pondělí 25. května 2015

Tomb Raider - Tombcharted!

První dojem...
Tak po něco málo víc jak dvou hodinách je to…mno, asi takhle. Jako ok... bez debaty to dobře vypadá, výborně se to ovládá, set pieces skoro na úrovni Uncharted, první puzzle docela zajímavej, ze story je cítit odér záhadnosti z Lost a kam se člověk vrtne, tam ho prostředí vyzývavě svádí k nějaké herní činnosti... jen když má všechno tohle udělat pověstné a kýžené "cvak", tak nic, protože to tak nějak všechno dohromady v podstatě nedává v kontextu celku smysl. Lara není Drake, nemá jeho nadhled a uvolněnost, takže ta počáteční šíleně vážná  snaha o survival a "lidskou" Laru dostává každou chvíli na solar od do maxima vytočených "wow wanna be" momentů a spolu se to řeže hlava nehlava. Expozice zápletky je přehlídka známé partičky už nudných klišé a postavy jsou do jedné tak špatně napsaný, že nemají čím zaujmout. Plná prdel sbíratelných věcí, aby se hráč náhodou nenudil do jedné křičí, jsme tu proto, aby ses nenudil, kde a jak jsme se sem dostali neřeš. Prostředí samo o sobě je zatím takový dost fádní, že k exploraci neláka samo o sobě, jako ve starých TR od Core Design a proto pro jistotu každou chvíli strká hráči pod nohy nějaký ty "collectibles" ptákoviny, aby mu ukázalo, že má smysl tomb raiderovsky explorovat. Prostě takovej ten klasickej samoúčelnej herní design, doplněnej o moderní trend přeplácanosti. 



Ve výsledku tak momentálně nevím, čím by chtěl vlastně TR být, krom toho, že chce být moderní hrou se vším všudy. Nevím co je na té škatulce "moderni hra" tak neodolatelného, že se do ni snaží narvat i Lara...proč bych se měl v TR babrat nějakými skilly, sbírat mraky různých věcí a střeliva, kterýho mám pořád plno, ve výsledku momentálně proč to vlastně vůbec dál hrát. Možná jen špatný první dojem a časem to udělá cvak... možná je to TLoU, možná věkem, možná tím, že žádnému TR, co není od Core neumím přijít na chuť, těžko říct. Na tomhle TR JE vidět, že se Crystal Dynamics fakt snaží a jednotlivé věci sami o sobě jsou většinou kvalitní, ale pro mně jde ta snaha zatím pořád špatným směrem





...a závěrečný headshot.
Finito. Po nelehkém počátečním hledání motivace, proč vlastně hrát něco, v čem si v rámci game designu dávají jednotlivé okoukané herní prvky "vzájemně na hubu", jsem nakonec po nějakých 16 hodinách skončil až u závěrečných titulků. A byť se jednotlivé herní prvky nikdy nepřestaly vzájemně pošťuchovat a nikdy nedostaly v kontextu celku v podstatě smysl, takže kýžené "click" se do konce neozvalo, tak přesto jsem se docela slušně pobavil. Nečekaně nikoliv zásluhou toho, co sérii definovalo, ale naopak toho, co vždycky bylo její nejslabší stránkou. Akce. Má drive, správnej feeling, koule a je všudezdejší. Co na tom, že ta poměrně brutální a skoro neutuchající jatka a až příliš "over-the-top" momenty, dávají K.O. snaze Laru polidštit a ukázat jako citlivou a křehkou holčinu... zábava to jednoduše je. A jako taková podstatně akčnější sestra Drakea bez jeho charismatu, nadhledu a vtipu nová Lara funguje a pokud od toho člověk nebude čekat o moc víc, pak ho bezesporu dokáže zručně uspokojit. Mechanicky je totiž celkově velmi dobře udělaná, takže všechno se příjemně ovládá, příjemně se na to kouká a celkově se to příjemně hraje.



Leč jako restart pro mně poměrně notně oblíbené série to příliš nefunguje, protože ten restart je definován skoro výlučně právě jen tou dříve nejslabší stránkou série. Puzzle se skoro žádný nekonají a poměr akce k nim je tak 95:5; explorace se řídí poslušně bez odmlouvání moderní metodikou "udělej to vyloženě pro blbý, ať to zvládne každej", takže cestu dál není třeba nikdy tomb raiderovsky hledat, protože vám celou dobu mává rukama před očima nepřehlédnutelná vizuální nápověda a prohledávání prostředí se tak smrskne jen na lootování itemů a exp bodů, které v podstatě k životu ale vůbec nepotřebujete. Věci pak příliš nepomáhá ani exotický ostrov plný "ne-tomb-radierovsky" fádních a okoukaných lokalit, které mají k oněm typickým "wow-kde-to-jsem" momentům prvních TR notně daleko. Příběh s politicky korektním osazenstvem, průhlednými zvraty, špatně napsanými dialogy i postavami a místy morbidně hororovým laděním je v jádru funkční, byť ve vztahu k novému pojetí Lary moc - díky jinak mluvící herní náplni - nefunguje...což v podstatě vystihuje nového TR jako celek. Funkční celek, ve kterém se jednotlivosti vzájemně tlučou a nefungují, jak by měly...dokud jim křehká Lara z blízka brokovnicí zas a znova neustřelí hlavu. Naštěstí pro ni, má po čem střílet prakticky neustále.


Žádné komentáře:

Okomentovat