máte snad v momentě, kdy vás spánek odnese ve svém područí do země za zrcadlem jinou volbu než si jí projít? Můžete snad dělat něco jiného než se jí plně odevzdat a čekat na spásné probuzení? Se SH2 je to stejné, i jeho virtuální svět za zrcadlem má kliku jen z jedné strany...                            


Hodnocení: Nejsugestivnější projížďka tím nejděsivějším a nejšílenějším "zámkem hrůzi", jaký je v lunaparku PS2 k mání. 


Článek byl původně publikován na webu herního magazínu Xgen krátce po vydání hry; po skončení Xgenu byl v nezměněné podobě převzat a znovu publikován na Bonuswebu.



Poznámka dneška: Přestože trojka se povedla a čtverka aka The Room taky nedopadla úplně špatně, je SH2 do dneška stále s přehledem vrcholem celé série. Jednička byla možná jako hororový zážitek nekompromisnější a pro svou neokoukanost intenzivnější, ale tam kde dvojka možná trochu ubrala, tam přidala notným způsobem na příběhu a postavách, což je stránka hry, kterou za sebe můžu docenit až zpětně. Na první dohrání to tak možná úplně nevypadalo, ale pokud se do toho člověk pustil opakovaně a i za pomoci dojmů a analýz ostatních hráčů se dostatečně soustředil na ty správné detaily, nabobtnal před vámi příběh SH2 do mimořádně komplexních detailů. Na bližší rozbor se já ani moje paměť už fakt necítíme, ale stručně a výstižně to shrnuli třeba tady tady. A zmiňovaným vrcholem série SH2 asi už nadobro i zůstane, protože po právě probíhajícím interním rozpadu Konami, byl velmi nadějně vypadající a P.T. představený Kojimům a Dell Torův projekt Sillent Hills uložen k ledu a se sérií a potažmo i Konami to do budoucna růžově moc nevypadá. Věčná škoda. 

Žádné komentáře:

Okomentovat