úterý 19. května 2015

Cannon Fodder - Big Badda Boom

Slova válka a legrace (potažmo zábava) se mají navzájem rády asi jako Bush s Husajnem a tak se zdá, že stavět je vedla sebe by mohl jen blázen. Jenže když už v Rusku zvládli díky LNT dát dohromady válku s mírem, řekli si v SS že by to mohlo vyjít a... bum..., výsledkem bylo TNT. Bomba. Cannon Fodder.

"Boom, it has never been funniest war, boom, it has never...". Tak takhle nějak (pokud mě paměť neklame) vám začala takřka už před deseti lety v stylovém intru překvapivě zpívat Amiga, pokud jste ji naládovali dlouho očekávaným "střelivem" od Sensible Softu a zapnutím trafa zapálili doutnák. Skutečně velmi stylové, originální a odvázané intro pak bystřejším jasně naznačilo, že výsledkem hořícího doutnáku a chřoustající disketovky bude možná konečně zase jednou skutečně pořádné, nefalšované booom, které dokáže nastupujícímu frontálnímu útoku PC vedeného Doomem, že Amiga stále ještě umí střílet zatraceně úderné projektily. Booom, které se zapíše do dějin, stmelí nadějí ty na bránící se straně barikády a oslabí útočící. Takové booom, na které se i za patnáct let bude vzpomínat:). A nutno dodat, že všechno s výjimkou oslabení nástupu doomu (smysl přítomnosti malého "d" vám dojde až si vzpomenete na význam onoho slova v českém jazyce) se Cannon Fodderu skutečně podařilo. Booom. Dnes už rezavý střepiny  mých vzpomínek budiž vám malým důkazem jak moc velký booom to bylo.



"...it has never been funniest war...". Funny rovná se legrační. Cannon Fodder rovná se legrační, nebo přinejmenším alespoň úsměvný. Co intro naznačilo, dotáhlo úspěšně do konce odlehčené audiovizuální pojetí hry, ostře kontrastující relativně brutální náplni, dělajíc tak pro ni stejnou službu, jako stylová grafika u současného GTAčka. Poskytujíc jí tolik potřebné odlehčení, dokazující, že tohle nemůže být bráno vážně a svým způsobem tak možná švejkovsky ukazující na směšnost války samotné. Možná. Každopádně hratelnosti samotné to dalo velmi neopakovatelnou chuť a při tom kropení to do legračně poletujících a vřískajících tělíček vašich nepřátel nešlo tu a tam zabránit proběhnutí se cynickému úšklebku po vaší tváři; o občasném zásahu bazukou černého humoru nemluvě. Cannon Fodder jednoduše byl legrační... tedy do té doby, než na vás hra vyrukovala s poměrně nechutnou obtížnosti, kdy lítala vzduchem pravidelně jen tělíčka vašich vojáků. V ten moment nahradil úšklebek na vaší tváři kamenný výraz a zvuky uchechtnutí vystřídali nárazy myši (nejen jí) o zeď (nejen o ní:)). Ale stejně tak jako prst nedá naloupnutému stroupku pokoj, stejně tak nešlo nezvednout se, nezprovoznit opětovně myš a zkusit to "teda ještě jednou, ale fakt už naposledy". Legrace sice potichu zmizela, ale pořád zůstala vyzývavě rozvalená slečna Zábava. Čistá, návyková zábava.



"... it has never been funniest war...". Funny rovná se zábavný. Klíčů k ní je celá řada a jednoduchost je jedním z nejosvědčenějších. V jednoduchosti  vždycky byla síla a kdo by to měl vědět lépe než autoři legendárního Sensible Socceru (kde s jedno tlačítkovým ovládáním dokázali věci), kteří se ani s Cannon Fodderem nehodlali pustit na tenký led komplikovanosti. A vyplatilo se. Základní náplň hry byla v podstatě banálně jednoduchá; dostali jste menší skupinku mladých rekrutů vybavených prostředky i povolením k zabíjení a k tomu prostinký cíl-zabít všechny enemáky v okolí (případně navrch k tomu ještě něco zničit). Éra 3D grafiky byla ještě v plenkách, takže všechno jste viděli hezky v krásným, jednoduchým 2D pohledu seshora a k ruce jste měli ovládání plně odpovídající možnostem a omezením 2D grafiky. Kurzor, myš, jedno tlačítko pro pohyb a zároveň pro střelbu, druhý pro házení granátů. Tím vaše schopnosti sloužící k likvidaci mnohanásobné přesily hasly. Tady jste byli vy, tam oni; jednoduchý jako facka. Jednoduchý a návykově zábavný. Jednak proto, že nikdo před tím s podobně jednoduchým nápadem nepřišel, a když už, tak nikdo nedovedl z jednoduchosti vytěžit maximum tak jako Cannon Fodder. Celou skupinu vašich vojáků jste jednoduše mohli rozdělit na několik menších, schopných bránit sami sebe. K tomu si přidejte interaktivní prostředí, nepřátele, kteří po vás většinou nešli dokud vás neviděli či neslyšeli (na svou dobu nevídaná věc), lehčí RPG prvky (za každou absolvovanou misi byli vaši rekruti povýšeni díky čemuž zvládali lépe střílet) a několik ovladatelných dopravních prostředků (jeep, helikoptéra...). Detaily dávající na povrch jednoduché hře bez příběhu hloubku a variabilitu, díky nimž byla motivací k hraní obsahově identických misí jen a pouze zábava z hraní samotného. Krystalicky čistá a ničím nekažená zábava ve hře, jaká tu před tím v takovéto podobě ještě nebyla.



"... boom, do not you wanna... ". Ano, Cannon Fodder byl jednou z nejlepších her poslední dekády zlatého věku Amigy, dokázal v čem je její největší síla, ukázal špici jejích technických možností (mluvím teď o Amize 500 samozřejmě) a dočkal se zasloužených ovací. A dočkal se i toho, co se dělá všem úspěšným hrám: přímého pokračování i řady nepřímo nepřímých "následovníků". Cannon Fodder 2 žel přišel se špatnými nápady ve špatnou dobu a tak raději nekazme památku původního přílišným rozebíráním ne příliš povedeného bratříčka. Nepřímo nepřímý "následovníci" byli podstatně kvalitnější i úspěšnější; z těch nejslavnějších jmenujme především sérii Comand and Conquer (ty akční mise s Tanjou či obyčejnými komandy přítomné v každém díle jsou obšlehnutým Cannon Fodderem... Cannon Fodderem bez nadhledu) a částečně i Diablo se svými nohsledy. Žádný z nich se samozřejmě nehraje tak jako Cannon Fodder a následovník bez uvozovek tak prakticky neexistuje, přesto tu je s námi v dnes už samostatně neživota schopných částech Cannon Fodder dodnes. Takové booom to tenkrát bylo.




Slovní hodnocení: Jedno z posledních velkých booom ze strany staré Amigy a jedna z jejích nejlepších her. Jasný a jednoduchý jako hra samotná.


Článek byl původně publikován na Bonuswebu.

Žádné komentáře:

Okomentovat